Utmaningen - Omgång 36
Temat för denna omgång är VATTEN. Ta en så bra bild som du kan på temat och lägg upp den här, så är du med i denna utmaning. 🙂
Reglerna är:
En bild per person
Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
Om redigering: Man får redigera och manipulera sitt bidrag relativt fritt, men manipulering som grovt förändrar bildens innehåll, liksom att lägga till detaljer i bilden som inte fanns med från början, t.ex. att lägga in en ny himmel eller ett djur på bilden är inte tillåten. Bortkloning av störande detaljer är ok, men inte att lägga till nya bildelement. Bilden får bestå av flera exponeringar (t.ex. HDR, panorama) så länge de ovannämnda kriterierna uppfylls.
Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startas kommenteringen. Alla deltagare ger då en kommentar till alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 3p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut).
Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng ihop i slutet.
Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast fredagen den 19.4, eller om 10 bilder redan laddats upp i god tid före det; senast kl 7 morgonen efter att det antalet uppåtts.
Alla är varmt välkomna att delta, men innan deltagande, var beredd på att följa reglerna och kommentera (i tid) när det är dags, så blir det roligast och mest givande för alla att vara med.
Lycka till! 
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Ojoj, ska jag ta den idén eller den eller kanske den…
**MVH Cerrolyn
JazzBass- Såg att du skrev fel datum längst upp. På fredag är det den 19:e, inte 18:e .🙂 Bara för sakens skull!😉
#4 - Bra att nån är uppmärksam. 🙂 Ändrat nu.
Vi kör igång kommenteringen, se reglerna i första inlägget. Skriver nu på mobilen så jag gör ingen skild lista på deltagarna denna gång. Men alla som har lagt upp en bild är med och ska kommentera. Tid för kommentering fram till nästa onsdag den 24.4.
Inte så bra på att ge kritik och kommentarer samt inte så insatt i fotografiska termer osv.. Men here we go!
JNN - Intressant och proffsig bild. Gillar absolut idén och hur bilden är tagen, fokuset på kranen är snyggt men sen tycker jag det är synd att vattnet i glaset ser ut som rök på nåt sätt (även om det också ser häftigt ut) Hade velat ha ännu mer "vatten känsla" i bilden. Annars gillar jag denna. 2p
Cerrolyn - Snyggt och bra fokus. Skulle dock vilja ha lite mer kontrast och jag vet inte, men det känns som om något saknas för mig. Kan inte riktigt sätta fingret på vad. Förstår att du vill ha copyright stämpeln i hörnet också, men även den stör mig lite..
hydman - Färgerna är fina. Känner dock att det hade kunnat vara ännu mer skärpa och fokus på hela bilden istället för endast ett parti. Jag får en känsla av att det är en vacker bäck som jag skulle vilja se mer av.. 1p
Andina - Gillar enkelheten i denna bild samt att fokuset ligger på glaset. Det som stör mig är väl att det speglar sig i glaset och är väldigt ljust på vissa ställen (tagen med blixt?) och sen hade jag nog velat ha ännu mer skärpa på vattnet. Men annars en bra vatten bild. 2p
Paltn - Snygg bild! Gillar stuprännans(?) lite slitna utseende och så droppen som är fångad i rätt ögonblick. Är ju svag för svartvitt i rätt lägen och detta passade super. 3p
lilla jag - Väldigt söt hund men annars säger bilden mig inte så mycket mer tyvärr. Hade varit bättre i mina ögon om hunden varit mer aktiv, kanske lekt och skuttat omkring i vattnet. För övrigt så ligger fokuset bra i ansiktet och det är en bra komposition. Kanske lite mer kontrast?
inxcam - Passande titel till bilden, för man ser verkligen att droppen är påväg! Snyggt fångat. Bra att endast droppen är i fokus. Enda minuset är väl kanske att bakgrunden är lite rörig. 2p
_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺
Nicollan - Trevlig bild på beprövat tema och idé. Mer solitt hantverk snarare än nya hjulspår. 1p
JNN - Gillar denna. Tycker det blir spännande och effektfullt med blandning syre o vatten. Gillar även kontrasten med mörka bakgrunden som lyfter fram glaset. Hur hade det blivit och man bara sett strålen och inte blandaränden? 2p
Cerrolyn - Tycker denna är spännande. Ser nästan ut som något annat än vatten. Kanske sirap. Gillar kopieringen som förstärker mina funderingar. Härliga kontraster mellan skärpa/oskärpa. 2p
Andina - Bra gjort att parera reflexerna utan att det blir för mkt. Inte så lätt. Kul tanke/idé i övrigt och bra komp. 1p
Paltn - Bra ögonblicksbild och bra kopiering och komp. 2p
lilla jag - Som dokument för ägaren är det säkert en utmärkt bild. Bra skärpa och fokus på hunden. Kanske att man kunde försökt få med spegelbilden i vattnet till nästa gång? 1p
inxcam - Även detta känns som en beprövad tanke. Bra fokus på droppen men en ganska stressad och orolig bakgrund som ändå tar en del uppmärksamhet. 1p
Nicollan - Bra bildidé men hade önskat ett lite djupare fokusdjup, bara lite lite. Nuvarande känns det som att man hoppar från det ena bladet till det andra istället för att hållas kvar vid vattendroppen.
JNN - Frän bild där vattnet har gått och blivigt mer som en tung gas än vatten, eller att glaset ser en aning kallt ut också, uppfrisande. Men håller med hydman, kranhuvet känns inte hemma i bilden. 1p
Cerrolyn - Snyggt fångat av vattendroppen, bilden känns dock väldigt mycke mörkare än vad den borde ha varit. (underexponerad?), ett tips är att också lägga i lite karamellfärg i vattnet för en härlig effekt och mera slag i bilden.
Hydman - Gillar den skarpa fokuseringen på bubblorna och hade faktiskt önskat mer fokusering på dem genom en kraftig beskärning av det runt om. 3p
Andina - skarp bild på ett väldigt törstsläckande glas rent vatten, snyggt, man kan rent känna att det där smakar bra. Men tycker det är lite för grötigt i övrigt, särskilt i spegelbilden. (utan allt jox i spegelbilden hade detta varit bästa bilden imo) 3p
Lilla Jag - Fin bild på en söt liten hund, tyvärr skänker den mig inte så mycket på temat "vatten"
Inxcam - Fin fokusering och placering av vattendroppen i bilden, go skärpa där också. Bakgrunden känns lite grötig och för grön för att vattendroppen ska få sticka ut så mycket som möjligt. 3p
// Paltfan
Nicollan -1p
Mycket bra skärpa på droppen som är skarp och fin! Perfekt skärpedjup.
JNN -Min bild.
Cerrolyn - 1p
Bra utfört arbete, kanske en aning mörk, trots blixten, men det är gissningsvis för att du vinklat kameran neråt en aning. Skulle ha föredragit att bilden var tagen mer från sidan. Då kanske det blivit mindre blänk från blixten också. Men den är skarp och bra i övrigt.
hydman -2p
Gillar skärpedjupet i denna bild, och dom klara färgerna. Skärpan på bubblan är perfekt och en extra häftig effekt är reflektionerna av trädet i den!
Andina - 2p
Gillar den oskarpa bakgrunden, och att du trots den har fått hela glaset skarpt. Här skulle jag önskat att det varit renare i förgrunden, eller rättare sagt bakom kameran, då det speglas lite saker i glasets framkant, som stör, men dock bara pyttelite! Ser kallt och gott ut, blir nästan törstig!
Paltn - 3p
Den här nästan "halvabstrakta" bilden gillar jag, passar mycket bra i svartvitt, och kompositionen är precis som den bör tycker jag. Och även om vatten droppen som precis har lossnat inte är knivskarp, så är den så perfekt som det går skulle jag tro.
lilla jag - 1p
Bra skärpa i ögonen på den gulliga hunden, som tyvärr nästan ser ut som om han inte vill vara där.. Fast han tycker säkert om det egentligen… Synd på kopplet, även om jag personligen tycker att det är bra när hundägare har sina hundar kopplade. Är själv inte hundrädd men iaf.. Bilden är dock lite för ljus tycker jag, skulle fått vara lite kortare slutartid på den.
inxcam -
Bra komposition, droppen sitter precis där den ska. Dock hade jag velat ha bakgrunden lite mindre skarp, och även om skärpan sitter där den ska är droppen är inte riktigt knivskarp men det är förmodligen pga den relativt långa slutartiden. Men den är ju som synes på väg!
Nicollan - 3pJag tycker att du har fångat vattendroppen bra, gillar färgerna också.
JNN - 3pVäldigt cool bild, gissar att du använt långslutartid (titta vad jag har lärt mig 😛). Det ända jag funderar på om kranen ska vara med eller inte…
Cerrolyn - Min, bunken jag använde är mörkblå, men det var nog ingen bra idé.
hydman - 1p Du får en ✨ bara för att denna bilden får mig att tänka på sommaren. Gillar verkligen denna bilden.
Andina - Så enkelt men ändå så snyggt, det som stör mig är spegelbilden i glaset.
Paltn - Själva droppen/dropparna är inte det första jag ser, det är för mycke strupränna på bilden för mig. Men gillar verkligen hur du har fångat dropparna.
lilla jag - Jag tänker inte så mycket på vattnet (som var temat) när jag ser bilden utan hunden. Men bilden känns lite grå.
inxcam 3p- Wow, gillar verkligen denna bilden. Härliga färger och bra skärpa på droppen.
**MVH Cerrolyn
Kan vi inte fortsätta med de fyra elementen? Jord, vind och eld?
**MVH Cerrolyn
#18 bra ide, skulle vara kul
// Paltfan
#18 - Bra idé, vi kör på det tycker jag med!
Nicollan - Fint bild, bra ideé. Bra fokusdjup. Gillar komposition och färger (även det är liten grönt) 2p
JNN - Gillar absolut idén. Spännande. Effektfullt. För mig är glas lite stor. Jag skulle ha önskat lite mer huvudplanen, mer fri plats. 1p
Cerrolyn - Bra idee och jätte fin bild!Snyggt och bra fokus. Kanske lite mer kontrast. Men jag gillar färgen. Och igen stämpeln i hörnet - det stör mig. 3p
hydman - Fint naturbild. Gillar färgerna. Även bild är bra, saknar fokusering (tror jag). 1p
Andina - för mig är det "smutsig" bild. Jag vet inte vad jag måste tänka om det. Men komposition är bra och fokusering. 1p
Paltn - Bra idee!!! Gillar verkligen det vattendroppen. Men … kanske du måste ändra komposition - rör stör mig. Det tar mest plats och det är kanske huvudobjekt. Kan du flytta vattendroppen liten upp och till vänster att ha mer fri plats. 1p
lilla jag - Fint hundbild. Igen - hund stör mig. Han/hon är stor för det bild. Kan du flytta hund lite tillbaka och till höger (att ha också hund reflektion). Och kanske lite saknar kontrast. 1p
Men alla har gjort bra jobb.
Kul att ni gillade det 😃
**MVH Cerrolyn
Puff! Idag är sista dagen att kommentera, saknar ännu kommentarer av två deltagare.
**Nicollan
**Fin bild! Vacker men kanske aningen tam. Lite mer kontrast/ljus skulle kunna lyfta upp den lite. Jag skulle även beskära den lite för att komma närmare den stora droppen. Då framgår även speglingen av växter och himmel i droppen bättre.
**JNN – 2 p
**Snygg och ’stilren’ bild! Gillar hur du lyft fram glaset o vattnet med hjälp av den mörka bakgrunden. Det är spännande att se hur vatten i rörelse kan se ut, uppblandat med luft. Det som stör mig en del i bilden är, att glaset ser ut att luta aningen åt vänster, så jag skulle gärna räta upp det lite i efterhand.
Jag har testat att beskära bort själva kranen. Jag är lite dubbel – den tillför ’information’ och ’tar plats’ samtidigt. Utan kranen fungerar bilden bra också, den blir ’renare’. Kan inte bestämma mig för om jag vill att kranen ska synas i bild eller inte…
**Cerrolyn
**Fin bild på droppar som landar i vattnet! Gillar skärpan på den stora droppen. Lite för murrig bild för min smak dock, jag skulle nog försöka lätta upp ljus o kontrast lite, vattnet ser lite ”förorenat” ut. Gillar den ”diagonala linjen” i bilden à uppifrån vänster, neråt till höger. (Loggan roffar åt sig lite för mycket uppmärksamhet – men den finns ju inte i bilden, egentligen…)
**Hydman – 3 p
**Denna bild väcker min fantasi och ju mer jag tittar på den! Den stora mörka vågen blir en svallvåg efter att en flodhäst, krokodil eller stor fisk dyker ner i vattnet. :))) Skärpan på bubbblorna är bra och häftigt att se träd o sol i bubblorna! Mycket vatten i rörelse som jag gillar och triggar igång (min) fantasi!
**Andina
**(Min bild. Tack för era poäng! :) Jag förstod att alla reflektioner av omgivningen i glaset troligtvis skulle vara störande – men samtidigt tyckte jag själv att det var lite ’kul’. Skulle ha skrivit ”rent”, med citationstecken i bildtiteln, men missade det i all hast.)
**Paltn – 3 p
**En jättehärlig o skarp bild på droppen som frigör sig! Bilden ger också lite gammal/nostalgisk känsla – den kan likaväl ha varit tagen på 1940-talet som 2013. Jag skulle också gärna ha lite mer ’luft’ i nederkant och ev i högerkant. Droppen är, i mina ögon, för nära bildens nederkant, på väg ut ur bild, vilket stör mig lite.
**Lilla jag
**Liten söt hund. Jag hade gärna lättat upp bilden lite med mer kontrast och eventuellt ljusat upp den något. Jag önskar också att bilden hade visat mer av hundens spegelbild i vattnet och kanske inte placerat hunden precis mitt i bild. Jag har dessutom svårt för koppel, selar o kedjor i djurbilder…
**Inxcam – 2 p
**Mycket fin bild på droppen! Bakgrunden snor åt sig lite för mycket av min uppmärksamhet. Jag skulle helst beskära bilden en aning i ovan-, under- vänsterkant för att lyfta fram droppen, det behövs inte mycket beskärning för det. Hade dessutom bakgrunden varit ännu mer oskarp skulle droppen lyftas fram ännu mer.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
"Lilla jag"…?
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Nicollan -3p
Denna bild gillar jag! Fint ljus och bra skärpa på droppen som är iFokus.
JNN -2p
Det ser gått ut! gillar beskärningen på bilden och ljuset som är bakom! Gillar hur du fått bilden så levande
Cerrolyn - 3p
Bra utfört arbete, Den skulle kanske kunna vara lite ljusare men jag tycker den är helt otrolig! perfekt fokus också!
hydman -
Bilden är tagen i rätt tillfälle! Gillar ljuset och färgerna.
Andina - 1p
Ett uppfriskande glas vatten tack ;) Gillar den här bilden enormt! Gillar den oskarpa bakrunden och hur blixten i glaset blev så fint, Fina färger och bra fokus på glaset!
Paltn - 1p
Bilden är ju helt klart tagen i rätt tillfälle! Gillar den i svart/vit och den lite smutsiga stuprännan gör bilden till något extra som man vill titta på längre! Jag gillar den suddiga bakrunden också!
lilla jag - :D
Tack för kritiken! Och jag tycker inte heller att bilden hör så mycket till vatten, men det var det ända jag kom på!
inxcam -
Jätte fin bild! Men det som gör att jag inte gav den någon poäng var för att droppen syns knappt! Det är för störig bakgrund som gör att ögonen drar sig mer dit. Jag skulle även tagit bilden lite högre upp så det inte blir så mycket luft under droppen!
Ok, så var denna omgång klar. Det blev delad första plats för JNN och Palt, gratulerar! 👍
Poängen:
Nicollan 10
JNN 13
Cerrolyn 9
hydman 11
Andina 10
Paltn 13
lilla jag 3
inxcam 11
Vi kör vidare snart med nästa utmaning men nu ska jag och sova. 🙂
Grattis
**MVH Cerrolyn
Tack Cerrolyn, och tack allihopa för alla poäng, det var kul och lite otippat får jag säga..! Får passa på att gratulera Paltn också!
Och angående min bild, så var jag i valet och kvalet om jag skulle låta kranen sticka fram, men tyckte att i och med att glaset var så nära så var jag rädd att det skulle se konstigt ut, lite avkapat om jag tog bort den. Strålen skulle bli så kort att jag tänkte att det inte skulle synas vad det var..
Efter lite finjusteringar i datorn så insåg jag när jag sparat bilden att jag glömde helt bort att räta upp den, men orkade inte just då, det fick bära eller brista!🙂
_Grattis JNN och Paltn!
_Två värdiga vinnarbilder!

och det 'bar', JNN ;)
Tack Andina!🙂
Grattis! :)
_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺
Tackar tackar alla, och snyggt jobbat JNN! =)
Apropå min bild, beskärningen fick några synpunkter och den hade gärna fått vara lite större och luftigare tycker jag själv också, men den är faktiskt helt obeskuren sådär.
Kameran satt 15-20 cm från marken i snön riktad upp mot rännan, och jag såg väl just och pass vad jag gjorde =) De mer utzoomade bilderna lyckades inte fånga lika fin droppe så det fick bli den där.
Sen blev den svartvit pga att jag gillar och föredrar svartvitt utöver färg många gånger.
Tackar för poängen!
Det ska bli spännande att se vad som blir nästa utmaning, för detta var rätt kul :P
// Paltfan
Eld tycker jag skulle vara kul nu i Valborgstider :-)
#35 - Då kör vi på det. :)