Nya fotutmaningen. Nr 2.
Välkomna till nya fotoutmaningen nr 2!
Regler: Lägg in en bild eller ett bildkollage som överensstämmer med temat. Bilden ska vara en jpeg-bild redigerad bara utefter kamerans inställningar.
Alla typer av digitalkameror får användas, även mobilkameror. Antal deltagare är obegränsat och man får använda upp till ett år gamla bilder. Det är tillåtet att beskära bilden t,ex i photoshop eller något annat program.
Lägg gärna till information om när, var och hur bilden är tagen samt vilken kamera som har använts.
Bilderna poängsätts genom att klicka på bra inlägg-ikonen. Alla får ge poäng på bilderna, även de som inte är med i tävlingen.
Nya fotoutmaningen nr 2 börjar nu kl 18.00 och pågår sedan i 9 dagar, 7 dagar att lägga in bilder och 2 dagar för att rösta. Den som fått mest röster på nästa söndag kl 18.00 vinner tävlingen.
Temat för den här omgången av nya fotoutmaningen är blommor.
Men den som har lagt upp bilden kan ju rösta på sig själv?
MVH Celina
#2 Ja just det. Man får inte ge poäng på sin egen bild.
#4 Men hur vet du att ingen gör det?
Jag föreslår att man får ladda upp bilder i en vecka och sen lägger du ut alla och numrerar dem. Sen får alla rösta en gång på vilket bidrag de tycker är bäst. Och då får den som deltar självklart inte rösta på sin egen bild.
MVH Celina
#5 I och med att Ove555 inte är Medarbetare så kan de bli svårt för honom att pyssla ihop de så.. Man får helt enkelt lita på folk och hoppas dom är ärliga..
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
#5 Risken att någon vinner på att fuska och röstar på sig själv tror jag är så liten så man nästan kan bortse från den. Och oavsett hur man lägger upp sättet på hur man ska rösta så kan man nog inte vara säker på att det inte fuskas ändå.
Så det får nog vara som det är nu.

ove555, jag misstänker att du inte har varit tillräckligt tydlig med reglerna. Jag vet inte om du avser att man ska kunna använda RAW och framkalla i exempelvis ViewNX2 eller Lightroom efter kamerans inställning, då du skriver "Regler: Lägg in en bild eller ett bildkollage som överensstämmer med temat. Bilden ska vara en jpeg-bild redigerad bara utefter kamerans inställningar."
Jag hade uppfattningen att du ville att det ska vara framkallat i kameran, utan att man har har använt något program i datorn för att göra ändringar av tonkurvor eller annat förutom det som dina regler tillåter, att göra ett kollage. Jag tycker att reglerna fortfarande är lite luddiga, trots att de är väldigt kort formulerade. Och jag tycker att det ser ut som om en av de postade bilderna inte riktigt stämmer med din ursprungliga intention.
Jag tror att du behöver fila lite på dina regler, och formulera dem så tydligt att man inte kan missförstå innebörden.
Ja, just det, det får ju bara vara bilder som är redigerade utefter kamerans inställningar.
Och sen tycker jag det är helt okej om t,ex en blomkruka kommer med på bilden också (som blommorna står i) i den här omgången med temat blommor. Det finns ju många vackra blomkrukor.
Ett tips för att kunna eliminera självröstning eller vad det heter är ju att vi tar bort en röst på dom bilderna som ligger i topp 3 eller liknande.
Sen så kanske jag har missupfattat reglerna lite. jag har visserligen inte gjort några stora redigeringar förutom att beskära bilden samt lagt på en liten vinjetering.
Om det inte är tillåtet så diskvalificerar jag mig härmed själv.
MVH Micke
Ja, det är just det som är den största poängen med den nya fotoutmaningen, att bilderna bara ska vara redigerade utefter kamerans inställningar. Så därför kan tyvärr inte den bilden godkännas. Jag ska förtydliga reglerna nästa omgång.
Har lite svårt att bestämma mig för vilken jag ska ta, jag har två som blommar nu… Skulle ju kunna göra ett kollage av dem två…
**MVH Cerrolyn
Får man använda filter på objektivet? om du förstår hur jag menar?
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
#13 Det skulle nog kunna bli bra både med ett och två.
#14 Ja, det är tillåtet, som t.ex gulfilter och gråfilter m.fl.
Eftersom man får ta en gammal bild i denna utmaning så blev jag tvungen till det, fast jag tycker att det är roligt att tänka ut något när temat är bestämt. Men har inga roliga blommor i närheten just nu, så här är mitt bidrag från juli 2012:
"Ute i det fria"
Canon EOS 550D
Bländare 6,3
AV -läge, -1,3 kompensation
Brännvidd 225 mm (55-250 mm objektiv).
Utrustning
_Nikon D3100
Nikkor 18-55 med närbildslins
Tagen i kinnared (Halland)_
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px

Jag vet inte vad det är för blomma. Belysningen är två lysdiodspotar, den ena med strut och riktad från vänster snett ner mot blomman, den andra mot ett vitt papper nästan rakt framifrån. Jag har använt kamerans funktion D-Lighting. Det lilla kruset köpte jag för en femma idag på Stadsmissionen. Bilden är exakt som den kom ur kameran (alldeles nyss, alla data fins i EXIF). Kameran är en Nikon Coolpix 5600 inställd på att göra bilden i 1024 pixlars bredd för att ses på datorskärm.
Ser ut som en Kalanchoë Blossfeldiana dvs våreld/höstglöd.
**MVH Cerrolyn
Får man byta bild en gång om man vill?
#26 Det skulle man ju kunna tänka sig när det är så många dagar kvar på tävlingen. Men jag kan inte byta den eftersom jag inte har adimistratörsrättigheter.
#27 Då var det illa..
Gott och väl en dag kvar att lägga in bilder på den här omgången av nya fotoutmaningen. Och just nu leder Xenity med 6 poäng.
Fr,o,m nästa omgång har jag tänkt att det ska bli tillåtet att lägga in 2 bilder per deltagare.
Och nästa omgång börjar på fredag den 15 mars kl 18.00.
Ni kan redan nu lämna förslag till teman för nästa omgång.
Funderar på vad det är som ni tycker är så illa med min bild eftersom det är den enda i den här omgången som ännu inte fått poäng.
Så dålig tycker jag inte själv den är. Innan jag tog den gick jag till en blomsteraffär och valde ut en av de blommorna jag tyckte var vackrast. Och eftersom temat den här omgången är blommor tyckte jag även det passade bra med en blommig kruka och en blommig duk.
Och för att få ett bra och naturligt ljus fotograferade jag den utomhus, det gick bra eftersom det var var varmt ute den dagen.
Och kompositionen är inte helt ogenomtänkt heller. Tittade på blomsterstilleben och såg på ett av dem att vasen stod lite till vänster i bild och att blommorna hängde över lite till höger, och min bild är i princip komponerad på samma sätt, med krukan till vänster och med bladen som hänger över längre till höger än till vänster.
Och histogrammet såg ganska bra ut både med ljus och färg.

Hej ove555,
Jag undrar om du verkligen vill ha svar på frågan som formuleras i #31.
Faktiskt har ingen uttryckt det som du spekulerar i, och det var du som satte reglerna för den här fotoleken. Och precis som alltid, så är det ju du som avgör om du tycker att en bild är bra, om den är något att ha.
Men om din idé med fotograferandet är att få bekräftelse från andra, kanske du inte borde delta i "tävlingar". Jag gör det väldigt sällan, och jag är ganska sparsmakad med vad jag visar upp överhuvudtaget. Om du tittar lite bakåt i historien, kommer du också att finna att jag inte har lagt upp en enda bild för kritik, inte en enda.
Och med din sorgsna kommentar här är det nästan så att jag ångrar att jag gick med, kanske mest av nyfikenhet, för att se hur bilden skulle bedömas, för att se hur många gillanden den skulle lyckas samla på sig. Och så har det visat sig att den i slutändan, när avgörandet redan var fällt till förmån för blåklockorna, fick lika många poäng fram till nu. Och inte att förglömma, bilden av orkidén som har fått en lätt vinjettering och bearbetats i Lightroom fick flest av alla.
Jag köpte också en blomma inför det här, den billigaste jag kunde hitta, 16 kr, och jag köpte det lilla kruset med liljekonvaljer svinbilligt, 5 kr, för jag ville inte lägga ut en massa. Jag funderade ett tag på att göra något liknande orkidén, med vinjettering. Förr, innan vi hade bildbehandlingsprogram fanns flera olika sätt att vinjettera, alla med hjälp av masker. Antingen gjorde man det vid tagningen eller i mörkrummet.
När man vinjetterar vid tagningen använder man en mask framför objektivet. Det finns ett tillbehör som är som ett förvuxet motljusskydd, en bälg, som kallas "kompendium", som användes för att hålla masken man vinjetterar med. Om man vill ha en vinjettering som går mot vitt, så sätter man en tyllmask där, eller en av silkespapper, och belyser den om det behövs. För att få en mörk vinjettering sätter man en svart pappmask. I mitten av masken är ett hål som man fotograferar motivet igenom. En fotograf jag känner på Kuba använder samma teknik utan kompendium. Hon håller helt enkelt masken med handen framför kameran.
När jag kom till att fotografera valde jag att i stället sätta strut på lampan, för att omgivningen skulle bli nära nog svart. Det var väldigt kvickt gjort, och det hade kunnat bli "bättre" om jag hade jobbat lite mer.
Och vad betyder ordet "bättre" i det här sammanhanget?
Det handlar om en idé för bilden, en idé om hur den slutligen ska se ut. Det handlar om att använda de tillgängliga medlen för att gestalta bilden, att forma den, efter hur man i sitt inre har tänkt sig den, hur man har visualiserat bilden, en process som sker innan bilden är tagen. Precis som vid annan kreativ verksamhet kanske man inte lyckas direkt, eller inte ens på andra försöket. En del idéer måste mogna innan de kan förverkligas, och det finns idéer som är helt dödfödda. Men vare sig man målar eller fotograferar, är det idén, visualiseringen, hur man tänker sig bilden, som är målet med bildskapandet. Man lyckas när bilden överensstämmer med hur man hade tänkt sig den.
Och sett till det, så kan jag inte tro annat än att du lyckades med din bild.
Men att söka bekräftelse från andra är kanske inte rätt väg, kanske inte ett riktigt bra skäl vare sig att göra sina bilder eller att visa upp dem. Det grundar för besvikelse. Det är grundbulten i min avsky för all tävlingssport, den som alltid går ut på att någon ska förlora. Och det är också ett skäl till att jag inte väldigt gärna deltar i såna här "tävlingar". Kanske vi borde inse att i en "tävling" där vi utser vinnare, där pekar vi också ut förlorare?
Det beror ju på hur man ser det. Av de som har klickat på bra inlägg-ikonen verkar tycka att min bild är den enda som inte är värd poäng och det är ju illa.
Visst satte jag reglerna, men alla tycker nog att det är roligt att få uppskattning för det man gör och i synnerhet om man försöker göra det bra.
Du skrev att det alltid är jag som avgör om en bild är bra eller om den är något att ha. Jag vet inte vad du menar med det. Men risken är nog att det kan uppfattas att du menar att jag försöker sätta mej över andra när det gäller att avgöra vad som är bra eller dåligt, så är det inte. Och här funderar jag bara vad det är som är så illa med min bild eftersom det är den enda som hitentills inte fått poäng.
PS: Nu ser jag att någon gett poäng även till min bild. Jag tackar för det! 🙂

Jag vet inte om din fråga ens når fram. Vi vet ju inte vilka som har röstat på bilderna, eftersom det görs med länken "Bra inlägg" och vem som helst kan klicka där, vare sig man har Foto i Fokus som favorit eller inte. Man kan till och med ge en röst utan att vara med på iFokus överhuvudtaget. Bara de som har gjort inlägg i tråden kommer att få upp en länk om att tråden är uppdaterad.
Och jag vet inte om jag alls har röstat. Jag tycker bäst om Vaseleks bild, och Niinis, båda orkidéerna. När man inte har mer än ett val, binärt, att klicka eller inte klicka, så är det ju inte något utpekande av att man tycker att bilderna man inte klickar för är dåliga. Det är en slutsats som kanske någon drar, eftersom det statistiskt är väldigt få som har klickat på ett visst inlägg, men egentligen säger det ingenting, och jag tror inte att man har några väldigt specifika skäl till varför man inte klickar för en viss bild. Man kan nog snarare utgå ifrån att de som klickade gjorde det för bilder de tyckte om, och när de inte klickade fanns inget särskilt skäl; det var inte för att tala om att det man inte klickar på skulle vara dåligt.
Och det är ju flera som har röstat med sina klick, det kan vara lika många som alla klick sammanräknade. De som klickade kanske bara klickade på en enda bild och inte alls har funderat specifikt över alla de andra bilderna och graderat dem efter någon hackordning.
Så jag tror inte att det går att komma längre med den här frågan. Om du vill diskutera varför man tycker om en viss bild och inte en annan, kanske man kan starta en tråd om det. Man kanske kan göra olika variationer kring samma motiv och se hur de faller publiken i smaken, och man kan till och med försöka få fram just vad folk tycker är "dåligt" med en bild, men jag tror inte att en tävlingstråd är rätt plats för såna experiment och diskussioner.
Jag kan ju säga som så, att jag har väntat med att rösta nu till slutet o då har jag endast klickat på de tre jag tyckt bäst om.
#34 Kul att du gillar min bild :)
Frågan är om inte Ove och Inkanyezi kunde gå i gemensam parterapi. Tror det vore utvecklande för Er, för att inte tala om forumet.
Jag har inte så många röster jag heller… Skulle dock vilja få tips på hur jag kan få den bättre då jag vill lära mig.
**MVH Cerrolyn
Jag tycker visst man kan diskutera saker här, om det man diskuterar är relevant med tävlingen. Och jag tror det kan vara bra också, och även att det är vissa regler satta nu, så är det ingenting som säger att dom inte kan ändras. Och jag tycker det är bra om vi kan sätta dom tillsammans så inte bara jag bestämmer hur det ska vara.
Kanske vi ändå ska prova att rösta efter skuttis förslag från inlägg #5 ?
Så gör jag på min sajt om vi har fototävling.
**MVH Cerrolyn
#39 Ok, men då kan vi kanske prova att göra så nästa omgång?
Och nästa omgång har jag ju även tänkt att varje deltagare ska få rättighet att lägga in 2 bilder. Tycker det kan vara bra, för om man inte är riktigt nöjd med sin första bild så har man chansen att ta en bild till och försöka få den bättre.
Och sen tycker jag det vore bra om var och en som lägger in en eller två bilder försöker förklara hur man tänkte när man tog den eller dom bilderna.
Jag deltar med denna bilden! =)
Detta var i mitten av sommaren då jag och min kompis bestämde oss för att gå en promenad och plocka blommor. Jag hade inte fått min kamera än, så jag hade endast min iPhone 4s. Och ja, jag kunde inte stå emot att ta några bilder. Denna blev jag mest nöjd med! Vi var på en allmän plats här i vårat område. På en bänk där jag fotade!
Jag skulle vilja säga ett par ord om postning av text här. Jag har drygt 20 års erfarenhet som textredigerare och bland annat har jag fått mycket positiv kritik för mina insatser för att höja läsbarheten i de tidskrifter jag jobbat med.
De som har någon form av läsproblem, exempelvis som jag själv som sedan 30 år tillbaka är enögd, eller såna som har svag syn, lider av dyslexi eller någon annan diagnos som påverkar läsförmågan, har mycket svårt att ta sig igenom stora textmassor.
Ofta ger jag upp eftersom jag tappar bort mig hela tiden och upptäcker tt jag läser samma rad många gånger. Jag kan ju inte lägga en linjal på skärmen.
Därför vill jag be er som postar små noveller i era inlägg, att radmata efter max 6 rader, det är ett enkelt och synnerligen effektivt sätt att höja läsbarheten.
Tack för ordet 🙂
/Peter Martinelle
Nu är klockan 16:21. Omgång nr 2 av nya fotoutmaningen slutar i dag kl 18:00.
Egentligen hade jag satt tiden till i fredags att som senast lägga in bilder till den här omgången, men jag godkänner dom bilderna som kommit in efter det också den här omgången.
Men har inte bestämt mej om jag ska ändra sättet att ge poäng till nästa omgång. För på sätt och vis tycker jag det är bra som det är nu att man inte vet hur var och en sätter poäng, för då har man ingen att påverkas av.
Nu är klockan 18,01. Gratulerar MiniPim för förstaplatsen med 16 poäng. Jag tycker det är en bra bild.
#47 Åh tack! Vad roligt. Tack ni som röstat! :D
Grattis
**MVH Cerrolyn
Nu får ni gärna lämna förslag till tema för nästa omgång som börjar på fredag kl 18,00.
Macro/närbild är mitt förslag till nästa.
Djur tycker jag!
Tycker man kan lägga till slutdatumet(och tid kanske) i Första inlägget för att förtydliga ytterligare. Tycker detta verkar som en rolig utmaning! :)
I'm gonna let my little light shine
Grattis! Du kom verkligen starkt på slutet :)
Mitt förslag är byggnader, och det finns ju gott om arkitektoriskt intressanta byggnader.
I morgon kl 18,00 börjar den tredje omgången av nya fotoutmaningen. Det har bara kommit in 3 förslag till teman, macro/närbid, djur och byggnader. Och de flesta har röstat på djur.
Nytt nästa omgång är att varje deltagare får lägga in 2 bilder.
Nu är det bara 14 minuter kvar att rösta på teman till nästa omgång. Just nu har temat macro/närbild och temat djur fått lika många röster.
Om båda de här förslagen får samma poäng väljer jag MiniPims förslag. Tycker hon får ha lite fördel eftersom hon vann den här omgången.
PS: Kl 18,00 hade Jessicahagstrom94:as förslag fått 10 röster och MiniPims förslag fått 8 röster, och mitt förslag 2 röster.
Så temat på nya fotoutmaningen nr 3 blir macro/närbild.
Låter bra.
**MVH Cerrolyn