Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 12996 ggr
SaraPersson
0

Fotocredit?

Vad betyder detta?

En djurpark vill använda några av de bilder jag fotograferat i ders park på parkens hemsida. Dom vill däremot inte lägga ut mitt namn eller min hemside adress (då dom aldrig lägger ut det under bilder)
Dom sa att dom kunde ange fotocredit där det var möjligt. Vad betyder det?

Skall jag låta dom använda bilderna gratis utan att mitt namn står med? Eller har något förslag på vad jag kan ta för att dm ligger ute?

Dom var även ev. intresserade av att trycka någon bild som vykort, vad kan jag ta för detta?

Jag är 15år och har fotograferat i några år.

Hoppas på tips!

bildochfoto
0

Nej om de ska använda dina bilder utan namn ska de betala för det annars blir du ju blåst. Stå på dig och kräv namn på dina foton. Annars bör de hosta upp med litet pengar…

Cavello
0

Du ska inte skänka bort bilderna! Kräv betalt!

MVH Matilda Andersson | www.mphotograph.2u.se

Martin
0

Det enklaste är att fråga djurparken vad de menar med fotocred. Det kan ju vara så att det är någon form av ersättning som fungerar utmärkt för dig?

Det troliga är att "fotocred där det är möjligt" är att ditt namn finns med där det är möjligt, kanske i något reklamblad eller dylikt.

Jag håller dock med övriga, utan rimlig ersättning tycker jag inte att du skall låta dem använda dina bilder, och skall de göra vykort av något / några foton så kommer de att tjäna pengar, så då tycker jag att du också skall göra det. Vad som är rimligt vet jag inte riktigt, men du skall inte sälja fotona för billigt.

Tänk på, att du oftast inte själv kan sälja foton tagna i en djurpark utan att ange vilken djurpark (inte alltid man kan sälja dem ändå ens utan djurparkens godkännande), vilken djurpark är det? Vad har de för regler? Använd det som argument… "Ni låter ju inte folk publicera bilder utan att man anger vilken park de är tagna i, varför skulle jag godta att ni publicerar mina bilder utan att skriva att det är jag som tagit dem?"

mvh /Martin

mvh Martin

jojjehanna
0

Fotocred brukar, enligt min erfarenhet, endast vara att man nämns som fotograf på något sätt. Tex kanske de har en infosida där det står : Fotografer: XX, NN och MM.

SaraPersson
0

Tack för alla svar! :D Ska se vad dom säger!!