Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 694 ggr
Juicy6
0

Natur i vidvinkel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Som nybliven medlem på iFokus skulle jag uppskatta lite ris och ros för bif. bild. Tagen i Vägeröds Dalar, Bohuslän. Vad tycker ni?

[kobbeuffe]
1

Jag skulle inte ha tagit med blomman i förgrunden, eftersom den inte är huvudmotiv så tycker jag inte att den tillför bilden något.

Equipage
0

Fin bild och jag gillar blomman. Men jag skulle nog ha satt skärpan på blomman istället för bakgrunden. Det är bra i vissa sammanhang att himlan är vit, det blir fint om du har den på vit bakgrund som nu - men ta bort den grå pricken som finns där. Det är en vit prick mitt i skogen också.. Jag vet inte om någon annan ser den (?) men den stör väldigt mycket när man väl har upptäckt den. ;)

/LinDA

Juicy6
0

Tack för kommentarerna. Där ser man hur olika man kan tycka! Jag tog med blomman för att få djup i bilden men tänkte inte alls på att man därmed också leder bort intresset från själva vyn. Och prickarna ser jag ju nu…

[mingdie]
0

Hej och välkommen. Först vill jag säga hur bra det är att du har låtit Exif informationen sitta kvar på fotot. Det är något som andra skulle lära sig.

Jag tycker om ditt foto och vad du har tänkt med blomman. Jag tycker att det inte fungerar riktigt med blomman som den är men samtidigt om du tar bort den blir bilden lite tråkig. Nästa gång så prova med att låta blomman få större del av bilden samtidigt som du fokuserar på blomman och använder ett mindre bländartal.

Himmelen är någonting som du inte kan ändra men om det fanns lite mer kontraster på molnen så skulle det ge mer liv i bilden.

Eddie

Juicy6
0

Tack för kommentarerna mingdie! Nä, har vi nu digitala bildfiler ska vi väl inte radera EXIF-data. Ska se om jag kan få bländat ner lite till nästa gång och öka på skärpedjupet mera.

Martin
0

Någon som vet hur man gör för att behålla EXIF-datat då? Såfort jag behandlat en bild i Photoshop Elements så försvinner EXIF:en?

Dock sparar jag alltid alla mina bilder i en orginalmapp innan redigering, så jag kan ju gå in där och kolla (så undrar någon så hör av er).

Angående bilden tycker jag tanken med blomman i förgrunden för att få djup är bra, men tycker att det blev för mycket blomma med - nu tar den mer fokus än den ger djup.

mvh /Martin

mvh Martin

Denna kommentar har tagits bort.
bildochfoto
0

Marnyman: Det verkar som SaveforWeb strippar det från Exif, men att du kan använda Save As och då behålla Exif i jpg…

Martin
0

#8 Använder aldrig Saveforweb. Det jag gör när jag laddar ner foton från kameran är att använda Windows Kameraguide (istället för medföljande programvara till kameran).

Skapar en mapp med orginalfoton, samt kopierar dessa till en arbetsmapp.

Öppnar jag orginalfotona (eller arbetsfotona) i Zoom Browser Ex nu (t.ex.) så ser jag Exif.

Öppnar jag foton (oavsett katalog) i Elements, och sparar dessa, så finns inte Exif kvar när jag kollar i Zoom Browser Ex nästa gång.

Kan det vara så "enkelt" som att när jag sparar öppnad bild i Elements, måste jag välja "spara som" och inte bara spara, fast att jag behåller filnamn och allt? Tål att testas…

mvh Martin

[mingdie]
0

Eftersom du kan se Exif efter du har laddat ner bilderna så kanske det är som du säger att du måste spara som även inom Elements.

Jag tycker det är lättare när man skall ge kritik på en bild om man kan se Exif. Jag använder IExif från Panda till Mozilla Firefox. Fungerar suveränt.

Eddie

Juicy6
0

Bra med mycket kommentarer kring en liten bild. Jag kopierar mina bilder från minneskortet till en mapp på disken m.h.a. en enkel kortläsare. Sedan behandlar jag med Photoshop och håller ordning på bilderna med Lightroom (de är dyra, jag vet, men ändå billigare än kamera o objektiv). Har aldrig märkt att Exif försvinner på detta sätt…