Fotografera vattendroppar
Jag håller på med ett projekt i skolan nu där jag fotograferar vatten. Men jag får inte riktigt rätt på det.
Någon som har några tips jag skulle kunna få använda mig utav? :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Fotografera vatten är ganska stort begrepp. Du skriver ju i rubriken att det gäller vattendroppar. Vad är det du har för problem och vad är det du vill få till?
Menade vattendroppar. ^^
Jag har svårt att ens få fokus, nästan alla bilderna var lixom ur fokus eller hur man ska förklara det. Dem var lixom på något sätt rörliga.
-' Malin Hultman
Vattendroppar är ganska svårt att få till. Ställ in kameran på manuell fokus och håll en penna eller liknande där du vet att droppen kommer att landa. Fokusera på pennan, ta bort pennan, släpp droppen och fota. Enkelt va :)
I verkligheten är det mer komplicerat. Bilderna på länken nedan har jag fotat med hjälp av en apparat som jag byggde. Jag programmerade apparaten att först släppa en vattendroppe (eller två) och sedan ett par hundra millisekunder senare fyra av blixten. Slutaren på kameran var öppen hela tiden. http://www.flickr.com/photos/bigenius/sets/72157626729979203/
#3: Var precis en av sakerna jag gjorde med pennan men svårt var det ändå! :)
Jag hade dock ingen blixt då jag inte själv äger någon :/
-' Malin Hultman
Imponerande #3!
#4: Utan blixt får du för lång slutartid och då blir det suddigt.
#5: Tack :)
Coolt! det var #3
#6: Varför blir det för lång?
Jag hade den på 100-200.. :/
-' Malin Hultman
Om du släpper dropparna från ca en meters höjd, så hinner de flera cm på den tiden.
HH

Det funkar att använda kamerans inbyggda blixt, men det begränsar möjligheterna till ljussättning. Man kan då bara få blixt rätt på, och det går också, precis som i bilden som du har tagit. Hur det blir hänger mycket på vilka reflekterande ytor man har bakom och vid sidorna av vattnet som man fotograferar. I vattenytan kommer bakgrunden att speglas, och den kommer att synas i vattendroppen också.
Och så är det så klart knepigt att få droppen precis när den är där man vill ha den. Men om man släpper en massa droppar och knäpper lite då och då, så får man kanske en eller annan som ser bra ut.
Vilken slutartid man har spelar mindre roll. Det är blixten som avgör tiden, och den har mycket kort brinntid. Man kan behöva ställa blixtstyrka och bländare manuellt för att få rätt ljusmängd, och om blixten vill portionera ut för mycket, så att det blir överexponerat, kan man behöva dämpa den om det inte räcker med att ställa ner styrkan. Man kan sätta papper framför för att få den svagare om det behövs.
#10 du som e bra med det här om kamera och foto, har alltid undrat varför man bara kan ha slutartiden på 250 som högst (har en Nikon D7000)?
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px

Ridåslutaren i en systemkamera är som två gardiner, en som dras bort och en som dras för. Båda löper åt samma håll.
Vid långa slutartider dras den första ridån undan från sensorn, och slutaren står helt öppen en stund, och så dras den andra ridån för.
Ridån har en viss löptid, och när slutartiden är kort, börjar den andra ridån löpa innan den första har frilagt sensorn helt. Det betyder att vid korta tider är sensorn aldrig helt frilagd, utan den är alltid delvis täckt av någon av ridåerna eller båda. Vid mycket korta exponeringstider är det bara en smal springa som löper över bildrutan.
Den kortaste slutartiden som sensorn är helt frilagd är den kortaste möjliga tiden för synkronisering med blixt. Om man ställer slutaren på för kort tid, kommer blixten inte att kunna belysa hela bilden, utan en del av den är täckt av slutarridån och blir mörk.
#12 Tack då förstår jag! Hade en liten aning att det var så men kan vara bra att fråga ibland! :)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px