Klass på minneskort
Jag undrar vad som menas på exempelvis klass 10 på minneskort? Vad ska man ha? Hög eller låg siffra? :p Har aldrig tänkt på det innan utan bara köpt minneskort om jag behövt eller om det varit jättebilligt :P
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/

Om du tar högupplöst video behöver du ett snabbt kort, och om du spar RAW är det en fördel att ha snabbare kort, eftersom kameran kan spara bilderna fortare och det också går fortare att föra över dem till datorn.
Om man bara tar stillbilder i jpeg spelar det inte någon större roll.
Det brukar stå i kamerans bruksanvisning när den kan ta HD-video, vilken typ av kort som är minimum för att det ska fungera. Ofta står det klass 6, men det är ingen nackdel med högre klass. Om kortet är för slött stoppar kameran när bufferten är full.
Också ett snabbt kort kan bli långsamt om man behandlar det fel. När man raderar filer lite här och där på kortet, så blir det fragmenterat och då går det inte lika fort. Därför ska man alltid formatera kortet i kameran efter att ha fört över bilder till datorn och tagit backupp, och man bör inte radera några bilder från kortet. Video tar man helst på nyformaterat kort.
Okej, ska köpa ett minneskort till canon eos 1100d och hittade ett billigt med klass 10 och har tidigare inte sett att det stått klass på minneskort. Så tänkte att här är säkert någon som kan de :) Men då blir det de kortet helt klart :P
Okej, det var en sak jag inte visste att man inte skulle göra. (radera direkt på kortet) Då ska jag bara komma ihåg att inte göra det.. :P
Tack för svaret ,
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Det är inget problem att ta bort enstaka bilder från kortet nu och då, jag gör det hela tiden då jag tar bort misslyckade bilder. Däremot är det en mycket bra rutin som inkanyezi säger att alltid efter att man kopierat in bilderna på datorn och tagit backup formatera kortet - med kamerans egna formateringsfunktion - för att hålla kortet i optimalt skick.
Angående kortens klassificering så håller jag också med inkanyezi, det är ingen större vits med snabba kort om man inte filmar i HD. Jag hade länge ett klass 2 SD-kort till min förra D90 och det begränsade mig inte överhuvudtaget. Köpte dock en gång ett klass 10- kort men jag blev besviken på det då jag nästan inte märkte av någon skillnad i snabbhet överhuvudtaget. Tre gånger dyrare kort men samma prestanda i praktiken för mig. Bortkastade pengar.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Ja jag ska bara försöka komma ihåg att formatera det i kameran.. :P Har liksom aldrig gjort det innan, så det tar nog lite tid innan jag kommer in i det :P Okej, det är bra att veta att det inte förstörs om man tar bort några bilder bara.
Jag har hittat ett billigt sd-kort med klass 10 så det blir nog de :P Det är mest som ett extra-kort for hon har redan 1 :P
/ J
Nu blev jag riktigt nyfiken, var ser man klassen på kortet? Har ett Kingston elite pro 133x som jag tycker är väldigt slött när jag fotar RAW+JPEG.

133x är ett annat sätt att uttrycka klassen, och ett sådant kort är klass 10, den snabbaste av klasserna. När kortet är märkt med klass, visas det som en cirkel öppen till höger, så att den formar ett C, med en siffra inuti. Alla kort är inte märkta med klass.
När man ser siffran för klass är det lätt att uppskatta överföringshastigheten, eftersom siffran anger hur många megabyte (MB) som förs över per sekund. Men det är inte hela sanningen, eftersom klasserna inte är så många. 133x innebär ungefär 20 MB/s.
Sedan kanske man också kan ta siffrorna med en liten nypa salt. Medvind och solen i nacken är vad som gäller för högsta fart, eller snarare just det som nämndes innan, nyformaterat kort, och att man inte raderar några filer. Många fabrikanter anger exempelvis minimum klass 4 för video, men användarna har upptäckt att det inte räcker, och det beror bland annat på att det finns en viss spridning på korten, men det kan också bero på hur man hanterar det. Om man har raderat filer lite här och där, och kortet inte mer än precis räcker till i hastighet, kan det avgöra om man kan ta HD-video. Klasserna som anges är en standard, som visar minsta överföringshastighet, medan siffran för "gånger" inte är standard och anger genomsnittlig hastighet under optimala förhållanden,
Sedan är det inte bara kortets överföringshastighet som avgör, utan också vilken kamera det sitter i. Det finns kameror som är snabbare på att samla in och bearbeta data, medan andra behöver lite mer tid. Det påverkar tiden till att data hamnar på minneskortet. En Nikon D5100 har samma sensor som D7000, och en av skillnaderna mellan de två kamerorna är att D5100 har en processor, medan D7000 har två. Det gör att data kan skyfflas fortare och behandlas fortare, så att resultatet blir kortare tid mellan bilderna om man har en D7000 än om man har en D5100. I synnerhet när man spar råfiler ger sig skillnaden till känna.
Så även om man har ett mycket snabbt kort är det inte säkert att det kan utnyttjas fullt ut med kameran man har. Om man har en snabb minneskortläsare lär skillnaden ändå märkas när man ska tömma kortet till datorn. Ett 133x kopieras fortare än ett långsammare kort.
Aha, alltså är det kanske mer min 400D som inte hänger med i svängarna längre :)

Skrivhastigheten påverkar ju också hur snabbt kamerans buffert töms, så när man tar serier med flera bilder, kan ett snabbt kort medge högre hastighet för serien efter att man har fyllt bufferten. Seriehastigheten hos kameror brukar bara anges för primärminnet, och när det är fullt så är det kortet det hänger på när nästa bild kan tas. Med en systemkamera som gör filer på 15 MB kan det ta en sekund att lägga ner en sån fil på kortet när man spar RAW, medan filen helt sonika kastas bort om man spar jpeg. Primärminnet kanske rymmer mellan tre och sju bilder, som kan tas i rask följd, och sedan blir det slött medan kameran väntar på att bufferten ska tömmas genom att skrivas ner på minneskortet.
Så om man har behov av snabb och lång serietagning kanske man ska låta bli att spara RAW just då. Det finns egentligen inte någon kamera som kan köra i full fart kontinuerligt och spara RAW, utan antalet bilder med den högsta farten hänger på hur mycket primärminne som finns. När kameran har fyllt bufferten avgör minneskortets hastighet hur fort det kan gå.
Det är normalt att det tar uppemot en sekund att spara en råfil på 133x kort, men det kan kännas som en halv evighet jämfört med att ta bara i jpeg.

Kjell &Co har bra videos om minneskort. m.youtube.com/#/watch?desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DL2W8tHoYYqo%26list%3DPLE34FA7314408C2A2&list=PLE34FA7314408C2A2&v=L2W8tHoYYqo&gl=SE Sitter på mobil enhet, så jag saknar funktioner på sidan. Kan inte lägga in en länk på rätt sätt, så ni får kanske kopiera och klistra in den.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Ingen duktig som kan direkt rekommendera ett bra nybörjarkort till canon eos 1100d ?? det är en djungel för en okunnig stackare 😮

Sandisk SDHC Ultra 16GB, klass 10, för 119 kr, är ett vettigt kort till bra pris.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159735-sandisk_secure_digital_ultra_16gb
TACK !👍