Vart tog vattnet vägen?
Igår när jag lekte lite med kameran o vatten så tog jag några bilder på vatten som rann ner i ett glas.
I två av bilderna syns inte det vatten som rinner ner i glaset. Vart tog det vägen? Man ser 'håligheten' som vattenstrålen bildar när det rinner ner i glaset, men inte själva vattenstrålen.
Kan någon förklara (så pedagogiskt som det går för en 'dummy'☺️) hur och varför det rinnande vattnet inte syns i bilderna? (Har försökt googla men hittar inget som förklarar.)
Jag inser ju att det rör sig om inställningar o vattnets rörelse samt gissningsvis även genomsiktligheten (vatten är ju genomskinligt), ljus o -reflexer.
Men vad är det jag har gjort som trollar bort vattnet?
/undrar en-som-inte-vet-vad-hon-gör… :)
Lägger in några bilder för att visa vad jag menar… Bif först en bild där vattenstrålen syns (bildkvaliteerna hoppas jag ni ursäktar) i detta inlägg.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Jag sätter en tass här, för detta var intressant! :)
#1 Häftig bild iaf! :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#2 - Tack! 🙂
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Kollar på mobilen, så det är lite svårt att avgöra men det ser rätt mörkt ut bakom strålen, skulle kunna bero på ljussättningen. Att det inte speglar av sig mot strålen. Jämför med min bild om du vill den jag deltar i utmaningen just nu, så har jag förmodligen lite längre slutartid. Har i stort sett samma, ljussättning, några ljus + en aning dagsljus som inte gick skärma av.
#5 - Tack JNN! Det är en mörkbrun bakgrund och det är upplyst av endast ett par levande ljus (+ lite ljus fr fönstret i närheten som också kan ses reflekterat i glaset). Så, jag gissar också att ljuset/ljussättningen luras, kanske för att det lilla ljus som reflekteras i vattnet inte 'hinns med att fångas upp av kameran, i o m att vattnet rör sig (?)
Ska ta mig en titt på informationen om din bild i utmaningen (snygg bild förresten!) och se om jag kan förstå lite mer.
(Detta med slutartid o s v har jag ännu inte greppat, det går långsamt in och snabbt ut - men jag ska nöta in det. "Pedagogisk hjälp" betyder mycket för den "processen" ;)))
Här några detaljer som jag ser diffar (bif bild) - men jag förstår inte vad de betyder. "Subsec time" t ex…
Dom detaljerna säger inte mig så mycket heller…
Det ser verkligen märkligt ut, men jag tror att det måste vara att ljuset inte faller på strålen på det sätt som gör att det skulle reflekteras mot kameran. Att vattnet är i rörelse tror jag inte spelar så stor roll, ljuset skulle studsa i alla fall. Möjligen att det har betydelse hur hårt du har spolat. Spolar man tillräckligt hårt blir ju vattnet nästan vitt.
Vet inte om du använt stativ, bilderna ser inte riktigt knivskarpa ut, även om slutartiden inte är jättelång. Däremot tror jag att det skulle synas mer av strålen om du använt en längre slutartid. Tror att jag hade några sekunder på min bild.🙂
#7 - Vattenstrålen var ungefär densamma som i bilden i #0. Vrider jag på kranen ännu mer så blir det som i bif bild (vatten blandat med mycket luftbubblor, och vitt, ja).
Ja, det låter ju logiskt, att ljuset skulle studsa även mot en rinnande vattenstråle…
Jag har inte använt mig av stativ, utan jag bara lekte lite förbehållslöst med kameran o vattnet för att testa hur bilderna blev när jag vred på knappar o 'mojänger' 😃- skärpa o så'nt "brydde jag mig inte om" alls i principip.
Det blir spännande att se om jag kan greppa vad jag gjort och försöka göra om det, vid tillfälle.
Kul är det att försöka förstå
o få förklaringar!
😉
Tack igen!
Det var så lite, hoppas bara att teorierna stämmer och att du inte blev mera förbryllad…!
Men du har rätt inställning, learning by doing!🙂