Min kameraryggsäck
Jag tänkte att det kunde vara på sin plats att visa hur jag ordnade inredningen i ryggsäcken.
Materialet jag använde var ett liggunderlag, Alaklitt, som är ungefär en och en halv centimeter tjockt och väldigt stadigt och väl stötdämpande. Det är polyeten med slutna celler.
Ryggsäcken är från början avsedd för kamera, och jag hittade den för en femtiolapp på Myrorna. I bottendelen har den fack som man kan anpassa, och där jag har en del tillbehör, som mellanringar, batteri, andra objektiv än de två jag använder mest, och jag kan också stuva om och ha matlådan där. Innan jag gjorde inredningen till överdelen, var den helt tom och sladdrig, och gav inget skydd alls annat än kläder och sånt man stuvar i tillsammans med kameran. Jag gillade heller inte riktigt idén att ha smörgåsarna ihop med kameran, så därför har jag dem hellre i skilda fack. Nederdelen är ganska krånglig att öppna, så då får termos och mackor åka på undervåningen.
Insatsen för kameran gjorde jag som en låda. Det är ett lager nertill och ett mot ryggen, och så är det en båge av skumplasten runt hela ytterkonturen. Inuti är bitarna limmade. Jag tycker det är bättre att saker och ting sitter på plats än att det är lätt att ändra, så jag brydde mig varken om att klä med tyg eller att kunna ändra med kardborrband, vilket går i säckarna man köper. Alla mellanväggar är limmade med kontaktlim.
Facket för kameran rymmer kamera med telezoom och motljusskyddet omvänt, och i det lilla facket bredvid kan telezoomen få plats, om jag har lagt ner kameran med normalzoomen monterad. Det mindre facket bredvid innehåller polfilter och en närbildslins.
Jag kan ha mjuka grejer, som mössa, halsduk och vantar och en handduk i utrymmet som blev över, utan att det hindrar att jag lätt kan få ur kameran eller skifta objektiv och plocka med filter/lins. Kameran ligger ganska säkert och skyddat för stötar. Jag funderade på om jag skulle ha något i ryggsäckens lock för att hålla grejerna på plats och hindra stötar från det hållet, men det verkar inte behövas.
Om man väljer en vanlig ryggsäck för att göra inredning, tror jag att det bästa är att ta en som kan öppnas väldigt stort, alltså att den inte är som en säck, utan mer som en väska i uppbyggnaden.
Du gjorde okså en egen kamra ryggsäck blev fin min blev bra . Jag gjorde okså en egen bra gjort och tack för all god hjälp . Har tagit några fina bilder .
Fasiken vad snyggt gjort! Jag gillar verkligen när man grejar ihop saker själv istället för att köpa dyra grejer.
bakministeriet.blogspot.com

Så här ser den ut på utsidan. I facket i locket har jjag lagt in en bit marktäckskiva, som är liknande material som liggunderlaget, men tunnare och inte fullt lika fast. Så det finns dämpande material runt om. Jag fick ett ryck också och gjorde nu en flärp att fälla för kameran när den ligger i ryggsäcken. Det är en hoprullad bit av liggunderlaget som hänger som på gångjärn, med en tygbit som är limmad, och den håller kameran på plats om ryggsäcken skulle falla mot ryggsidan.
Remmarna mot underdelen kan användas för att hålla ett stativ, och det finns gott om plats i underdelen för mackor och termos och lite andra saker.

#1 Det var bra gjort, och så småningom kanske du kommer på något annat sätt, och då är det ju ganska enkelt att göra så som man vill ha det. Jag tycker att det är bra om man kan ha sakerna åtskilda och på bestämda platser i ryggsäcken.
tack ska faktiskt göra delning fickor . du gav inspration via din bild på din så tack. Jag kan fota lite bättre bilder nu
man får tänka på vilket kamerahus man har och längden på objektiven, så att man inte bara gör en likadan som din på bilden. ditt kamerahus är väl spegellöst? så att det är mindre än de andra, menar jag.

Jo, det är ganska anpassat till just den kameran och objektiven jag har. Jag kan förstå om någon vill ha mer flexibilitet och kunna ändra, och när man köper en ryggsäck som inte är specialgjord är det nästan självklart att den är ordnad så att man kan flytta mellanväggar och fack.
Jag har gjort den efter måtten, och det långa objektivet är lika långt utan motljusskyddet eller med omvänt motljusskydd som det korta med skyddet på. En ryggsäck är inte heller en beredskapsväska, utan den är mer för att man lätt ska kunna röra sig i skog och mark, men när man håller på och fotograferar har man snarare kameran i remmen. Jag brukar inte gå omkring med den hängande.
Men det är väldigt lätt att plocka upp kameran ur den här ryggsäcken och att lägga ner den också, och där ligger den säkert. Jag tycker också att det är bra att matsäcken inte åker i samma kupé. Visserligen är min termosmugg tät, med o-ringar och skruvlock, men jag har den gärna på undervåningen i ryggsäcken.
Och det hade gått lika bra att anpassa den till en DSLR, det hade bara blivit lite mindre plats över.