Skillnad på vanlig kompakt och långzoom?
Jag köpte en Fujifilm Coolpix s1600 för några sommar sen.
De verkar som de går snabbare att ändra inställningarna manuellt på den än en vanlig kompakt kamera.
Dock känner ja att ja måste skaffa ny då de va dumt att köpa en utan inbyggd batteri :(

Det som skiljer en "vanlig kompakt" och en långzoom är i många fall bara storleken och zoomomfånget. Men det finns långzoomkameror som inte är större än andra kompaktkameror, bland annat från Nikon. Fujifilm Finepix 1600s är en av de lite större långzoomkamerorna, och det är bland annat därför det får plats så pass mycket batterier i den. (Jag antar att det är en Finepix, eftersom Coolpix är Nikons modeller.) Det kan vara bättre i vissa avseenden att man har mer att hålla i, särskilt när man tar med långt tele.
Och inte ska du ha inbyggt batteri i din kamera, utan det är ingen nackdel att man kan ta ur dem. Du kan använda laddbara batterier i din kamera, och det finns väldigt bra och billiga såna batterier hos Clas Ohlson och hos IKEA. De för tillfället billigaste finns på Clas Ohlson om man köper dem tillsammans med en laddare. Om man köper batterierna separat kostar de mer. Batterierna hos IKEA är lite dyrare men har något högre kapacitet. De hos Clas Ohlson har den senaste tekniken och håller laddning väldigt länge jämfört med den äldre tekniken, och det är därför de säljs fulladdade.
Så skaffa ingen ny kamera förrän du har klart för dig precis vad du vill ha, om det är något annat än kameran du har. Den är mycket bra, och den kan säkert duga ett bra tag. Svagheten är att den har en ganska liten sensor av lite äldre typ, som inte är så bra när ljuset är svagt, om man jämför med de bästa av dagens kameror. Den brusar lite mer än modernare kameror, när man ställer in ISO högt eller tar på Auto i svagt ljus utan blixt. I bra ljus funkar den bra, och du lär inte se någon skillnad på bilder tagna med den kameran jämfört med andra.
Mest handlar det om att lära sig hantera den. Och som sagt, laddbara batterier ska du helst ha, och de som jag pekar på är väldigt bra. Om du skaffar två satser batterier, så märk dem och blanda dem inte, dvs märk fyra med något märke, färgad tejp eller märkpenna, så att du kan skulja dem åt, och använd alltid samma set ihop med varandra. Blanda aldrig nyare med äldre. Det kan faktiskt vara en fördel att ha AA i stället för specialbatteri, eftersom de finns överallt, och de laddbara kostar en bråkdel av vad ett litiumbatteri kostar. Till min kamera kostar ett batteri ungefär femhundra kronor, och du får fem batterisatser på Clas Ohlson för de pengarna. De nyaste NiMH-batterierna är faktiskt i stort sett lika bra som Litium-Ion.
Om du använder laddaren från Clas Ohlson, den som jag länkar till, ska du helst ladda ur batterierna ordentligt innan du laddar dem igen. Då håller de längre. Annars kan du skaffa en laddare som avslutar laddningen när batterierna är fulladdade, så kallad delta-volt- avkänning. Om man har en sådan kan man ladda delvis urladdade batterier utan att livslängden blir sämre.
Så de är inget mer om skiljer än att den andra har längre zoom?

Vilken andra?
Kameran du har är en långzoomkamera, och det finns andra, som har längre eller kortare.
En kompaktkamera har vanligen en rätt så kort zoom, ungefär tre gångers omfång är vanligast, men det finns också kompakter som har stort omfång.
I specifikationerna till alla kameror anger tillverkaren hur stort zoomomfång kameran har. För kompakt- och långzoomkameror brukar det anges som en faktor att multiplicera den kortaste brännvidden, och deras brännvidder anges ofta som en jämförelse med småbildsformatet.
För din kamera, Finepix 1600s anges att omfånget är femton gånger. Det betyder att den är en långzoom.
Och skillnaden mot en kompakt, förutom att den har stort omfång, är att den är ganska stor till formatet, så att den till exempel inte går ner i en ficka, medan en kompakt kan slinka ner i en liten börs och är lättare att ha i handväskan exempelvis, för att den tar mindre plats. Sensorstorleken, den som avgör bildkvalité, är samma på kompakt och långzoom.
ok och även snabba inställningsmöjligheter?

Inga av de här kamerorna är snabba, om man med snabb menar att hitta fokus och ta bilden när man trycker ner knappen. Även när man har fokuserat genom att trycka halvvägs är det en tröghet, som gör att man ofta missar ögonblicket.
Långzoomkamerorna brukar dela med de mer avanclerade kompakterna, att det är ganska lätt att ställa in exempelvis tid och bländare, välja manuellt läge, eller tids- respektive bländarautomatik och att ställa kompensation.
Komkaktkameror finns många olika, där en del kanske inte ens har några inställningar att fundera över, eller kanske några förvalda automatiska lägen, där de förutsätts passa olika slags motiv. Andra kameror har mer möjlighet att själv bestämma hur de ska ta bilden, som att man kan ställa bländare eller tid eller både och, helt manuellt eller automatiskt för en eller annan parameter. Långzoomkamerorna brukar vara likadana, så att man kan välja att ställa in allting själv.
Men eftersom det finns så många olika, går det inte att säga någonting mera generellt än det här. Om det är någon särskild kamera, där du vill veta vilken skillnad det är, så är det lättare att beskriva, och framför allt kan det vara lättare att förstå.
Men jag tvivlar på att du kan få ut någonting egentligt av värde ur upplysningar om skillnader mellan olika kameror. Det är bättre att du satsar energi på att lära dig hur det fungerar, och jur du kan hantera kameran som du har. Det är en bra kamera, och det går att få fina bilder med den. Den är ganska avancerad, så det går också lätt att skjuta sig i foten, så att bilderna blir skit. Men det beror i så fall inte på kameran utan på det som är några centimeter bakom. Kameran du har är mycket bra, men den är inte idiotsäker.
Tack för all info och td du lägger ner tiden på att svara mig. Ber om ursäkt för att jag verkar lite dum/korkad.
De om manuella inställningarna som det där hjulet hjälper till med som finns på min te.x fick jag svar på.
När blir en kamera gammal?
Får den inte åt rätt håll dock då är vinklad fel.. i mappen är den åt rätt håll :(

Om du använder Irfanview är det enkelt att göra ändringen hur bilden visas. Kom ihåg då, om du vrider ej jpeg, att inte använda L eller menyvalet för att vrida bilden, utan att först i stället välja "Jpeg Lossless Operations", som kan vrida en bild 90° utan att spara om den i jpegformatet, utan i stället ta befintliga data och sortera om så att den hamnar rätt.
Att din bild blev vriden här beror på att den är vriden från när du tog den, men att din dator visar den enligt orienteringen i Exif. Exif är Metadata, där kameran har skrivit in att du höll den vriden när du tog bilden, och ditt program för att visa bilder förstår det och visar den rättvänd. Däremot gör i regel inte våra webbläsare det.
När man öppnar bilden i ett bildbehandlingsprogram brukar man få meddelandet att Exif visar att den är vriden, och så får man frågan om man vill vrida den rätt. Kanske inte alla program gör det, men Gimp gör det för mig.
Jag har installerat Gimp men jag kan inte spara fil i Jpeg