Bröllopsfotografering
Jag ska fotografera bröllop i helgen och skulle behöva massor av tips då det är första gången. Jag ska fota paret utomhus och i kyrkan efter det.
**Något speciellt jag bör tänka på?
Tips på objektiv?
**
Tacksam för svar & gärna bildexempel :)
Vad har du för kamera?
Vad har du för objektiv idag?
Vad har du för blixt/blixtar?
Mitt tips är att besöka kyrkan i förväg och testa din utrustning där.
Kolla vad kyrkan har för belysning och ev. anpassa färgfilter på din blixt efter detta för att få rätt färgtemperatur på ljuset samt se så att ljuset räcker till. Ta med en kompis som får agera brud så denne blir rätt belyst.
Beroende på hur stor kyrkan är och vilket avstånd du tar bilderna ifrån så finns det ju olika val av objektiv.
Ev. låna en backupkamera om något skulle krångla med din kamera. Jag tror ju att brudparet har rätt höga krav på att allt ska bli bra.
Ladda batterier och se till så att allt är tiptopp.
Jag har en Nikon D90 & Nikon D40x
50mm f/1,8 70-200 f/4,5?
tillgång till 90 f/2,8 & 70-200 f/2,8
har tillgång till blixtar också, kan dock ej namnen
Oj! Det är massor man bör tänka på. Googla, bröllopsfoto är en genre i sig och det finns mängder av tips på nätet. Använd sökorden "wedding photography tips" om du förstår engelska någorlunda bra.
Ju bättre kamera (eller kameror, det är bra att ha två) och ljusstarkare objektiv, desto bättre, förstås. Tekniken är ganska viktig i åtminstone mörka kyrkor. Ditt 50/1,8 tror jag är användbarast om kyrkan är mörk, 70-200/4 borde också funka i en ljus kyrka om det är bra väder ute. Det viktigaste är dock förstås att knäppa av vid de rätta ögonblicken och att man alltid har koll på inställningarna och resultaten. Ska du också ta porträttbilder som ska hänga i evigheter på brudparets och de närmaste släktingarnas väggar? I så fall är det bra om du kan lite om ljussättning också, vädret är ju inte alltid optimalt.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Nevnarien skrev så bra om bröllop.
http://nevnarien.se/2013/april/tips-brollopsfotografering-2.html
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
#4 - Ja det var bra skrivet!
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Om jag hade de grejerna skulle jag lämna den långa hemma. Det räcker väldigt bra med 50 mm, och den funkar inomhus också. Zoomar gör man med fötterna.
Bristen, om det är de enda objektiv du har, är att du inte har någonting mer vidvinkligt, om du inte råkar ha ett kitobjektiv 10-55 till din D40 eller så.
Jag tror alltså inte att en 70-200 eller en makro 90 är värda att släpa på vid ett bröllop, men kitobjektivet 18-55 funkar utmärkt dels utomhus, dels inne när man behöver mer vidvinkel, då D90 klarar ganska svagt ljus genom att man ställer upp ISO.
50 mm är väldigt bra till närbilder och porträtt, och om det är bra med ljus klarar man det lika bra med ett kitobjektiv 18-55, med skillnaden att man inte kan få lika kort skärpedjup om maxbländaren är 5,6.
Men det viktigaste är nog att inte konstra till alltför mycket. Om du inte har jobbat en hel del med blixt innan, kan det vara vettigt att ta allting i befintligt ljus. Ett enbensstativ eller en bönpåse kan behövas om exponeringstiderna blir långa, men om man går tillräckligt nära och inte har väldigt lång brännvidd, klarar man förvånande lång exponering utan stativ.
Inne i kyrkan kan det vara svårt att gå nära paret, så där kan en zoom underlätta. Så jag skulle för all del ta med långzoomen också, om du har utrymme.
Tänk på att det är ytterst sällan man får använda blixt i kyrkor. Speciellt bröllop. Se till att få en snabb pratstund med prästen innan cermonin så du kan kolla vart du får röra dig, om han/hon tillåter blixt etc.
När jag har fotat bröllop så har jag mest använt mitt 24-70, men då har det varit relativt små kyrkor så zoom har inte behövts just där. Men det kändes tryggt ändå att ha med i fall att. (snuttefilt. ;) )
Fotar du på efterfest sen och ljuset försvinner så är det fasta 50 super att ha.
Hm, tänk på att försöka vara så osynlig som möjligt. Ha alltså inte grälla färger på dig, men kom inte i t-shirt och jeans. Propert, men bekvämt. Du ska ju jobba trots allt.
Välj bekväma och tysta skor, högklackat när man far fram i kyrkan kan vara lite smått opoppis. :D
Ska ni fota utomhus och det är risk för regn, ha med ett vitt paraply eller se till att det finns möjligheter att fota under tak.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||