Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 771 ggr
iken
0

tele-konvertrar?

Alternativet för långzoomare som Canon S5IS är att använda telekonvertrar, antingen till SLR (måste vara minst 300mm för att mosvara 12x på S5, 200mm är värdelöst) eller till Powershot G7 där man kan få 420mm.

Men telekonvertrar är verkligen plågsamma att använda för så fort man vill ha vidvinkel måste man ta bort grejen. Oftast använder man mest vidvinkel och enstaka scener vill man kunna zooma kraftigt på. Att sätta på en konverter tar 2 min tid. Göra detta för ett enda skott, nä, det tar emot.

Otroligt tunga och klumpiga grejer att släpa på. Risk att få skräp i kameran varje gång man sätter på och plockar av dem?

Med detta i bakhuvudet känns långzoomare som S5 och Fuji 6000/9000 som vettigare alternativ.

Vidvinkel-konvertrar är en enklare sak, men telekonvertrar är en enda plåga att använda. (om man inte vill ha zoom i bild efter bild och ej behöver vidvinkeln alls)

[mingdie]
0

Du har inte funderat på någon annan hobby? Kanske frimärksamling eller något annat.

Jag fattar inte vad du är ute efter. Vad är det du skall fota som gör du måste ha 420mm. Om du är seriös och vill kunna ta foton på alla olika avstånd så köp en system kamera med olika objektiv.  Men det första kanske är att börja ta foton och inte bara snacka om dom du inte kan ta.

Eddie

iken
0

Vad är det du skall fota som gör du måste ha 420mm

Behöver det finnas något speciellt? 12x är alltid värdefullt. Har idag 210mm och det händer ofta att man vill ha mer. Jag kan komma upp i hela 11,5x men i lägre resolution (croppning i kameran).
6x is half the way, 12x is all the way. Man svingar inte halvvägs om man spelar golf :-)

iken
0

#1 FYI
5700 foton hittills med min powershot.

bjorsa
0

#0 Har använt raynox teleconverter 2,2 när jag hade konica minolta dimage z5 och inte var den svår att använda eller sätta på ej heller tung

mvh/bjorsa

Martin
0

#0 Tror att vi blandar ihop äpplen och morötter här. En telekonverter är sällan en stor eller speciellt tung sak, däremot kanske du syftar på teleobjektiv?

Jag har en Canon Powershot S3 IS (motsvarar 432 mm), men kvaliteten blir något sämre i maxzoom (samma som din, 12x).

Och du säger att en vidvinkelkonverter inte är samma sak (samma problem) - det måste ju bli precis samma problem, att du inte kan nå "så långt du vill" om du plötsligt vill ta foto på något en bit bort.

Jag håller med dig om att 200 mm kan vara lite väl kort (jag fotograferar mest djur/fåglar i naturen, och rovfåglar med bara 200 mm är verkligen en utmaning…).

Några av de mindre digitala systemkamerorna ger också cropfaktor1.4-1.7 om jag inte har fel för mig, vilket innebär att man med ett 300mm objektiv (t.ex. sigmas 75-300) kommer upp i ungefär 450 mm.

Och helt rätt, man kan få skräp och skit in i kameran när man byter objektiv. Oavsett kameratyp, kan man även tappa den så den går sönder. Dvs, man får ju hantera det på ett sådant sätt att man inte gör det… :o)

mvh Martin

iken
0

#4, #5

Tack för svaren,
Hittade en spännande länk med sample bilder med Canon S2IS med telekonvertrar; http://www.lensmateonline.com/newsite/S2tele.html

Det verkar som fler telekonvertrar än Canon´s egna passar och det är ju skönt. Vet dock inte om dessa som tas upp på sajten funkar även med andra kameror, t.ex  med min powershot A710 eller med G7 (större sensor+lins).