Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2673 ggr
Maja
8

Bra systemkamera för nybörjare

Det finns väl ungefär femtioelva trådar om det här och jag har läst lite, men tänkte i alla fall starta min egen, bara för att få tips! 😃

Jag är lite lagom småtrött på iPhonens gryniga bilder och digitalkameran som inte hinner med saker i rörelse, så att allting bara bli en enda stor röra. Så jag har planer på att skaffa mig en schysst systemkamera, men ingen sådan där överdrivet avancerad pryl, bara en som kan få mina bilder att se lite vettigare ut eftersom jag tycker att det är superkul att fotografera!

Vad söker jag?

- Enkel nybörjarkamera

- Gärna någon som ger hyfsade bilder inomhus (typ i ridhus…)

- Den ska ge bra rörelsebilder

- Inte allt för stor och tung, den ska vara hyfsat lätt att ta med sig

Vad ska jag ha den till?

- Naturfotografering

- Häst- och hundfotografering (porträtt och rörelse)

- Viss porträttfotografering av människor (…men en kamera som kan ta bra bilder på djur kan nog göra det på människor med, det hänger nog mest på personen bakom kameran…)

Prisklass:

Jag har nog tänkt lägga max 5-6.000 kr beroende på vad det blir, men kan även lägga mer om det krävs.

[VSK]
1

För 5-6 tkr så får du mkt bra nybörjarhus oavsett märke.

Men du vill ha bra objektiv där du kan fota hästar inomhus. Det kostar pengar att få så ljusstarkt objektiv med tele.

AnnaHelgesson
1

Jag har en perfekt nybörjar kamera som man samtidigt kan växa lite med om man inte haft en system innan, min Nikon D80 som jag nu ska sälja. Med kit-objektiv och ett 70-300mm zoom objektiv + all annan basutrustning. Kolla gärna min annaons:

http://www.blocket.se/goteborg/Nikon_D80__Nikkor_70_300__Nikkor_18_55_m_m_45598111.htm?ca=15&w=3

Till ridhusbilder behöver man ett ljusstarkt objektiv. Som #1 sa.

Maja
1

Tack så mycket för era svar!

#2 - Jag ska undersöka lite mer om kameran som du har (läsa på lite för att se om det kan vara "kameran för mig")! :)

AnnaHelgesson
1

#3 Ja absolut gör det och hör av dig sen! :)

AnnaHelgesson
1

#3 Kan tipsa om att läsa recensioner här: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12992

Det har ajg gjort varje gång jag köpt in ny utrustning :)