Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1532 ggr
skuttis88
2013-03-13 19:51
3

Hoppbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar vad man ska ha för inställningar(på manuell) när man ska ta bilder ute på djur eller människor som hoppar och springer. Då menar jag när inte solen lyser direkt på.

Jag brukar ha minst 1/360 och sen anpassa ISO och exponering men de blir nästan alltid för ljusa eller för mörka.

Sen har jag en till fråga. Jag har kaniner och vill fota när de hoppar. Jag har inte fått någon bra bild, men de blir bäst i direkt solljus. Jag kan inte ha blixt, för min kanin är svart så han ser så konstig och glänsande ut då. Skulle vilja ha lite tips om hur man får bra bilder.

Jag använder en Nikon D3200.

Såhär blev en bild. Den är inte så skarp och lite ljus tycker jag och dessutom fick jag inte med hela kaninen. Ingen kritik på denna, det var bara för att visa vad jag skulle vilja ha hjälp med.

MVH Celina

Amelida
2013-03-13 19:59
0

Mitt tipps är att om du har tillgång så att du kan redigera din bild är att du fotograferar i RAW för att kunna "dra på" iso ganska hårt och gärna över exponera bilden för att sedan i något program som tex photoshop dra ner ljuset.

Anledning till mitt tipps är för att komma undan bruset med hög iso så överexponerar jag när jag använder höga iso tal. Eftersom iso är en digital förstärkning så kommer kameran efter du har tagit bilden lägga på brus för att kompensera för informationen den inte fick in pga dålig ljus. Man kan säga att kameran "hittar på" egna pixlar (brus) för att kompensera för ljuset du inte fick in.

Om du då överexponerar bilden något så kommer du få in ganska mycker information och sedan när du tar ner ljuset i programet så kommer du märka att kameran behövde inte "hitta på" enga pixlar så mcyket och bruset minskar.

Hoppas detta hjälpte. Är inte expert på den formen av fotografering men jag tror att det kan hjälpa.

Mvh Amel

skuttis88
2013-03-13 20:20
0

#1 Jag har inget sånt program och jag vill helst inte sitta och redigera bilderna så mycket.

Någon som vet något om inställningarna?

MVH Celina

Inkanyezi
2013-03-13 21:11
3

Det är alltid väldigt knepigt med svart päls mot vit snö. Endera blir snön bra, eller också är det kaninen. Man kan försöka välja någon medelväg, där kaninen blir svart, men fortfarande har teckning i pälsen, och snön får frätas ur där den är som ljusast.

Men det är nästan omöjligt att göra det med någon av de automatiska inställningarna på kameran, eftersom ytan kaninen täcker i bilden växlar medan man följer den. När den är nära, täcker den en stor yta och behöver kompenseras med minus, och när kaninen är lite längre bort så täcker den mindre bildyta och snön mer och man måste kompensera mot plus.

Så i stället för att behöva vrida kompensering fram och tillbaks, kan man faktiskt använda manuell inställning, läget M, när man ska ta såna bilder, om inte ljuset växlar särskilt mycket. Då provar man fram en exponering som blir bra, och ställer in den i läget M och så kör man med den exponeringen så länge ljuset är samma.

Nikon D3200 har en mycket bra sensor med stort dynamiskt omfång. Det går att höja ISO ganska mycket utan att bruset blir besvärande. Så om man behöver kortare slutartid kan det vara helt okej att öka ISO. Man får pröva sig fram för att se vilken inställning av ISO som man tycker duger. Upp till ISO 3200 ger din kamera riktigt bra resultat, men det är mer noga med exponeringen än när man har lägre ISO.

[körsbärsblomma]
2013-03-14 10:09
1

jätte söt kanin🙂

skuttis88
2013-03-17 10:05
1

Jag tänkte fota honom nu när solen lyser på. Något jag borde tänka på?

MVH Celina