Att sälja foton.
Jag åker ut på diverse fotouppdrag och säljer sedan fotona åt privatpersiner. Oftast på CD skriva för 35:- fotot. Men jag funderar på att sluta sälja foton på CD skivor, då dom som köper dom fotona kan göra i princip vad som helst med dom.
Och nu till "frågan". Vad tycker ni om det?
Jag funderar på att enbart sälja framkallade foton, och sen maila en lågupplöst bild på tex 500 pixlars bredd som dom kan använda på sin hemsida och så.
Och vad kan vara lämpliga priser på framkallade foton?
Och någon här som har ett bra "fotoavtal" och som vill dela med sig av det? :)
Hälsningar
Linda
Det låter enklare att skriva in i avtalet vad som får göras och inte göras, så är det ju ett avtalsbrott om kunden gör "vad som helst" som inte står i avtalet med bilderna på CD-skivorna.
Om du säljer färdigutskrivna foton så kan man ju dessutom scanna in dessa, så har man "högupplösta" foton igen.
Om jag skulle köpt foton av någon hade jag nog velat haft det levererat på CD-skiva, med avtalat att jag får ta fram kopior från de fotona utan att ändra på fotona. Finns många som erbjuder den sortens avtal, så risken om du slutar med det är att du får färre och/eller mindre nöjda kunder.
mvh Martin
#1. Ja, det känns som att det är en risk med det. Men bra ide att skriva det i ett avtal! Bara att jag har ingen aning om vad mer som ska stå i avtalet :S
#2 Jag har en mall för ett avtal, kan skicka över MSN ifall du vill?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#3. Skulle vara supersnällt! Loggar in dit nu då.
Jag tror att idag får du nog räkna med att kunden vill ha fotona på CD och kunna skriva ut själva. Sen vet jag inte vad dom skulle kunna göra med fotona som dom själva har beställt som skulle vara så hemskt. Naturligtvis skulle jag som köpare om fotona var tagna på mina instruktioner kunna skriva ut och eventuellt lägga upp på någon websida jag har.
Eddie
#5. Ja, jag förstår vad du menar, och ja, jag förstår att dom vill kunna skriva ut fotona själv osv. Utan att det är mer att fotona skickas runt på msn och så. Och helt plötsligt finns fotot överallt och jag har ingen som helst kontroll över vad som händer med det :)
#6 Jag förstår dig. Tyvär har vi en ny värld idag. Jag vet många som klagar på att deras foton missbrukas men samtidigt använder dom pirat kopior på Photoshop eller fildelar utan att se sambandet. Det kommer att bli mycket svårt att skydda sina foton men det bästa du kan göra är att skriva ett avtal så att du i varje fall kan fakturera någon som använder det utan tillstånd.
Eddie
#7. Ja, jag får lov att skriva in det i ett avtal :)
Skrev ett svar som verkar ha försvunnit…
Jag säljer egentligen bara foton på "papper". En del kunder som betalar för publicering (oftast på hemsidor) ber dock om digital kopia vilket jag brukar sända. Känner inte att jag har problem att sälja pga att jag inte i första hand, eller ens alls på min hemsida, erbjuder foton på CD.
Någon som har ideer på lämpliga priset på foton i dom här storlekarna?
10x15.
13x18.
20x30.
30x45.
nu tar jag
10x15. 30:-
13x18. 60:-
20x30. 100:-
30x45. 200:-
ang #10. Priserna ska även funka när jag behöver betala skatt på dom, då pappa ska ansöka om att jag ska få bedriva ett "hobbyföretag" (eller vad det heter) :)
Jag tycker att du har fær billiga priser allra minst om du ska bærja betala F-skatt :O
#13 Mycket tjusigt. Ett litet tips, tryckfelsnisse har varit framme. Mitt på förstasidan, efter din presentation:
Robert Hammar
Interantional award winning photographer
mvh Martin

Hoppsan, där ser man. Den felstavningen har iof varit rena rama dragplåstret via google. Kanske drar mer nu när det är rättstavat.
Tack!
Robert
Ingen fara :D
mvh Martin
#13. Okej :)
Men jag funderar på att höja priserna med 25% eller nåt… Men jag måste bestämma mig idag för jag ska trycka upp 50 brochyrer idag =O XO
Linda, jag tycker att du tar för lite betalt. Jag skulle lägga till en nolla om bilderna är bra.
Om du inte har skrivit avtal med kunderna är det de som drabbas. Då har de nämligen inte rätt att göra något alls med dem mer än titta på dem på CD-skivan.
Vänliga hälsningar
Niklas
#18. Tycker du verkligen det? =O
Ja, ett avtal ska jag börja med.
Absolut. 30 kronor för en bild på CD är löjligt lite. Det skulle jag inte ens klistra frimärken för.
Det finns de som säljer bilder från biltävlingar till deltagarna och tar ett par tusen för dem utskrivna på fotopapper.
Vänliga hälsningar
Niklas
#20. Vad tycker du är lämpligt pris då? Om man får skriva ut fotona (men inte sälja vidare dom) och publicera på webben om mitt namn anges i samband med bilden :)
kan kankse 60-70 kr per digital kopia vara lämpligt?
Det hänger egentligen på vad köparna är beredda att betala. Är köparna vanligtvis vuxna människor? Ta åtminstone några hundra per bild tycker jag.
Det finns många hästfotografer här (och på Hästfoto iFokus) så någon av dem kan säkert säga vad som är rimligt.
Vänliga hälsningar
Niklas
#23. Hittills är det endast vuxna som har köpt foton av mig.
pappa har f.ö. hjälpt mig att skriva ett avtal nu. Men det känns som att slutet ble väldigt krongligt formulerat :P
#24 Kul att mallen jag skickade till dig kom till användning!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#25. Ja, den var superbra! :)
#20 synd man inte är bilintresserad då…
Ärligt så går det just nu inflation på hästfotografer så några hundra per bild kan nog vara tufft i dagsläget tror jag
#27. Du får lov att intressera dig ;) Jag ska fota rallycross nästa sommar, det är ju superkul att kolla på!
Ja, det är så sant så att det är det.
#27: Är alla lika duktiga då?
Vänliga hälsningar
Niklas
#29 förhoppningsvis inte 
Men jag tror ändå det är svårt när väldigt etablerade ligger lågt i pris, kolla Krister Lindh, mfl som fotat länge. Men jag har löjligt låga priser själv som borde höjts för länge sen om jag bara fått tummen ur. Sen hör jag inte till de proffsigaste men ändå.
Hej, lite sent här kanske.. Men skulle någon kunna skicka ett fotoavtal till mig med? (: Skulle vara jättesnällt!