Sportbilder - Kommande teman.
Hej foto och sportvänner!
Här kommer programmet för kommande teman inom kategorin sportbilder, med en tävling i månaden. Att ta bra sportbilder är inte det lättaste. Det kan vara bra att planera inför kommande tävlingar och ha bra framförhållning för dem som vågar anta fotoutmaningen. Kom gärna med förslag, synpunkter och tips. Här är några tips för bättre sportbilder:
Ta bättre sportbilder
Tips för sportfotografering
Och här kan du låta dig inspireras av år 2006 års bästa sportbilder:
The Year's Most Interesting Pictures
Välkommen att utmana i tävlingarna!
Fotoutmaningar och teman 2007
Augusti – Fotboll
Tävlingen pågår just nu… t.o.m 31/8 2007.
September – Häst och hundsport
Trav, galoppsport, hästpolo, dressyr, banhoppning, agility, slädhund, draghund mm.
Oktober – Friidrott o orientering
Löpning, maraton, terränglöpning, häcklöpning, gång, längdhopp, höjdhopp, tresteg, stavhopp, kula, spjut, slägga, diskus, orientering mm.
November – Simning o vatten
Fridykning, sportdykning, simning, simhopp, konstsim, vattenpolo, vattenskidor, surfing, undervattensrugby mm.
December – Motorsport
Rally, backe, folkrace, dragracing, rallycross, enduro, motocross, gocart, snöskoter, speedway mm.
Fotoutmaningar och teman 2008
Januari – Kampsport
Boxning, brottning, fäktning, armbrytning, aikido, judo, karate, kendo, sumo, jujutsu, budo mm.
Februari – Vintersport (utom skidor)
Ishockey, bandy, curling, bob, issegling, rodel, konståkning, skridsko mm.
Mars – Skidor o snowboard
Längdåkning, skidskytte, slalom, störtlopp, backhoppning, freestyle, puckelpist, snowboard, halfpipe mm.
April – Lagsport (utom fotboll)
Basketboll, handboll, innebandy, vollyboll, inlinehockey, beachvollyboll, rullskridskohockey, rugby mm.
Maj – Gymnastik o dans
Fristående, bygelhäst, ringar, hopp, barr, räck, studsmatta, hopprep, tävlingsdans, drill, cheerleading mm.
Juni - Racket o klubba
Tennis, badminton, golf, bordtennis, squash, baseboll, brännboll mm.
Juli – Cykel o skateboard
Cykel, enduro, trial, BMX, freestyle, skateboard, rollerblade, inlines mm.
Augusti – Skytte o precission
Sportskytte, dart, bowling, frisbee, paintball, varpa, boule, biljard mm.
September – Båtsport
Kanot, rodd, segling, racerbåt, forspaddling, kanotslalom mm.
(detta är förslag på grenar inom varje tema, det finns säkert fler)
Jättekul att du har tagit dig för att organisera fototävling i sport. Jag skall försöka vara med så mycket jag kan.
Eddie

Kanon :D Jag längtar till september månad då .. ;P Blir till att bosätta sig på Bergsåker då ! :)

Tack för kommentarerna! Men jag har en liten fråga. I den pågående foto-tävlingen med temat Fotboll har jag uteslutit proffesionella sportfotografer från att delta. Men jag känner mig lite kluven inför kommande tävlingar.
Samtidigt som eventuella proffsbilder säkert skulle höja kvaliten och ge många bra bilder till tävlingen så känns detta lite orättvist mot dem som saknar specialutrustning.
Så vad tycker ni medlemmar, ska tävlingarna vara öppna för alla eller enbart för amatörer?

Tycker den ska vara öppen för alla. Det är trots allt inte utrustningen som gör en fotograf bra, även om det hjälper till att ha schyssta saker. Sen är det ju inte säkert att proffsen alltid får till de "bästa" bilderna heller. Jag röstar för att den ska vara öppen för alla.
/Tobbe

Gillar verkligen din artikel om sport! Super bra ;)

#4 > Ja du har nog rätt. Jag tänkte att som sport-yrkesfotograf har man säkert en hel uppsjö av gamla sportfoton som man kan välja och vraka bland och bara kasta in en bild i tävlingen. Men som du skriver, bara för att man har den bästa utrustningen är det inte säkert att man tar den bästa bilden. En amatör med korpgluggarna öppna i rätt situation kan säkert bli en vinnare. Så i fortsättningen blir nog foto-tävlingen öppen för alla. Som man säger - det är tillfället som gör fotografen 
#5 > Tackar! men du menar nog tack för länken. Jag har inte skrivit någon artikel själv. Tyvärr verkar det vara ont om sajter med tips om sport-fotografering på svenska, men jag letar ibland. Så om någon hittar något intressant och läsvärt - lägg gärna in en länk här i tråden!
Tycker den kan vara öppen för alla, och om jag ska vara ärlig tror jag inte att det kryllar av sport-yrkesfotografer på detta forum, men jag kan ha fel…

7# Hehe.. man vet aldrig. Får de nys om att man har chans på miljonvinst så kommer de nog fram.