Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 730 ggr
felixhaljeskog
2013-04-14 21:01
0

Posterisering

Vet inte riktigt vart jag ska lägga den här frågan, en börjar här!

Nu e de så att jag satt och kollade igenom lite gamla bilder, och även bilder som inte var allt för gamla. Och det jag upptäckte var att jag hade posterisering på bilder som det inte har vart på förut, och då inte lite posterisering, utan ganska mycket. Känns nästan som att många bilder e helt förstörda nu.

Någon som vet vad problemet kan vara?

Inkanyezi
2013-04-15 02:35
1

Bitrot är en myt som fortfarande sprids emellanåt, men dina bilder har inte förändrats av sig själv på något mystiskt sätt, så om det är posterisering nu, så var det posterisering förr också.

Men stanna upp ett ögonblick och tänk efter. Titta på andras bilder också, och särskilt på sådana där man knappast väntar sig posterisering. Om de också är posteriserade, så ligger felet inte alls i bilderna, utan i skärmen du tittar på och dess drivrutin, i färgdjupet som den är inställd på. Många missar att färgdjupet kan minska om man väljer en annan Upplösning eller frekvens. Lägre färgdjup kommer otvetydigt att se ut som posterisering.

Om problemet inte ligger i bildskärmen, utan det verkligen är posterisering i bilderna, kan det vara så att du nu har blivit mer känslig för posteriseringen och faktiskt ser sådant som du inte såg förut. När man redigerar jpeg-bilder och ändrar kontrast och ljushet, får man nästan alltid posterisering i mer eller mindre grad. Ofta syns det inte mycket, och man kan godta det, men i vissa fall blir det tydligt, och det gäller särskilt stora och ganska jämna ytor med svag gradation, om man har ändrat till högre kontrast i det tonområdet. När man gör sådan redigering på en jpeg, kan posteriseringen lika gärna dyka upp i högdagrar som i mörkare partier, medan ändringar i RAW inte ger posterisering i ljusa partier, genom att de har mycket större datamängd.

Så om du har posterisering i de ljusare delarna av dina bilder och alltid har använt jpeg som format i kameran, är det dags att gå över till RAW.

felixhaljeskog
2013-04-15 11:20
0

Tack för svar! som jag sagt förut så kör jag alltid i RAW!

Jag får ta och kolla upp ifall det är skärmen det är fel på! tror nästan det isåfall, eftersom de e så mycket posterisering, och något jag borde ha märkt tidigare isåfall!