Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 344 ggr
KarolinaNowak
0

Handla via Ebay

Jag är lite nyfiken på hur det går till att köpa kamerautrustning via Ebay. Vet att det går ut en tullavgift, någon som vet vad det ungefär kostar?

Funderar på att inhandla ett objektiv som kostar runt 10-15.000 kr, men antar att det blir mycket dyrare än så. Någon som vet?

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Lakrits
0

Köp inom EU ger ingen tullavgift och skatt om den(skatten) är betald i landet som produkten skickas ifrån. (på beganade prylar från privatpersoner behöver du inte bry dig om skatt)

Köp från annat land tillkommer tullavgifter och skatt (även på frakten).

/Mattias

KarolinaNowak
0

Är tullavgiften och staketten dyr, vet du ungefär hur mycket den kan gå på? Undrar eftersom jag vill se om man känner på att köpa ifrån icke EU land.

Varma Hälsningar

Lakrits
0

Du måste kolla direkt med tullverket för att få veta vad tullen är på en viss typ av vara men enl. ders hemsida generellt mellan 0-20% på varans pris och sedan moms (25%) på det värdet inkl. frakten. Kan bli rätt mycket med andra ord…

/Mattias

jojjehanna
0

Min erfarenhet är att från USA blir det DYRT så akta dig! Har dock aldrig fått avgifter på saker jag beställt från Australien.

KarolinaNowak
0

#4 Konstigt, Australien är ju inget EU-land så där borde det tillkomma Tullavgift och skatt. Får man fråga vart du köper, är det via något företag?

Varma Hälsningar

jojjehanna
0

#5 jag har köpt CD skivor både från företag och från artistens webaffär. Har även köpt DVD:s från företag. Kanske har jag bara haft tur eller så har de skrivit gåva som deklaration även om de ej borde det, minns inte detta men ska kolla det nästa gång för snart ska jag beställa fler CD:s.

USA har jag däremot gått bet på varje gång men det kanske bara är 2 ggr jag handlat därifrån, från olika företag. Ej via ebay.

Lakrits
0

Det är någon form av manuell kontroll på paketen som skickas så man kan mycket väl slippa skatten men man skall inte räkna med att göra det. Beställde förut en del DVD etc. från USA och klarade mig för det mesta.

/Mattias

smurfb
0

Ett bra tips är. Be avsändaren skriva "Gift" och inte skicka med någon följesedel. Alternativt skriva ett mycket lägre värde. Då slipper du oftast att betala tull och moms. Jag har beställt rätt mycket och två gånger har jag varit tvungen betala, en gång från USA och en gång från HK.