(M) Vinter
Bild ett var ju lite annorlunda, perspektivet var lite kul, synd bara att det var sÄ mycket snö pÄ rutan, dÄ det skymmer sikten..
Bild nr 2 tycker jag Àr mycket fin, en aning överexponerad dock. men i övrigt en fin vinterbild!
Fast nu tycker jag att det gÀrna fÄr bli sommar..
#2: Tack. đ
Ja, nu fĂ„r det vĂ€l bli sommar! đ

Jag tycker inte att tvÄan Àr överexponerad, men motivet har ganska lÄg kontrast, och det kan vinna lite pÄ att man justerar svartpunkten i första hand. OcksÄ vitpunkten kan dras lite grann, men man bör göra det finkÀnsligt, och för att Äterskapa hur man upplever motivet, kanske kurvan bör ges lite "hÀngmatta". Det kommer fram mer struktur i snön, och det avlÀgsna fjÀllet syns aningen bÀttre om man drar ner kurvan en aning i mitten och justerar svart- och vitpunkt. Hur mycket man ska dra i handtagen mÄste avgöras av smak och kÀnsla.
Jag tycker not att bÄda bilderna ger en rejÀlt vintrig kÀnsla, med den lÄgt stÄende solen och det mjuka ljuset som till stor del Àr ett Ätersken frÄn himlen.
#4 - Det har du sÄ klart rÀtt i, det var inte sjÀlva exponeringen som jag reagerade pÄ, Àven om jag tyckte det vid första blicken. SÄ det var ju lite klantigt och felformulerat av mig!
TĂ€nkte i första hand pĂ„ detaljförlusten i snön, men det Ă€r ju som du sĂ€ger kanske lite lĂ„g kontrast. đ
Bild tvÄ Àr en riktigt fin komposition. Typiskt sÄdant motiv som finns i akvarell hemma hos var och varannan pensionÀr :P
Men hÄller med ovan, lite mer kontrast hade gjort sig bra, Àven ljupare focus dÄ jag tycker allt bakom staketet har hamnat lite ur fokus. Hade gjort sig bra om bÄde staket och trÀd legat i fokusomfÄnget.
Men igen, bra komposition. Enda man kunde ha gjort ev, eh vĂ€l Ă„h traskat fram, kapat granen och planterat den brevid björken till vĂ€nster istĂ€llet. Och dĂ„ man vĂ€l var i farten att Ă€ndra pĂ„ verkligheten sĂ„ hade man visslat till sig en solnedgĂ„ng mitt i bilden ocksĂ„ mellan staket och den nyplanterade granen, FullĂ€ndat! âŠ.. Men man kan ju inte fĂ„ allt =)
// Paltfan