Exponeringar
Jag kollade just upp hur många exponeringar min D90 gått, vilket var lite över 80k. När vet man när man måste byta kamera?
Vill lixom inte gå så långt att den inte har några exponeringar kvar då jag har svårt att vara utan kameran.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Man kan inte veta exakt när slutaren ger upp, men jag tror D90 är klassad för åtminstone 100 eller 150 tusen exponeringar.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#1: Okej tack för svaret!
Då har jag lite tid på mig till att samla pengar till ett nytt hus. :)
-' Malin Hultman
Va!? Exponeringar!? :U vad är det!? Blir ju lite orolig nu O_O
#3: En exponering är en bild. Och alla kameror har ett visst antal exponeringar de kan ta. :)
-' Malin Hultman
O_O jag har en Nikon D3100, jag har tagit en MASSA BILDER. (säkert över tusen)fast jag har "bara" behållit 400… kommer min kamera lägga av snart!? För jag brukar alltid ta många bilder och välja ut dom bästa! Det kanske inte är så bra?
#5: Ladda upp den senaste fotograferade bilden på denna hemsidan: http://www.camerashuttercount.com/ Så berättar den hur många bilder du tagit med din kamera. En kamera har en hel del exponeringar. :)
-' Malin Hultman

Enligt denna sida ska den klara över 100 000 exponeringer …

Man ska inte hänga upp sig för mycket på antalet gånger man har knäppt med kameran, eftersom det är en statistisk siffra hur många som kameran beräknas klara, medan genomsnittet kommer att funka ungefär dubbelt så länge och en del exemplar många gånger fler. Det betyder att fabrikanten, i de fall de anger en siffra, i regel anger den lägsta rimliga, och inte den genomsnittliga, eftersom det skulle ge fel förväntningar. Vanligen klarar kameran alltså ungefär dubbelt så många exponeringar som det som brukar anges, men enstaka exemplar kan klara mindre, till och med avsevärt mindre.
Jag ser det snarast som att man alltid måste vara beredd på att kameran lägger av. Min har faktiskt gjort det, och det har hänt mig två gånger. Den ena gången reparerade jag, andra bytte jag "upp" mig i stället, men jag kan fortfarande lämna in min trasiga för reparation. Den har inte gått en massa exponeringar, och det är inte slutaren som har lagt av. En kamera har en massa delar, och det är inte bara slutaren som kan paja. I båda fallen där jag fick fel på kameran var det inte slutaren.
Så se det i stället som att grejerna inte håller i evighet, och att du måste ha en viss beredskap för vad du ska göra när den går sönder, laga den eller byta, kanske helst i så fall till något nyare. Det kan kosta mer att laga en kamera än att köpa en ny.
#8 Tack så hemskt mycket! Jag har också undrat hur detta med exponeringar funkar :D