Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 667 ggr
Svea40
0

Tips på objektiv o blixt!

Jag har köpt min första systemkamera en Canon EOS 1100D.

Jag har först o främst tänkt använda den för att fota mina katter o hund. Jag har lånat min dotters kamera tidigare och upplever att vissa av mina katter gärna blundar när det blixtrar till o det är inte kul när vartenda kort blir misslyckat.

Är det någon här som har bra tips på vilken blixt som passar bäst?

Vill även passa på att fråga om objektiv, vad passar bäst till fotografering på nära håll resp.långt håll?

Jag är som sagt nybörjare på systemkamera men ser fram emot att fota framöver men kan vara lite kräsen med hur korten ska se ut.

Hoppas på många svar // Jane  Katt

amandaekberg
1

Jag har Tamron 70-300  mm och tycker att det fungerar bra att fota djur fall dom är långt borta. Men använder jag den inbyggda blixten med det så blir det som en halvring i neder kanten utav bilden :)

Sen om du fotar dem inne och dem inte gillar blixten så kan det vara bra att ha ett ljusstarkt objektiv. som t.ex. ett 50 mm 1.8. :) Har inget sådant själv men känner en del som har ett sånt och dom är hur nöjda som helst :) 

Hoppas det  var till någon hjälp och lycka till! 🙂

hydman
1

Köp ett fast, tex EF 50 mm f/1,8 II. Billigt, bra och mkt objektiv för pengarna.

[VSK]
0

Om kamerans blixt fyras av så är ju bilden i princip tagen. -har du kanske "ta bort röda ögon" aktiverat? Då skickar kameran ett par snabba blixtar före själva bilden tas, för att pupillerna skall dras ihop.

?

denstore
1

Instämmer i att bästa/mest prisvärda objektivet för inomhusbruk nog är 50/1.8. Ofta kan man helt undvika blixt överhuvudtaget.

Svea40
0

Ok, tack snälla för svaren. Jag läste på ett annat forum om just det objektivet så det ska jag kolla upp.

Hälsn Jane