Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1782 ggr
Jenca
0

Analog kamera- rullen lossnade?

Håller för stunden på att försöka lära mig den analoga biten, fotar med en Minolta SR T101. Sköt den sista bilden nu ikväll och skulle veva tillbaka rullen, självklart i pilens riktning på veven, när jag antar att hela rullen är återspolad öppnar jag försiktigt och ser till min STORA häpnad att hela rullen har lossnat och sitter fast i den ände man fäster den i, istället för i rullen 😮 Är det helt kört nu att framkalla den här rullen? Var den fäst fel eller hur sjutton hamnade den på fel sida om jag följde hänvisningarna?? 🤦‍♂️

Tacksam för svar!!

JNN
0

Är själva filmen ute så är det nog tyvärr så att den är förstörd.

Jag gjorde ett misstag för många år sen när jag av någon anledning råkade öppna luckan när filmen var slut, men jag hade inte vevat tillbaka den.

Gick i nian och var på klassresa i Rumänien -95, och var väl inte så jätterutinerad med kameran.

Luckan var inte öppen många sekunder, och smart som man är stoppade jag ner kameran i en väska och satt i ett mörkt rum och vevade tillbaka filmen.

Tror att det var tre bilder som blev acceptabla…

Så tyvärr är nog chansen liten😕

Inkanyezi
1

Det du gjorde fel kan ha varit ett par olika saker:

1. Du kan ha dragit fram längre än till sista bilden, så att filmen lossnade från spolen i kassetten.
  2. Du kan ha missat att trycka in knappen i botten på kameran, den som frigör filmen för återspolning. Om man inte trycker in den knappen innan man vevar, så släpper filmen från kassettens spole och dras inte tillbaka in i kassetten. 

Om du bara har öppnat och omdedelbart stängt, så finns troligen några bilder i början som har klarat sig, men de som är i slutet har blivit förstörda.