Foto iFokus

Foto

Etikett: vilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 715 ggr
Landish
0

Fjärilar. Ge gärna kritik.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Har precis varit på rundresa i Kina, där man haft möjlighet att ta kort på många roligheter.

Är väldigt nöjd med denna bild, Men jag funderar på vad man kunde ha gjort för att få bilden ännu bättre och vad man ska tänka på till nästa gång.. Skulle man ta bilden mera framifrån? eller ännu mera nerifrån? eller något annat? Ni får gärna kommentera och kritisera, det uppskattas.

Vänliga hälsningar

Victoria

[natalie742]
0

Åh vad vacker den är, här e en fjäril jag fotat,

Essgarde
0

#0 Gillar din bild skarpt. Härliga färger och mönster på fjärilen, tycker dock att du kanske borde beskurit den lite mer

MVH Fredrika

Puma77
0

Bilden är kanon. Angående beskurningen kanske man skulle gjort den så den inte blivit så centrerad.

Underbar fjäril.

//Pia

Landish
0

Tack så mycket för den positiva kritiken. Man försöker och lär sig hela tiden…

Är ganska ute och cyklar när det gäller att redigera en bild… Borde man ta bort massa grönska så att nästan bara ser fjärile? eller ? Hur gör man för att beskära en bild i photoshop? Har precis börjat kolla lite i det programmet… Men, som allt annat som har med fotografering att göra, är det en hel vetenskap.. Fundersam 

Victoria

Puma77
0

Du ska behålla grönskan i bilden men att du kanske beskär den så fjärilen hamnar mer åt vänster eller höger t.ex. Har inget bra exempel men visar min guldfluga så du förstår något hur jag menar.

Jag själv är inte så himla duktig utan lär mig nya saker varje dag.

I photoshop ska det finnas en bild i vertygsrutan som är som en konstig fyrkant där två hörn överlappar varandra. Hos mig är det den tredje ovanifrån på vänstra sidan i fältet.

När du markerat det du vill högerklikar du och godkänner det o vips ar du beskurit bilden.

//Pia

LinneaJ
0

Håller helt klart men #2 :) Har också fotat fjälrilar, fast hemme och inte i Kina :/

Landish
0

Fast fjärilar är minst lika fina hemma som i Kina =) Syrenen får mig att påminnas av våren…

Okej. idag har jag beskurit min första bild =) Ett steg närmare bättre kort….=) Såhär blev resultatet.. Blev det bättre med beskäringen? försökte att inte ha fjärilen centrerad som ni sa…. Men, jag kanske var lite för ivrig med saxen?

Puma77
0

Kanske lite tajt upptill men gillar det. Så du fick det att funka sen.

Visst är våra fjärilar jättefina här hemma men att kunna få chansen att fotografera utomlands med är ju lite speciellt. Idag fotograferade jag min första blåvinge hona.

//Pia

Landish
0

Tror jag får träna lite mer på att beskära… Man måste ju börja någonstans.

Vilken fin Fjäril. Ser nästan lite luden ut. =) Hur vet du att det är en hona?

Puma77
0

Visst måste man börja någonstans. Suger åt mig tips överallt o testar mig fram. 

Hur jag tror det är en hona? Blåvingehonorna brukar vara bruna på ovansidan o undersidan på vingarna visar att det är en blåvinge. Sen haffade jag denna när den rullade runt på en blomma med en blå hane;)

Visst är de söta de små ludna blåvingarna.

//Pia