Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1069 ggr
mikal
0

Samsung VP-D21 DV-kamera

Hejsan.

Jag vet inte, ni kanske inte direkt håller på med billigare
DV-kameror men ni kanske kan ge mig nåt tips ändå.

http://babelfish.altavista.com/babelfish/trurl_pagecontent?lp=de_en&url=http%3A%2F%2Fwww.samsung.com%2Fat%2Fproducts%2Fcamcorder%2Fdigitalcamcorder%2Fvp_d21.asp

Det är så att jag har blivit erbjuden att byta till mig den kameran
med ett bytesvärde på ca 1500-2000kr.
Är det en okej kamera för en sån som mig som inte har så
höga krav?

Vänliga hälsningar,
Micke. Glad

broderbluff
0

Absolut, men tänk på att miniDV börjar bli föråldrat och kommer att försvinna från marknaden inom några år.

Robert
0

#1, va, minidv föråldrat?? Snyft, jag har knappt använt min kamera nu när jag har börjat med stillbilder. Det blev ett liv hemma när jag inte filmade äldsta dotterns kalas.

Ska man bunkra band?

Hälsningar

Robert

mikal
0

Tack för svaret, broderbluff! Skrattande

broderbluff
0

#2 därför det börjar bli föråldrat är att man måste tanka in till datorn i realtid och att man har ett band gör att kvaliten minskas för varje användning av bandet.

Det som håller på att slå igenom är Hårddisk kameror där du kan spela in många fler timmar och tanka in det mycket snabbare i datorn sen.

mikal
0

Hur lång tid tar det att tanka in ett helt videoband med USB-kabel?

broderbluff
0

det går inte  med usb, bara firewire. Och en timme band tar en timme att tanka in

mikal
0

Jaså. Men kameran som jag länkade till, det står USB-anslutning på sidan. Fundersam

Hmm.

Robert
0

#4, det verkar ju vara vettigt med hd än band. Det där med realtid är frustrerande. Det är väl därför kamerna mest står vacker i hyllan.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

Själv använder jag mig av stenåldersprylar dvs hi8 kamera och en gammal dazzle till usb men inget att reka :-).

men hur är dessa dv kameror jämfört med tex hi8 tex den kameran mikal #1 ref till den har 0,8 mpixel och en analog hi8 den har ju optisk lins eller hur man nu säger men blir de lika bra eller blir de bättre med 0,8 mpixel jämfört med hi8 med vanlig optik(asperical lens optikal *22)f=4-88mm 1:1,6 dia 46 mm)

För om tex tar en vanlig stillbildskamera analog och jämför den med en digitalkamera på 0,8 mpixel så blir de ju bättre bild på den analoga men de kanske inte går att tänka så när de gäller video ?

mvh/bjorsa

broderbluff
0

ja, men det är inte till för att tanka in själva filmat material utan om den kan ta stillbilder tanka in dem eller använda den som webcam eller dylikt

mikal
0

Det står inte att det finns Firewire på den på den där sidan.
Betyder det att jag inte kan tanka över film till datorn då,
om jag inte har vanlig videoingång?

Jag är så ny på ämnet. Gråter

broderbluff
0

Data processing out (IEEE 1394) = Firewire

mikal
0

Jaha, som sagt… ny på ämnet.

Tack!!

MVH Micke

broderbluff
0

så lite så. =)

Robert
0

Det är bättre att ställa frågor än att åka på dumma misstag. När DVD-brännarna kom så gick jag och köpte olika DVD-skivor men inga fungerade för min skrivare, tills jag kom på att man behövde DVD+RW för skrivaren. Det kostade mig 5 olika oreturnerbara DVD-skivor tills jag kom på svaret.

Hälsningar

Robert