Stort uppdrag - prishjälp?
Jag har precis blivit erbjuden ett stort uppdrag via en reklambyrå som söker ett 30-tal foton till en kund, ett stort, svenskt hästrelaterat företag. De vill att jag under våren och sommaren fotograferar temabilder till deras framtida marknadsföring, som de alltså kommer använda i flera år framöver till kataloger, broschyrer, på webben, i annonser osv.
Jag kommer alltså att arbeta relativt självständigt, åka runt och fotografera hästar och hästmänniskor under flera månaders tid för att sedan levera runt ett 30-tal foton till kunden.
Reklambyrån vill jobba utifrån en totalbudget och ber om ett prisförslag. Jag har tidigare sålt en del foton till reklambyråer och liknande, men då oftast enstaka bilder och ingenting såhär stort.
Har ni några tips eller förslag gällande att sätta ett totalpris på detta jobb?
Tack på förhand!
/ Anna
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Det osar lite katt skulle jag säga. En totalbudget är kanske inte den bästa lösningen för fotografen, och eftersom de har det anstpråket, är det väl på deras bord att sätta en budget? Alltså är motfrågan vilket bud de kan komma med. När de föreslår totalbudget, borde de ha någon form av ramar för en sådan budget.
Krasst räknat är det ju så, att de då begär att kunna använda bilderna fritt, vilket bör rendera ett tämligen högt pris, men som upphovsman tycker jag att man i så fall ska sätta ramar för vad som avtalas. Så frågan ska absolut bollas tillbaka med begäran om vad totalbudgeten innefattar beträffande användningsrätt och vidareförsäljning från båda parter.
Dessutom är det ju sannolikt att ytterligare parter kommer in. Du som fotograf behöver egentligen inte bry dig, utan det är den som publicerar reklamen som måste ha avtal med identifierbara personer, men om uppdraget också innefattar att inhämta tillstånd från ryttare, ägare och andra personer som kan synas på bilderna, så är det jobbet också något att ta betalt för utöver bilderna.
Kolla med BLF och SFF hur avtal brukar se ut.
#1 Jag har jobbat med just denna reklambyrå tidigare och de har alltid varit tillmötesgående vad gäller avtal och användning, så det är jag inte så orolig för. Däremot ska jag givetvis begära mer info om just detta.
Jag antar att det även blir smidigast att jobba mot en timlön som vi kommer överens om i förväg?
Glöm inte att ta med reseersättning och eventuellt kostnad för boende som medför förhöjda kostnader annars så är väl riken att det inte blir mycket över till dig.
#3 Det kommer vara lokala fotograferingar här i närheten där jag bor, men absolut ska jag räkna med reseersättning!
Det finns en frilansrekommendation för bilder, du kanske ska användadig av den?
Nu har jag fått mer information om detta.
Bilderna kommer säljas via reklambyrån till deras kund, ett stort svenskt företag. De vill ha ensamrätt till bilderna (men jag äger dem naturligtvis fortfarande). De kommer använda bilderna under lång tid (flera år) till flera olika saker (annonser, broschyrer, tryck, webb). Jag kommer anges som fotograf i största möjliga utsträckning, dock är ju detta inte möjligt i precis alla användningsområden.
Då det är lite oklart hur många bilder det kommer bli i slutändan vill de att jag ska se på det som ett helhetsuppdrag och inte "bild för bild". Det är OK för mig.
Jag har kikat på SFF's prislista men tycker det är lite svårt att avgöra vad som blir rimligt, då jag inte riktigt vet vad som räknas som vad.
Handlar det om 5 000kr, 15 000kr, 25 000kr? Mer? Jag vill givetvis ta ordentligt betalt och är egentligen inte rädd för att göra det - men jag vill inte heller skrämma bort kunden och verka orimlig. Känner mig lite förvirrad just nu och behöver en knuff i rätt riktning. :)
Priserna står ju i SFF:s prislista, det är inte så mycket svårare än så. Därutöver kan användandet spela roll. Jag skulle kanske hitta ett upplägg som medger olika delar
1 förberedelser, fotografering och efterarbete
2 Bildanvändning
Tariffen för kommersiella uppdrag (om det är det som det är frågan om? ibland låter det som arkivbilder) ligger på 1500 kr p timme netto. Då ingår rätten att använda bilderna inom två överenskomna användningsområden u ett år. Därutöver finns tillägg. Specar inte kunden användningen så ökar givetvis priset. Därutöver spelar den geografiska spridningen roll.
#7 Kommersiella uppdrag stämmer, ej arkivbilder.
Grejen är ju att jag inte kommer få timlön, utan en klumpsumma. Men det funkar kanske att försöka sätta sig och räkna på hur många timmar jag kommer lägga på detta? Men man vet ju aldrig hur exakt det blir, det beror ju på hur snabbt jag får fram exakt de bilder de vill ha, hur mycket redigering som krävs i efterhand osv.
Men det låter som om jag får sätta mig och räkna på hur många timmar jag uppskattningsvis kommer lägga på detta. Jag har isåfall tänkt fel, när de sa att de jobbar efter en maxbudget istället för timlön så tänkte jag HELT bort timlön, men man kan ju fortfarande räkna efter den. Dumt av mig. :)
Alldeles oavsett om Du får det som en klumpsumma så är det ju baserat på
den tid Du lägger den (antalet nedlagda timmar - totalt)
deras bildanvändning
Du får nog uppskatta den tid det kommer att ta och lämna en offert över detta samt hur bilderna får användas och vad det kostar. Om/När Ni är överens bör Ni upprätta en orderbekräftelse innan uppdraget startar.
Sedan tror jag inte att du kommer att få fotocredit om det är ett mtrl till ett företag (broschyr, webb o annons). I alla fall inte vid varje bild. Är detta viktigt för Dig bör Du avtala det, vilket då är något som sannolikt kommer att pressa priset.
#9 Tack! Då ska jag räkna på det.
Angående byline var det inte jag som nämnde det utan byrån i sig, att de kommer ange fotografen när det finns möjlighet men att jag inte ska räkna med det vid alla publiceringar. Det är inte jätteviktigt för mig så det är helt ok för min del.
Ställ samma fråga i gruppen Frilansjournalisterna på facebook, finns en hel del gamla rävar som är fotografer där har jag sett.