Annons:
Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 3251 ggr
bamse6311
2013-05-12 17:58

Vad ser man på ett histogram?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla.

Nu har jag i och för sig en väldigt enkel kompaktkamera som man inte kan göra så väldigt mycket med.

Dock så har jag läst om det där med "histogram" här på sidan tidigare.
Min fråga är helt enkelt vad är det som man ser på histogrammet och hur tyder man det?

Se bifogat skärmklipp.

Bästa hälsningar,
Bertil

histogram /Inkanyezi>

Annons:
Inkanyezi
2013-05-12 18:23
#1

Histogrammet är en statistisk bild över pixlarna i bilden, deras ljushet.

  • Histogrammet säger ingenting om var respektive pixlar finns i bilden.

  • Histogrammet är ett stapeldiagram. Stapelns höjd är antalet pixlar för respektive värde.

  • Histogrammet säger ingenting om färgerna.

  • Histogrammet säger inte alltid något om bildens kontrast.

  • Histogrammet kan ge ledning i hur man kan dra i reglagen i bildbehandlingen, främst i Nivåer (Levels).

  • Histogrammet kan visa om bilden är överexponerad.

  • Histogrammet kan ibland visa om man kunde ha exponerat mer.

Tolkningen av histogrammet är inte självklar, det är något man måste lära sig, och det är lättare att lära sig om man har en grundläggande förståelse för de fotografiska processerna och hur olika toner från motivet återges i bilden och hur de fångas av sensorn.

Den mest intressanta delen att studera i ett histogram är högerkanten och den sista kvartilen av data. I regel ska det finnas data ända ut mot höger kant, men mycket sällan bör man tillåta att histogrammet klättrar upp på högerkanten. Det ska nästan alltid sluta nere vid baslinjen längst ut till höger.

Om det finns ett tomt område i slutet av histogrammet, där inget sticker upp över baslinjen på en relativt lång sträcka till höger före kanten, så tyder det på att man har exponerat bilden onödigt lite. Det kan vara okej om bilden ska vara mörk, men för det mesta bör det finnas data ända till de allra ljusaste pixlarna, de som visas vid höger kant. En lång sträcka av bara baslinje till höger tyder på underexponering.

Om histogrammet klättrar upp i höger kant, så finns det pixlar som är urfrätta, och man kan starkt misstänka att bilden är överexponerad. Bara om man vill tillåta att det finns urfrätta ytor i bilden ska man låta histogrammet klättra på högerkanten.

Ett histogram som går ner till baslinjen i båda ändarna visar att sensorns dynamik räckte för motivets dynamiska omfång.

Rent vetenskapligt/tekniskt säger histogrammet inte någonting säkert om bildens kontrast, men de här iakttagelserna kan man göra:

  • Ett histogram som har en hög topp, eller som ser ut som en normalfördelningskurva, förekommer vid motiv som har låg kontrast.
  • Ett histogram med två toppar nära vardera änden av skalan och med en "dal" emellan förekommer på bilder med hög kontrast.
  • Bilder med god kontrast har ofta ett relativt jämnt histogram utan utpräglade toppar.

I ditt skärmklipp visar histogrammet att det finns tomt utrymme nere vid baslinjen både till höger och till vänster. Det innebär att sensorns dynamik räckte för motivet, och att det dynamiska omfånget i presentationen på skärm av bilden skulle kunna återges med lite högre kontrast. I bildbehandlingen kan man dra både svart- och vitpunkt, så att bilden får mer svärta i de mörkaste partierna och vitare vitt där den är som ljusast.

bamse6311
2013-05-12 23:20
#2

#1 Inkanyezi.

Tackar för en väldigt informativ och bra beskrivning.
När jag var väldigt ung så plåtade jag väldigt mycket och redan i 13-års åldern så hade jag inrett ett mycket enkelt mörkrum i en skrubb hemma hos mina föräldrar.

På den tiden så var det bara svartvitt som jag plåtade med och som jag skrivit någon gång tidigare så köpte jag min första systemkamera vilket var en Pentax S1a för min första lön när jag var 15 år gammal.

Nåväl, det var då det och jag inbillar mig att jag då och på den tiden kunde en hel del om både kameror och fotografering.

När jag sedan drygt 20-år gammal träffade en tjej och skaffade familj så blev det där med fotografering mest familjebilder och även om jag då också hade en systemkamera Konica autoreflex T3 så blev det då som sagt var mest familjebilder.

När de digitala kamerorna kom så var jag väldigt konservativ och det dröjde väldigt länge innan jag köpte en sådan kamera som då blev en väldigt enkel kompakt (Samsung S630).

Egentligen så även om jag köpt en systemkamera eller en mer avancerad kompakt som t.ex en Fujicolor X20 så hade ju själva fotograferingen och rena tekniken varit densamma idag som den var då.

(En bild skapas av det ljus som når filmrullen/minneskortet).

Inkanyezi, det har kommit så mycket till numera och jag har inte hängt med och har läst om det där med histogram här på iFokus tidigare och sett när människor visar dem men inte förstått vad det innebär.

Tack än en gång Inkanyezi för en utförlig förklaring.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: