Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 621 ggr
[MiniPim]
2013-03-16 21:48
5

Nytt objektiv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! =) 

Nu är det så att jag hade tänkt att köpa ett nytt objektiv, men först har jag några frågor.. 

Så jag tänkte fråga lite här!

Ärligt talat vet jag inte vad man använder objektiv till, alltså är det bara till att zooma mer än själva standard objektivet eller kan man ha nytta av det till andra saker? Jag vet vad det är, men inte riktigt till vad man kan använda det.

Som ni förstår förstår jag nästan ingenting.. 

Ni får även gärna komma med tips om olika objektiv till min kamera, SONY A37. Jag fotar djur och natur för det mesta. ^^

[MiniPim]
2013-03-18 19:49
0

Putt putt. :)

Inkanyezi
2013-03-18 19:55
5

Som du ser är det glest med svaren, och vad ska man svara, om du inte vet själv?

Man klarar sig ganska bra med objektivet som brukar följa med. Om det räcker för allt som du vill fotografera, så finns ingen orsak att skaffa fler.

Däremot om det är någonting som du upptäcker att objektivet inte klarar av, något där det inte räcker till, så kan du ju fråga om just det och kanske om lösningen kan vara ett annat objektiv. Men om du inte har någonting särskilt som ditt objektiv inte duger till, så kan du lugna dig rätt mycket med att skaffa fler prylar. Man behöver inte köpa på sig allt, bara för att det finns.

[MiniPim]
2013-03-18 19:57
0

#2 Ja jag tycker det är ganska ok det jag har nu. Men jag skulle vilja ha ett objektiv som kan zooma mera och fota detaljer bättre!  

Fast eftersom jag inte vet något om objektiv så tänkte jag fråga här, om någon vill berätta vad man kan använda olika objektiv till och sånt.

slartybartfast
2013-03-18 20:33
0

Vad har du för objektiv nu? Och för att börja med att besvara din fråga: objektiv har man för att skapa ett samlat och kontrollerat insläpp av ljus till sensorn i kamerahuset, där det tidigare satt film. Kort kan du kolla på dessa egenskaper när du börjar titta på objektiv: -Är det ett fast objektiv eller en zoom? Fast objektiv kan du inte ändra brännvidden på, alltså förstoringen. En zoom kan du göra detta på och anges i två värden, ex 18-55. Ju högre värde desto närmare kommer du motivet. Värdet anger inte zoomgrad utan brännvidd. -brännvidd, enligt ovan. Ska du fota fåglar eller landskap? -bländare. I lägre värde desto mera ljusinsläpp. Det gör att du kan fota i mörkare miljöer, skippa blixt samt ha kortare slutartider. Det medger även kortare skärpedjup men vi kan hoppa det så länge. Lägre bländartal på ett objektiv brukar kosta mer. Som sagts tidigare är det bra att fundera på vad man tycker att det objektiv man har inte klarar och om det verkligen är objektivet som inte levererar. Om du har möjlighet att låna andra objektiv eller testa med stativ så gör det innan du springer och köper nåt nytt. Det är trots allt inte kameran som fotar, det är fotografen. Lycka till.