Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2422 ggr
Magster
0

Korniga bilder!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft min kamera i inte mer än två månader och ahr fotat MYCKET MYCKET med den. Minst 20 000 bilder. Och nu har bilderna börjat bli korninga.

Jag har ett kitobjektiv på 18-55mm bärnnvidd och jag undrar om det kan vara objektivet som börjar bli lite dåligare? För jag har hört att dom blir det med tiden.

På bilden ser ni vad jag menar, kan det vara på grund av vädret annars?

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

pellepiano
0

Skulle vara bra att veta vad det är för kamera. Kollade Exif på bilden men den var inte kvar. Annars kan man misstänka att du har för hög ISO inställt. Kolla det.

Korn eller brus syns oxå tydligare i områden som är suddiga.

Att bilder blir kornigare med tiden tror jag inte på

Magster
0

En Canon EOS 305D är det jag har. Och bilden fotade jag med auto-sport.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

iken
0

Den där bilden ser ej så kornig utan snarare smetig. Sportmode väljer en stor bländare som gör bakgrunden oskarp och då kan bilderna se ut så där. Sedan kan det ju också bero på slutartiden och din kamera saknar ju bildstabilisering så är den <1/30s bli så där.

[mingdie]
0

Det är nog inte objektivet som det är fel på. Ställ kameran på ett stativ och ta ett antal foto med olika bländar öppningar och se vad som händer.

Eddie

pellepiano
0

Att du fotar med AutoSport ger dessvärre ingen ledtråd till vilken slutartid, bländare eller ISO som använts.

Autosport prioriterar säkert en snabb slutartid för att bilden ska bli skarp. Är det inte tillräckligt ljust så höjer den säkert ISO oxå och då blir det lite brusigt ( kronigt ). Även om din bild inte uppvisar nån större mängd brus.

[Fibbe]
0

#5 du har rätt autosport höjer iso för att få kortare slutartid. Om ljuset är dåligt så bländardn ner till 3,5 elle 5,6 beroende på bränvidd och då är kit objektivet inte bra och sedan höjer den isot och då blir det ännu sämre…

Norrskenet
0

Nästan 350 bilder /dag i två månader. Det låter mycketFlört