Kan någon hjälpa mig
Jag har kollat på begagnat marknaden för objektiv på tradera
Jag blir helt snurrig i huvet av alla beteckningar och om alla Nikonobjektiv passar på alla modeller. Jag har en Nikon D7000,och kan inte mycket om objektiv som ni antagligen förstår. Nu har jag två som jag undrar om någon vänlig själ kan ge mej lite info om
Tamron AF 70-300/4-5,6 Di LD (för Nikon)
Tokina AT-X AF 400 Clouse focus (för Nikon)
Tag vara på ditt liv,det går inte i repris
Båda passar till din kamera. 🙂
Det första är en telezoom med 70-300mm brännviddsomfång. Ganska långsamt och ljussvagt och saknar stabilisator, men är skarpt överlag utom på de längsta brännvidderna. Det andra är ett fast objektiv med 400mm brännvidd, d.v.s. väldigt långt vilket är bra för att fota fåglar och andra motiv på lite längre håll. Troligtvis rätt skarpt (kan inget om det dock men fasta objektiv brukar vara rätt bra), men lär kräva stativ eller mycket korta slutartider för att man inte ska få skakoskärpa. Saknar också stabilisator och är troligtvis inte speciellt snabbt i fokuseringen, men annars säkert ett rätt OK objektiv.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Tack JazzBass för att du svarade..det blev Tamron eftersom jag inte hade en aning om Tokinan var nåt att ha..skickade en fråga till säljaren men fick inget svar..så nu väntar jag på leveransen sen är det bara ut och fota. 🙂
Tag vara på ditt liv,det går inte i repris
D7000 har inbyggd motor så objektiv med autofokus ger verkligen autofokus. På ex d5200 kan man bara använda objektiv som har inbyggd motor.
Du kan i princip använda alla objektiv men serie E eller AIS måste du använda manuella inställningar för, finns bra förteckning över detta i manualen.
Jag har själv ett Tokina 400 5,6 och det funkar bra. Har använt det utan stativ men då krävs det bra ljusförhållanden.
Vilket objektiv du väljer är ju beroende av vad du ska fotografera. Ett 70-300 är mer allsidigt men ska du fota fåglar kommer du givetvis närmare med 400.