Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 325 ggr
JackieJ
0

Kamerahjälp igen.

Jag fick ju förslag att köpa min fasters kamera för 1500kr (300d) men jag tackade nej i början eftersom jag föredrar att köpa en bra kamera som håller sig ett bra tag. MEn till slut så fick jag abstinens och tackade ja, men då var det försent.

Så nu vill jag köpa en bra kamera, så att det svider lite i plånboken, inte mycket, men lite.

Så ge mig förslag och lägg gärna upp någon bild tagen med den kameran.

pellepiano
0

Efterföljaren, 350d får man för 5000:- ca

För att avgöra via en bild om kameran är bra, måste du kolla på en bild i original storlek och dessutom ta hänsyn till vilket objektiv som använts och om eventuell retusch har varit inblandad.

Bildkvaliten är generellt mycket bra på digitala systemkameror och till och med proffs skulle ha svårt att avgöra vilken kamera som tagit vilken bild. Skillnaderna märks tydligare hur många bilder i sekunden kameran kan ta, hur bra autofokus, byggkvalite, vädertätad mm

Att titta på en uppskickad bild här ger absolut ingen ledtråd alls.

pellepiano
0

Kolla tex på www.dpreview.com De har riktigt grundliga tester av alla systemkameror och dessutom provbilder från alla. Det står oxå vilka objektiv som använts.

iken
0

Helt rätt. En bild i VGA storlek är inte värd ett öre för att bedöma bildkvalitet utan precis som du säger bör man se dem i fullstorlek.

Vad tror ni om den här kameran? Tyvärr är bilderna ej tagna med kit linsen utan med ett lyxigare objektiv, därför svårt värdera hur kit linsen skulle prestera. Kameran har bildstabilisering och bra bildkvalitet, men sensorn är bara hälften så stor som den i EOS400 och Nikon D40x.

JackieJ
0

jo, 350d har jag tittat väldigt mycket p.

HAr nu hittat erbjudande om en d50, med -Nikon 18-55mm, -Sigma 70-300mm, väska, 2gb, stativ, batterier, för endast 3600kr.

Det låter ju ändå som ett bra erbjudande. SKa jag tacka ja, eller borde jag vänta lite och köpa en bättre?

Han skulle även skicka kameran så att jag fick känna efter lite och om jag ville ha den skulle jag betala då.

iken
0

Var hittade du den kameran? Blocket? Tradera?

pellepiano
0

#3 Evolt är säkert bra. Sensorn är dock 3/4 av en aps ( 17.3mm x 13.0mm mot aps 22.5 x 15.0mm ), speciellt tilld det priset.

# 4 3600:- för D50med tillbehör är ju ett väldigt bra pris.

JackieJ
0

Nu är kameran på väg. Woho

Har fortfarande lite bestlutsångest, nu känns det som om jag borde ha väntat lite och köpt en D80. Men men.

#5 www.privatmarknad.com