Världsgaranti
Så när skall det införas världsgaranti på kameror?
Idag finns ju bara europagaranti. Har man köpt sin kamera medan man var på semester i USA eller i Japan, ja då måste man skicka tillbaka kameran till hemlandet för att få den reparerad om fel uppstår. Varför kan tillverkarna inte erbjuda service oavsett geografisk lokalisation? En Canon skall ju ha samma kvalitet vare sig den säljs i Hong Kong, Sverige eller USA.

Nu blir jag lite nyfiken. När jag var i Dubai i våras köpte jag Nikonobjektiv, blixt etc. Man sa att det var världsgaranti på det jag köpte. På de handlingar som jag fått står det Worldwide Garanti. Så jag utgår ifrån att jag fått den garanti jag utlovats.
Är det kanske skillnad på Nikons produkter och Canons?
Bertil

På objektiv, blixtar etc brukar det vara världsgaranti, på kamerahus brukar det inte vara så. De två logiska förklaringarna jag kan komma på varför det är så är våra olika "märkningar", t.ex CE märkningen vi har (och att vi då har olik "el" i våra uttag). Den andra förklaringen är väl att tillverkarna är lite lojala mot deras återförsäljare.
Jag kan förstå att kamera tillverkarna vill skydda sina distributörer. Det finns en massa anledningar att priser på kameror skiljer sig i olika länder. I höglöne länder som Sverige blir priserna högre och många väljer då att köpa kameran från andra länder. Distributören i Sverige som har högre kostnader och mindre försäljning kan då inte förväntas att ta hand om reklamationer på kameror som dom inte har sålt.
Det du är ute efter är att kunna köpa billigare från ett annat land där dom har lägre kostnader och större marknad men samtidigt få service från den lokala importören. Vem skall betala hans kostnader? Som du föstår blir det ohållbart i längden.
Eddie

Tror tyvärr inte att du har garanti på dina saker, inte som du kan utnyttja i sverige åtminstone. Läste på NikonUsa.com…
"Buying the equipment with a Nikon Worldwide Warranty in the United States is not recommended because that warranty is not valid in the USA without a sales receipt from an overseas dealer, and it is not valid outside the USA with a sales receipt from a dealer in the USA."
/Tobbe