Canon VS Nikon?
Jag är en enorm Nikon fantast och använder endast Nikon. Vad får er att använda just det märket du har? Vad har fått dig att fastna just för det märket? Skulle vara roligt att få allas syn på det hela. Jag har testat Canon men tycker hela deras system är konstigt och det känns bara som att Canon inte levererar samma kvalité som nikon. Tips och diskussion! :)
/ mirafoto
Började mitt fotointresse med pappas Canon. När jag senare fyllde 14 år önskade jag mig en Nikon D40, mycket för att en av mina vänner hade en sådan som var bra.
Jag tycker både Canon och Nikon är superkameror. Men eftersom jag nu har både objektiv och kunskap av Nikon så har jag inga planer på att byta. Hade antagligen tyckt tvärt om annars.
Men visst är det faschinerande hur det finns kameror för alla? 🙂
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Canon är mitt val, både analogt och digitalt!
Har 2 Canonkameror, 1 Canon Canoscan 9000F scanner och 1 Canonskrivare!
Viktigast är ju hur bra man är själv som fotograf, då både Canon och Nikon gör toppenbra grejer!
Men som sagt jag byter inte ut Canon mot något annat😃!
Jag har kört Olympus sedan 2007, och har fortfarande kvar det magiska 50mm macrot, men bytte efter årsskiftet till Nikon, mestadels för objektivutbudet.. föredrog Nikon framför Canon, så valet var enkelt 🙂
Ja! Är helt otroligt att det finns en som matchar alla! :)

Jag har inte valt ett märke, jag har valt något som passar mig.
Valde en IXUS 30 då min bror körde med en IXUS II, och på den vägen är det. Sedan är det inte direkt dåligt att Magic Lantern finns till Canon.
Det här är ju en fråga som kommer upp lite nu och då. Och som vanligt så är det ju mycket tycke och smak som avgör och vad man är van.
Själv använder jag Canon, mest av den anledningen att jag en gång fick ta över min pappas gamla systemkamera som var Canon. Senare när jag träffade frugan hade hon en Canon fast snäppet modernare, en EOS 1000N. Den hade ju fortfarande film, men jag gillade den och när jag köpte min första digitala DSLR så tänkte jag att objektiven från den andra skulle gå att använda.
Mina systrar kör Nikon, har även bekanta som har det, men jag tycker ju då att dom känns knepiga att använda, tycker att allt är "bakvänt" och att det är svårt att hitta i menyerna fast alla säger att dom ska vara lättare..🙂
Min första systemare efter pappa..:
lite som åsikterna inom det mesta, "jag använder xxx för att….". inget ont om det, så länge det inte blir som när det diskuteras operativsystem, där macfreakar, windowsnördar och linuxfantaster står mot varandra och hissar och dissar varandras operativsystem.
Jag valde nikon mest för att den första systemkameran jag testade var skolans vilken var en nikon d40 och jag gillade hur den låg i handen. Tittade faktiskt även på canon när jag skulle köpa mig en egen men som sagt så gillar jag hur Nikon ligger i handen bättre plus att jag hade använt en nikon lite innan så då blev det en nikon :)
http://hannnafoto.blogg.se

#8 Jag tror att din jämförelse haltar en hel del, åtminstone när du drar in "linuxfantaster", eftersom det är en avsevärd skillnad mellan användarna av det systemet och sådana som är insnöade på ett "märke", vilket också Windows och MacIntosh är, men inte Linux. Här skiljer det sig ju från kameramärkena, eftersom det inte finns något kameramärke som kan jämföras med Linux i den ekvationen. Alla kameror har ett märke, och alla har hemligheter dolda i sina system. I Linux finns inga sådana hemligheter, det är fullständigt öppet, vilket är ett bärande skäl för ett stort antal användare att välja det systemet. Och just fantasterna är de som bygger systemtet, och som har lärt sig språken som används, så att systemets hjärta ligger bart. När man käbblar om Windows eller Mac, är det en helt annan liga, och helt jämförbartt mellan käbblet om Canon eller Nikon.
Jag har alltså varken Canon eller Nikon, och jag använder Linux utan att vara fantast. Det finns flera skäl till att jag föredrar Linux, och det har som jag nämnde i första stycket inte ett smack att göra med vilket "märke" det handlar om. De två distros som jag använder är Ubuntu och Puppy. Ubuntu för att det är mycket användarvänligt, och Puppy för att det går väldigt smidigt på datorer med lite minne. Jag visade Linux för min son, då tolv år, och han blev genast intresserad, just för att det gav friheten att själv bygga inte bara program, utan att också utveckla operativsystemet. Det var långt innan Linux slog igenom som operativsystem.
Så jämförelsen haltar när det tredje operativsystemet dras in, den stämmer på Mac och Windows, men Linux är så kapitalt olika, att det inte går att jämföra. Ingenting i fotobranschen är jämförbart, och kanske i synnerhet inte kameramärken. Om man vill jämföra det med Linux och dra in märken, så är det mer som att jämföra Mandriva med Lindows, Debian eller Red Hat. De proprietära systemen kan man knappast ta in i såna jämförelser, eftersom de är så olika. När du har Windows har du väldigt liten möjlighet att rätta till fel i programkoden, och samma med MacIntosh. Inte ens användargränssnittet kan påverkas nämnvärt. Och inte heller kan du använda systemet på någon annan arkitektur än den de är byggda för.
Jag är medveten om att det kan vara svårt för Windowsanvändare eller den som valde Mac arr förstå vari den stora skillnaden ligger, och varför systemen inte är jämförbara. Man skulle kunna se det som att Windows och Mac kan jämföras med kompaktkameror där användaren har små eller inga möjligheter att påverka resultatet, medan Linux mer liknar avancerade proffsverktyg som kan anpassas precis efter användarens önskemål, och där användaren själv kan ta ansvar för vad som kommer ut. Mer som vilken slags kamera man väljer än vilket märke. Att dra in Linux i diskussionerna om Mac eller Windows är som att i en diskussion om vilken som är bäst av kamerorna Andersson och Casio ta upp Phase One. Helt olika grejer.
#10 nu tog jag med de tre stora os:en bara för att slippa bli hackad på, men men, tydligen gillas det inte hur man än försöker.
Jag har en hasselblad och fotar med.
Nej drömma kan man faktiskt!
Min första systemkamera (08'-09') var en Nikon d40. Önskade mig den billigaste enbart för att det var störtst chans att få en!
Sen uppgraderade jag mig till Nikon d5100 men vi har inte riktigt hittat varandra. Sen har jag på sätt och vis uppgraderat mig till en Canon 60D vilket ligger hur mycket skönare i handen än vad Nikon gjorde!
Pendlar mellan 60D eller 5D Mark II (:
Kort och gott jag tycker nog att Canon är bäst, enklast att förstå och definitivt mycket skönare i handen än vad Nikon är :)
Where you invest your love
you invest your life