Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 1120 ggr
Paltn
4

(H) Kullerbytta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade med mig kameran till lekparken idag tillsammans med grabben, och sommarens närmande satte fart på den lille.

Synpunkter hur och om sådant här impulsfotograferande går få bättre, vars bilden ev felar osv osv.

Specs:

Nikon D5100 med Nikon AF-S 35mm 1.8G
Iso: 100
Bländare: F/2.8
Exp: 1/1000

// Paltfan

Paltn
0

Bör tillägga att jag själv är jävligt nöjd med bilden och den kommer mycket troligt hamna på väggen hemma =)

Men då jag tänker ge mig fan på bli riktigt jävla duktig med kameran vill jag ha dessa karaktärer här inne med öga för detaljer till att hitta ev svagheter så jag kan korrigera för framtiden.

(har och kommer nog fortsätta ha en svag sida för svartvitt, därav att den blev svartvit, plus att gräset häruppe fortfarande är rätt tråkigt brunt…så den gjorde sig bättre i svart och vitt)

// Paltfan

Ylva-Li
0

Tjusigt fångat!

Det enda som stör mig lite är stolpen bakom vid ryggen. Annars jäkligt fin skärpa på barnet.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

JNN
0

Tycker du har lyckats jättera med den här bilden! Ingen rörelseoskärpa, lillkillen är ju helskarp fast han är i rörelse!

När man fotar såna bilder kanske hemma på tomten så är ju bakgrunden inte så mycket att göra nåt åt, annars hade det varit nåt som jag kanske hade tänkt på, att välja nåt mindre iögonfallande. Men det är svårt i ett bostadsområde, och bilden är ju ett exempel på hur en vardagsbild kan se ut, som jag själv tycker att jag tog alldeles för lite av när ungarna var mindre.

Så i vilket fall som helst tummen upp, mycket bra bild!🙂

slartybartfast
0

Härlig bild! Har inte testat men hur blir den om du rätar upp den så den blir rak i förhållande till hus och staket?

Paltn
0

Tackar för de goda orden.

Vad gäller bakgrunden så äre som ni redan sagt, inte så mycket att göra åt. Det var inte frågan om något "modell-fotande" =) Utan grabben bestämde sig för att göra kullerbyttor åh då vare bara hänga med i farten.

#4 Vad menar du? Bilden är tagen mer eller mindre i våg, kanske lite lite sne ev, vad som kanske gör att den ser sne ut är pga att det är en kulle som grabben "kullerbyttar" nerför, samt att husen i bakgrunden står på olika djup efter gatan. Plus att staketet också står i en backe åt sitt håll. Riktigt ojämnt ställe detta norrland :P Faktiskt osäker nu om vad som är rakt eller inte i bakgrunden. =) Flaggstången längst bak i bilden går iofs utgå ifrån och då är kortet en aning snett. Men tror inte jag vill vinkla upp den heller, känns som beskärningen blir fel då. Ska tänka på det till näst gång jag knäpper dock.

// Paltfan

Paltn
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär blir den ifall den är vinklad så flaggstången blir lodrät

// Paltfan

Paltn
0

Kanske inte så dumt, men är lite kluven

// Paltfan

JNN
1

Det kan ju vara en smaksak, men i bland kan det stärka en bild om det lutar, men då ska det vara lite överdrivet så att man ser tydligt att det är meningen.

Då är det lite kreativt, men om man fotar t ex en vacker solnedgång vid havet, eller liknande, och horisonten lutar om än pyttelite, så känns det som om vattnet skulle rinna ut ur bild, det blir inte riktigt bra.

Och även i bilder med fart och fläkt där man fångar ett ögonblick så tycker jag också att det är helt ok när bakgrunden inte är spikrak. Det ger bilden lite fartkänsla. Men det är jag, andra säger kanske nåt annat, men i mina ögon funkar din bild alldeles utmärkt,Paltn!Ler

Nalle43
0

Jag tycker nog att bägge är bra. När jag bara sett första bilden: "Kul bild på en grabb som har fått spring i benen"

När jag såg andra bilden: "Oj vilken fart han har!"

Vilket som är bäst kan ju bara du avgöra, men jag tycker bäst om den upprätade versionen..🤔

Låt inte det du inte kan göra hindra dej att göra det du kan göra

slartybartfast
0

Jag gillar den upprätade, blir mer rörelse i kullerbyttan.

Sarah
0

Stor skillnad på den upprätade, den är mycket bättre :) Mer liv och mindre bakgrund.

MagArne
0

Jag gillar att bakgrunden är oskarp och den hade kunnat få vara ännu mer diffus. Det får grabben att verkligen vara huvudobjektet och bakgrunden blir inte så påtaglig. Bra jobbat, jag gillar bilden 🙂

Paltn
0

Jo, den upprätade blev bättre, hade önskat den kunde ha blivigt mindre beskuren men det gick inte göra nått åt efter vinklingen.
Hade inte riktigt stört mig på den orätade först, men efter det påpekades så ser jag en sne flaggstång varje gång jag tittar på originalet :P

// Paltfan