Hjälp med rätt inställning!
Jag vill gärna ta bilder på min hamster, utan blixt. Men jag har ingen aning vad jag ska ha för inställning så dom inte blir suddiga 🤫 Modellen heter Nikon D3100. Jag är helt nybörjare på kameror så prata enkelt kameraspråk så jag förstår :D

Okej, ska försöka hålla det enkelt, men det är ändå ett par saker som kan förenkla beskrivningen, och som du först måste ta in.
För att exponera rätt, få bilderna lagom ljusa, måste man släppa in precis rätt mängd ljus i kameran när slutaren löser ut. Utan blixt reglerar vi det med tre olika saker, dels hur känslig sensorn är, ISO, dels hur stor öppning som släpper in ljus genom objektivet, bländaren, och det tredje är tiden som vi håller slutaren öppen.
Alla de tre sakerna måste man ha koll på för att förstå hur det fungerar.
Du har troligen köpt kameran med ett litet zoomobjektiv som har ett ganska litet hål för att släppa in ljus. Det betyder att det tar längre tid att få in tillräckligt mycket ljus, än om du hade haft ett objektiv med större öppning. Öppningens storlek redovisas med ett tal, och på den vanligaste kitzoomen till din kamera är bländaren 3,5 när det är som mest utzoomat och öppningen krymper sedan till 5,6 när man zoomar in. Att en mindre öppning får ett större tal beror på att det är talet under bråkstrecket, nämnaren, i ett tal som anger diametern i förhållande till brännvidden på objektivet.
Det är för liten öppning för att kunna hoppas på skarpa bilder inomhus, eftersom man måste hålla slutaren öppen ganska länge för att få in tillräckligt mycket ljus, och då hinner hamstern gå någon annanstans under tiden.
Man kan öka ISO för att få kortare tid, men det räcker i alla fall inte när man är inne, utan det funkar bara när man har väldigt mycket ljus att få skarpa och välexponerade bilder på en hamster.