Foto iFokus

Foto

Etikett: bildhantering
Läst 593 ggr
cama
0

Hjälp med fotografering?!

Imorgon afton ska jag för första gången och titta trav och eventuellt fota en av mina vänner som ska köra ett lopp.
Tyvärr går hennes lopp sist, först vid 22-tiden. Nu har jag varit ut och kollat vädret för imorgon afton och det lovas sol/moln fram till 24.00.
Vill nu om det finns ngn snäll själ som kan ge mig tips på hur jag ska ställa in min Canon EOS 400D (Tamron 300mm), stativ för att ta ev bästa bilderna. Förutsatt att vädret är bra. Kvällssol med lite moln, dvs sämre ljus. Kanske hopplös fråga?

Isak
0

Antar att du kommer få köra på rätt högt ISO.

Bästa är att ta lite testbilder precis innan loppet.

/Alexander

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Fotokanen
0

håller med isak högt iso, stativ, extern blixt om du har tillgång. försök komma så nära dem som möjligt

cama
0

Tack för hjälpen. Ska testfota nu lite bilder så får jag se. Skickar mina hundar i rörelse :) och provtar lite. Blir det några bra bilder så kanske jag kan visa upp dom här.

Goldie
0

Kom i håg blikst kann störa hästarna om du är nära.

Withe balance (WB) kann vara att titta på  om du inte änvänder basfunktionerna .

ställ inn på löparen på automat, fast där är det inte  blixt. Annars på grön fyrkant

cama
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej ni snälla
Har nu varit ut och fotat lite och klockan är 23.00, börjar skymma rejält. Men då det slog mig just detta att kuskarna kanske inte blir så glad över blixten som kan komma så har jag testat på följande: ISO 1200 (max) AV inställning bländare 1/25 och slutartid på 4.5 där blev flera riktigt bra bilder. Nu kanske det blir lite annorlunda inställningar då loppen går ganska fort, men håll tummarna. Ska provfota i några lopp innan "mitt lopp". Skickar med en av bilderna jag tog med ovan inställning. Åter igen tusen tusen tack

cama
0

Här ännu en.

jojjehanna
0

Ska nog vara bländare 4.5 och slutartid 1/25 vilket jag tyckte lät som för lång tid för travbilder men hundhoppsbilden var ju bra. Jag skulle nog inte vågat ha så lång tid.

cama
0

Helt rätt av dig, jag skrev tvärtom./tack

cama
0

Vill bara tacka för de tips jag fick. Tyvärr räckte inte ljuset till för bra bilder för min vän. Men fick en och annan läcker travbild. Skickar med här för lite kritik, bra som dålig.

cama
0

Och denna

[mingdie]
0

Vad kan man säga. Mycket fina bilder. Snyggt jobbat.

Eddie

cama
0

Tack "mingdie"