Hjälp med rätt inställning!
Jag vill gärna ta bilder på min hamster, utan blixt. Men jag har ingen aning vad jag ska ha för inställning så dom inte blir suddiga 🤫 Modellen heter Nikon D3100. Jag är helt nybörjare på kameror så prata enkelt kameraspråk så jag förstår :D

Okej, ska försöka hålla det enkelt, men det är ändå ett par saker som kan förenkla beskrivningen, och som du först måste ta in.
För att exponera rätt, få bilderna lagom ljusa, måste man släppa in precis rätt mängd ljus i kameran när slutaren löser ut. Utan blixt reglerar vi det med tre olika saker, dels hur känslig sensorn är, ISO, dels hur stor öppning som släpper in ljus genom objektivet, bländaren, och det tredje är tiden som vi håller slutaren öppen.
Alla de tre sakerna måste man ha koll på för att förstå hur det fungerar.
Du har troligen köpt kameran med ett litet zoomobjektiv som har ett ganska litet hål för att släppa in ljus. Det betyder att det tar längre tid att få in tillräckligt mycket ljus, än om du hade haft ett objektiv med större öppning. Öppningens storlek redovisas med ett tal, och på den vanligaste kitzoomen till din kamera är bländaren 3,5 när det är som mest utzoomat och öppningen krymper sedan till 5,6 när man zoomar in. Att en mindre öppning får ett större tal beror på att det är talet under bråkstrecket, nämnaren, i ett tal som anger diametern i förhållande till brännvidden på objektivet.
Det är för liten öppning för att kunna hoppas på skarpa bilder inomhus, eftersom man måste hålla slutaren öppen ganska länge för att få in tillräckligt mycket ljus, och då hinner hamstern gå någon annanstans under tiden.
Man kan öka ISO för att få kortare tid, men det räcker i alla fall inte när man är inne, utan det funkar bara när man har väldigt mycket ljus att få skarpa och välexponerade bilder på en hamster.
Det kan gå om man skaffar ett objektiv som har större öppning, men fortfarande kommer man inte till väldigt korta slutartider inomhus. Om man ska ta bilder ändå, kan man försöka passa på när den inte är alltför aktiv, eller om man till exempel tar den när den springer i ett hjul, så kan man godta att benen och hjulet inte blir skarpa, men att den i övrigt blir ganska skarp.
Så det bästa är nog ändå att använda blixt, men hellre då en separat blixt som kan riktas åt olika håll, och som kan ge mjukt reflekterat ljus, och eventuellt med mer än en blixt. Det är mer avancerat, men för att få bra bilder är det en del man måste lära sig.
#1 Hm, jaha. Vad ska jag göra då? Detta är min systers kamera, hon har två objektiv (ett hade hon till när hon fotade fåglar utomhus typ). det objektivet som sitter på nu är 18-55 mm (säger man så?). Så jag vill helst inte köpa nya objektiv, men annars får jag väl fortsätta med blixt då =)
Enklast är nog om du googlar fram en instruktionsbok om din syster inte har den, så du kan läsa lite om hur det hänger ihop eller hur du ställer in det jag skriver nedan (om du inte redan vet det) 🙂
Här är hur jag skulle gjort: Ställ buren vid ett fönster som släpper in mycket ljus, ratta in läge M, ställ bländaren på 5,6 (det är det minsta talet som är konstant även om man zoomar med objektivet du har) och ISO på runt 400-600, slutartiden får du sedan reglera lite fram och tillbaka genom att ta lite testbilder och se när du får en bra exponerad (inte för ljus, inte för mörk) bild. Lättast skulle väl egentligen vara om du kunde gå ut med din hamster och fota utomhus, men då kanske hen rymmer 😃
#3 Tack så mycket =) Ska jag tänka på :)
Hehe nä, inte ta ut hamstern. För kallt :D
på nikon.se har de manualen, gå dit och sök på support så hittar du den.