Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 1998 ggr
Buwenas
2013-04-16 20:57
0

hundbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle vilja få lite tipps och råd hur jag kan förbättras som fotograf och då vill jag ha kritik på ett par bilder. Börjar med att lägga in några stycken här.

Skriver "Sista fotot" i inlägget som jag lägger sista fotot och därefter välkomnar jag alla komentarer :-)

Vill/orkar ni bara komentera ett foto så gör gärna så!

Tack på förhand!

Emelie

Med vänlig hälsning - Emelie

Sajtvärd för Australian Shepherd Hund  Katt Medarbetare på Huskatter

Buwenas
2013-04-16 20:58
0

en till

Buwenas
2013-04-16 21:00
0

och en till…

Buwenas
2013-04-16 21:07
0

och så en till..

Buwenas
2013-04-16 21:10
0

Och så den sista så ni inte tröttnar helt ;-) Så varsegoda att ge kritik nu och tipps om hur jag i fortsättningen skulle kunna förbättra mig. Kommer tyvärr inte ihåg inställningarna, är väldigt dålig på att faktiskt skriva upp det när jag fotar.

Så återigen, tack på förhand och här kommer sista fotot.

Paltn
2013-04-16 22:05
0

Innan jag, och säkert många fler kan ge rätt kritik så behövs svar på en fråga.

Vad vill du få ut av bilderna?

Kort och gott, fotar du för snygga foton eller för dokumentära bilder av hundskötseln/hundlivet?

En viktig punkt jag tycker många glömmer i kritiktrådarna, vare sig det är lätt, medel eller hård kritik. Hjälper oerhört för dem som ska ge kritiken och tipsen till fotografen.

// Paltfan

Buwenas
2013-04-16 22:12
0

De första fyra togs för att kunna lägga ut på ägarnas sidor på internet. Eventuellt få utskrivet och sätta på väggen om de skulle bli nog bra.

Den sista fotade jag för en tidning där vi skulle visa starter, målgångar, mitt i sträckan osv på en barmarkstävling, de ville gärna ha bilder där hundarna såg lite vilda och busiga ut. Tidningen fick själv välja ut sina bilder från denna rulle: http://www.youtube.com/watch?v=vxJG82E54co Och valde då bland annat det foto jag la ut här.

Så framförallt ska de vara hyffsat fina åtminstone och med fokuset på hunden eftersom det är den ägaren vill visa upp på sina sidor och facebook och liknande.

(Och nej, innan någon frågar. Jag har inte tagit betalt, jag vet att jag inte är nog bra för det, så ingen behöver bli upprörd 👋)

Buwenas
2013-04-16 22:30
0

Ber om ursäkt! Fick just veta att det är max 2 bilder per tråd. Ska genast ordna detta och göra nya trådar. Ber så hemskt mycket om ursäkt och det ska inte upprepas.

Har gjort de nya trådarna nu och skulle uppskatta om någon värd skulle kunna ta bort de tre sista bilderna i denna tråd.

Med vänlig hälsning

Emelie

Paltn
2013-04-16 22:56
1

Innan du skrotar tråden.

Ifall du vill komma åt snygga foton och ha hunden som fokus så finns det en rätt bra riktlinje. Dra fokusen till hunden och försök undvika allt som förhindrar detta.

På dina bilder skulle t.ex kopplet inte varit med helst, det stör iaf mig =)

Finns även två par ben som inte tycks höra hemma där i bild 3. (såga av dem)

Bild nummer två är en fin grund till vad som kunnat vara ett riktigt snyggt foto, bästa av dem där tycker jag med potential till snygg inramning.
Men, om jag skulle få  vara petig och det skulle gå från en "fin bild" till en "riktigt snygg bild" så hade jag justerat till detta inför nästa klick:

-Större bländare för att få bakgrunden mer ur fokus och lyfta fram hunden än mer. (lägre f-tal om möjligt alltså)
-Tryckt av när hundens rumpa pekat mer åt höger eller vänster så man fått mer av hundens kropp och form, bara lite mer hade behövts
-Bytt position lite lite för att undvika att få med den vita bunken och det andra vita mot husväggen.
-Och såklart =), Skippat kopplet
- Och försökt få samma uttryck på hunden som du fångat, gör sig riktigt bra.

Absolut inget proffs själv, men det är lite ändringar jag kan tipsa om som skulle fått mig mer nöjd som "åskådare" av bilderna.
Sen vet jag inte hur du fotar, men om du inte redan gör det så; fota mycket…klicka massor även då du bara vill åt 1 bild, och fota i RAW för bästa editeringsmöjligheterna efteråt.

// Paltfan

Buwenas
2013-04-16 23:13
0

Tack för ditt inlägg, är just sånt man behöver för att utvecklas. Tyvärr så tog jag korten under ett MH, alltså kunde jag inte styra hundarna eller ta av koppel, och Photoshop är inte kompis med mig så jag kan inte trolla bort det heller *S*

Benen hade jag inte ens tänkt på, men det går ju att kippa bort utan större ansträngning.

Jag brukar ta väldigt många kort, under MHt med 7 hundar så fyllde jag minneskortet med över 8000kort. Just för att man inte kan styra hunden alls och det är i skogen i många delar så fick man jäkligt många träd med en svans som stack fram och liknande.

Mrn tack så jättemycket för att du tog dig tiden att svara. Ska försöka tänka på det du skrev, speciellt att vänta ut lite tills hunden är i ett bättre läge, tänka på bakgrunderna mer och verkligen få fokuset på hunden och inte bakgrunden.

Inkanyezi
2013-04-17 08:22
2

Det rörde till sig lite, genom att tre trådar skapades, så jag ändrar inget i inläggen i den här utan flyttar den till en annan grupp bara med ändrad rubrik.

Regeln för kritiktrådar, som är nålad till vänster tillåter max två kritiktrådar per dag, med högst två bilder i varje. Alldeles självklart kan man fortsätta diskussioner i den här tråden också.

/Inkanyezi