Fota lösöre
Det är så att jag äntligen ska komma till skott och fota mitt lösöre. Det mesta som är av värde glas, porslin och smycken.
Kan ni ge några tips på ljussättning på glas, helst där det står i vitrinskåp och på hur jag ska fota smycken.
Jag har det mesta i fotoutrustning som jag behöver. En Nikon D90 med det mesta från makro och teleoptik. En SB 600. Det jag saknar är erfarenhet av sån här fotografering.

Det mesta kan du knäppa rätt av bara, men vitrinskåp är lite problematiskt när man använder blixt. Det beror lite på hur skåpet ser ut. Om det har sidor av glas, kan man lägga ljus från sidorna, exempelvis huvudsakligen från ena sidan och med reflektor från andra. Om man har någon slags fjärrutlösning av blixten kan det funka. Annars får man öppna skåpet om man använder blixten framifrån, och det blir inte så bra om man har en spegel baktill i skåpet. I så fall bör man lägga ljuset från sidan och flagga, så att man inte själv blir belyst.
Jag har glas på en del av skåpen men det är med spröjs. En del inte. Dessa öppnar jag. Problemet är belysningen då det är väldigt mörkt precis där skåpet står. Jag har prövat att ha tänt i skåpet men det lyser mest upptill. Det är 3 sektioner som hänger ihop.
Sen är det de nedre skåpen med glas och porslin som inte har några glasdörrar. till detta tillkommer ett skåp med halvaglasdörrar samt nedre dörrar utan glas. Det skåper är svart. Så har jag ett skåp i matrummet också med glas men med blyinfattat och nederdörrar som inte är något glas i.
Att jag inte ska rikta blixten direkt mot vare sig glas eller porslin är jag på det klara med, men jag undrar om jag behöver mera ljussättning?
Det optik jag har just nu på kameran är ett AF-S Nikkor VR 18-2001:3,5-5,5. Jag bruka som regel detta både inomhus och utomhus med godtagbart resultat när det gäller mina katter och oftats utan blixt.
Jag har ett normaloptik på 50 mm också som jag kan leta fram.
Tänkte försöka ta idag då solen lyser och det är ljust.

Om du kan flytta dig längre bort får du troligen bättre skärpa, då vinkeln inte blir lika stor och skillnaden i avstånd mellan föremålen minskar. Ljuset kan du lägga en aning från sidan om du har en förlängsningssladd eller fjärrutlösning av något slag till blixten. Resultatet kanske blir bättre om du låser skärpan på rätt avstånd.
Problemt är följande. Helst vill jag slippa möblera om i rummet. Det är tre sidoljus till höger om där jag står samt 4 ljus bakom mig. Flyttar jag mig så kommer ljuset från sidan att störa och så måste jag flytta på hela soffgruppen.
När jag tar foto så är skärpan på glasen, det är detta somär så underligt. JAg får en känsla av att det blir överexponerat. Jag har även fotat de andra skåpen och ett av dem har jag ett fönster i ryggen så det speglar sig i glasen.
Även det skåpet på fotot har jag ett fönster, ett burspråk i ryggen där ljuset kommer in. Vad kan jag göra? Vänta till dess det blir mörkt? Det är inte helt lätt att fota glas.
Har jag kanske för stark blixt, men den ska anpassa sig efter omständigheterna.
Det fotot har jag tagit med blixten åt sidan inte uppåt kommer jag ihåg. Jag vände på bilden. Nej tyvärr så har jag ingen sladd eller frjärrutlösare.
Fotar du för att ha något att visa försäkringsbolaget vid ev. katastrof? Jag tror inte att kvalitén på fotona är så väldigt viktig i så fall, bara man ser vad det är och någorlunda kan bedöma skicket på grejorna.
Kanske stativ och spotmätning på grejorna. Ytorna runt omkring kommer då antagligen att se för jäv…a ut, men det är ju inte viktigt.
Kanske en ordentlig belysning som på länken kan hjälpa till. Den har ju fördelen jämfört med blixt att man redan innan kan bedöma hur ljuset blir.
Ja en sådan har jag ute i garget och skulle kunna använda. Men är det inte spotmätning på en Nikon D90. Det visar ju tydligt var skärpan lägger sig när mam låser optiken på det stället?
Är det någon här som fotat slipat glas?