Det handlar inte primÀrt om en skillnad i kvalité, och det Àr svÄrt att beskriva kvalité i ord, och inte heller kan man visa skillnaden med bilder.
Jag ska göra en liknelse för att du kanske ska förstÄ vad det innebÀr.
NÀr du ska Àta finns mÄnga möjligheter. Du kan till exempel gÄ till MacDonalds, eller du kan köpa fÀrdigmat i affÀren, eller du kan skaffa rÄvaror och laga den sjÀlv.
En jpeg-bild kan jÀmföras med fÀrdigmat. Du kan inte pÄverka smaken eller innehÄllet, utan det Àr vad det Àr, som nÄgot proffs har skapat Ät dig nÄgonstans, helt oavsett om det stÀmmer med just din smak eller inte. Den Àr som den Àr.
RAW Ä andra sidan Àr mer att jÀmföra med att ha rÄvarorna, morötter, selleri, kryddor, kött, lök och vad du nu kan tÀnkas vilja ha i din mat. Du sÀtter sjÀlv till alla ingredienser i de proportioner som du vill ha, och du bestÀmmer sjÀlv hur lÀnge den ska sjuda innan den Àr klar. Du bestÀmmer om det ska bli en gryta eller en soppa, eller om du ska servera de olika delarna tillagade var för sig. Du har större spelrum för din egen smak och kÀnsla för hur det ska vara.
RAW Àr inte en bild, precis lika lite som rÄvarorna till maten Àr en fÀrdig rÀtt. RAW Àr sjÀlva rÄmaterialet till att göra en bild. Det gÄr inte att "se en bild i RAW" eller visa den för nÄgon annan. RAW Àr helt enkelt ingen bild. Det Àr rÄvaror för att skapa en bild, data, som Àr organiserade sÄ att ett program kan ta fram en bild, men hur bilden ska bli, det bestÀmmer man med kontrollerna i programmet, spakarna man drar i för att göra om rÄfilen till en bild.
#1 Aha ok dĂ„ förstĂ„r jag đ
Har funderat lite över det, ej anvĂ€nt det sjĂ€lv men fick systemkamera för nĂ„gon mĂ„nad sedan av min sambo, sĂ„ har funderat lite pĂ„ det đ
Men tack för en bra förklaring! đ
Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.
#1 Det var en mycket bra och pedagogisk liknelse!
Tycker ocksÄ att det var mycket bra förklarat. Riktigt pedagogiskt. :D
Om du inte tÀnker efterbehandla bilderna i t.ex. Adobe Lightroom, Apple Aperture m.f sÄ Àr ju jpeg att föredra dÄ kameran redan gjort det bÀsta den kan med bilderna.
Vist gÄr det att efterbehandla jpeg eller hamburgaren med men som #1 beskriver men gÄr att Àndra betydligt mer med RAW med bibehÄllen kvalité.
Först var jag ocksĂ„ skeptisk till RAW och tyckte de mest tog stor plats och sĂ„g inte lika bra ut som jpeg. Men nĂ€r jag började laborera mer och tog knepiga mörkerbilder, soldisiga dagar och annat underligt som behövde lite hjĂ€lp pĂ„ traven sĂ„ var ju RAW det enda rĂ€tta och slutprodukten klart bĂ€ttre. Jag blev samtidigt vĂ€ldigt intresserad av att lĂ€ra mig Apple Aperture sĂ„ nu stĂ„r mina kameror alltid pĂ„ RAW och bilderna sorteras och efterbehandlas. Ja, vĂ€ldigt mycket kastas nu för tiden, bara guldkorten jag orkar efterbehandla dĂ„ 30 bilder av samma sak inte intresserar mig och inte dem som vill titta pĂ„ mina bilder heller đ

Som MagArne skriver, visst kan man ta lite rostad lök till sin hamburgare, men möjligheterna nÀr man utgÄr frÄn rÄvarorna Àr mÄnga fler.
Och det var vÀl just det jag ville fÄ fram med min liknelse. Alla Àr ju inte bra pÄ att laga mat, och bara för att man har förstklassiga rÄvaror Àr det ju inte sÀkert att man lyckas framstÀlla en smaklig rÀtt. Om man klantar till det och till exempel tar för mycket salt eller steker för hÄrt, kan det bli riktigt osmakligt.
Och likadant Àr det med RAW. Bara för att man har ett bra material att utgÄ ifrÄn, Àr det ju inte sÀkert att man lyckas fÄ bilden lika bra som kameran, vars firmware fixar till en jpeg lÀtt som en plÀtt. Det liknar snarare ganska mycket allt annat som man mÄste lÀra sig innan man "har det i ryggmÀrgen". NÀr vi lÀrde oss gÄ, ramlade vi nog bÄde en och tvÄ gÄnger. Cykla var kanske inte heller sÀ lÀtt innan det gick alldeles av sig sjÀlv.
Och jag ska villigt erkÀnna det. Mina första försök med RAW var inte sÀrskilt lovande. Jag sÄg det inte först, men det blev verkligen inte alls bra. Kvalitén pÄ jpeg direkt frÄn kameran var klart bÀttre Àn det jag kunde göra sjÀlv - dÄ. SÄ RAW Àr inte en garanti för att fÄ bÀttre kvalité, precis som rÄvarorna inte garanterar att rÀtten man rör ihop kommer att smaka bra. Men med övning och kritisk granskning och analys av hur man lyckas, kan man sÄ smÄningom fÄ bÀttre kontroll över resultatet, och det Àr dit vi vill komma nÀr vi behandlar bilden frÄn RAW.