Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2821 ggr
natha-mjau
0

Nikon D7000: problem med blixt

min D7000 har fungerat felfritt fram tills igår.
Jag hade inte ändrat någonting i kameran alls.
Jag har en blixt som jag brukar använda men när jag satt på den så hände det ingenting med bilderna, det blev bara mörkt.
Så jag trodde det var blixten det var fel på, idag återställde jag den o håller på att ladda batterierna.
men nu när jag testade blixten som är i kameran så hände det ingenting heller.
Alltså det syns inte att man tar med blixt.

Vad kan felet vara? Sitter det i kameran?

blixten fungerar i kameran när jag fotar på autoläge, men inte i resterande. återställde alla inställningar.

natha-mjau
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

denna bilden tog jag nu i M med blixt…

Inkanyezi
0

Något fel verkar det ju vara, men du borde nog undersöka det lite bättre för att kunna förklara. Man kan ju se om det blixtrar till exempel. Och funkar kamerans inbyggda blixt? Du säger att den funkar vid Auto, men inte annars. Betyder det att blixten inte alls tänder? Titta utan att titta genom sökaren, se om den alls blixtrar.

Det är väldigt konstigt om den fungerar i ett läge, men inte i andra lägen. Och om det bara är en extern blixt som inte fungerar, så kan det ju vara fel antingen på kameran eller på blixten, eller kanske på båda.

Det är alltid bäst att undersöka vad det är för fel, så man vet vilken grej som behöver lagas.

Jag undrar också vad du har för extern blixt. Om det är en gammal blixt som inte är gjord särskilt för nyare kameror, kan den ha så hög spänning på kontakten som synkar att den skadar kameran. Nikon anger 200 V som högsta tillåtna synkspänning, men nyare blixtar har alltid betydligt lägre spänning, ofta mindre än 10 V.

Om din externa blixt fungerar med testknappen, men inte på kameran, så är det troligen kamerans synk som inte fungerar. Den kan ändå fungera med den inbyggda blixten, eftersom det är andra elektronikkretsar som tänder den.

Och för att inte måla fan på väggen helt och hållet, så kanske du helt enkelt har stängt av blixten, dvs valt att ta utan blixt i någon meny eller med någon knapp. Då kommer blixten bara att tända när man har läget Auto, men inte annars.

natha-mjau
0

#2 jo det blixtrar med båda två.
Har speelight sb700, den externa fungerar med D5000.

Hur ser man om man stängt av blixten? Fungerar som sagt i auto men inte i något annat läge. Har återställt allt, så de tycker ja ju de vore fungera?

Inkanyezi
0

Helt klart är det något fel på kameran och blixten ihop. Jag antar att du fortfarande har garanti på den, så det rimligaste är att du lämnar in den och beskriver felet så gott du kan. Bilden du har lagt med visar att kameran har mätt blixtljuset, men sedan har den inte doserat ut ljus som den ska. Det måste bli en tur till verkstad om du ska få det att fungera igen.

(P.S. På de mer avancerade modellerna, dit D7000 hör, är det bara i ett särskilt läge på programratten som blixten är avstängd.)

Xenity
1

Jag hoppas att jag har kommer ha rätt när jag säger att det är inget fel med din kamera eller blixt eftersom exponeringskompensationen är inställd till -5, som syns i bildens ExIF-data. Därför blir bilden så mörk oavsett hur du ändrar på de övriga inställningarna. Troligen har du råkat trycka på exponeringskompensationsknappen och snurrat på den primära kommandoratten när du tittade i sökaren utan att märka det. Så titta efter vad exponeringskompensationen är inställt på först 🙂

Live long and prosper!

Inkanyezi
0

Ojsan, det missade jag.

LenaKa
0

Då måste jag fråga Xenity hur du kan "se" inställningarna… känns nästan otäckt ju.

Inkanyezi
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man öppnar bildens Exif Metadata med något program. Det går att göra med alla bilder som är postade med Exif.