Vilken kamera?
Jag har idag en Nikkon D40 som har ett antal år på nacken. Dessvärre så använder jag den knappt alls numera för jag lyckas aldrig få bra bilder utan de blir oskarpa och mörka om vi inte är utomhus o det är ljust o fint.
Jag har i princip ingen kunskap alls inom området utan vill ha en kamera som sköter det mesta själv. Försökt en del med min Nikkon men jag har bara inte intresset eller tiden idag. Det ska bara funka!
Det jag i huvudsak fotar är hundar, det ska fungera att få snygga bilder både inne och ute. Jättegärna möjlighet att filma med kameran också.
Maxpris som jag tänkt är ca 5000 kr.
Några förslag på en kamera som kan passa mig?
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Systemkameror, som den du har, sköter inte det mesta själva, om man inte ständigt har dem inställda på det gröna autoläget, och då har man inte någon möjlighet att påverka resultatet.
Det gäller ju alla andra kameror också, så länge man inte lär sig hur det fungerar, och kameror kan egentligen inte avgöra hur bilden ska bli av motivet man har framför sig. De klarar något som betraktas som "normalmotiv!, med en fördelning av ljushet kring "18 % grått" och missar mer eller mindre på allt annat.
Om du inte har lärt dig att göra fina klara bilder med din D40 är sannolikheten liten för att du skulle få mycket bättre bilder med en annan kamera. Jag tror att det första du bör göra är att ta reda på varför bilderna inte blir bra med din nuvarande kamera, och hur du ska göra för att de ska bli bättre. Det finns nyare kameror, som har bättre egenskaper på många sätt, men egenskapen att sköta det mesta själv och ta snygga bilder, den finns inte i någon kamera.
Fotografering är liksom inte för den som "inte har intresset och tiden". Resultatet blir därefter, hur fin kamera man än har.
Det finns ingen genväg tyvärr, ingen kamera som ger perfekta bilder i alla lägen och inte kräver några egna kunskaper i foto. Därför kommer här ett lite längre inlägg som jag hoppas hjälper dig framåt istället för att hoppas på att ny teknik tar dig hela vägen till bra bilder i alla lägen.
Bilder skapas ju av ljus, och man behöver samla upp ungefär lika mycket ljus för varje bild man tar, för att de ska bli ungefär lika ljusa. När det finns väldigt lite ljus är det svårt för kameran att samla in ljuset. Därför får du problem i sämre ljus.
Det mänskliga ögat är väldigt bra på att anpassa sig till olika ljusförhållanden, vilket gör att skillnaden mellan en mörk och en ljus omgivning inte ser så stor ut som den de facto är. Skillnaden är dock den som du uppfattar initiellt då du först är ute en solig vinterdag och sen kommer in i ett mörkt rum med bara ett litet ljus tänt. Det ser kolsvart ut från början, men efter ett tag börjar du se bättre. Det beror på att ögats pupill utvidgas för att fånga in maximalt med ljus.
Kameran, eller rättare sagt objektivet, har också en pupill: Bländaren. Om du plockar bort ditt objektiv och fingrar lite på en spak bak på objektivbajonetten kan du se hur bländaren, hålet i objektivet som allt ljus måste passera genom för att nå kamerans sensor, ändras. När man fotar i mörka miljöer behövs ofta stor bländare, alltså lågt bländartal. T.ex. f/1,4 är väldigt ljuskänsligt och släpper in ljus 16 gånger snabbare än f/5,6. Tyvärr har de vanliga kitzoomarna ganska små bländare, vilket gör det svårare att klara sig med dem i mörka miljöer. Det finns dock med kameran tre sätt att komma runt problemet: 1) Längre slutartid, 2) högre ISO (förstärkning i kameran av ljussignalen) och 3) tillföra ljus med hjälp av blixt eller lampa.
Det gäller ju som sagt att få alla bilder man tar ungefär lika ljusa, och att fånga in ljus tar tid. Korta slutartider ger lite ljus, lång slutartid ger mycket ljus. Kort slutartid är också bättre för att frysa rörelser och minimera skakoskärpa. Grundiso (på din kamera iso 100), ger ingen konstgjord förstärkning av ljuset och därför maximal bildkvalitet, medan högt iso ger mera brus och lägre dynamiskt omfång. Högt iso förstärker inte bara ljussignalerna utan även bruset, som ju alltid finns där även om det är så gott som osynligt på lägsta iso.
Med det som grund så måste man ändå säga att det är stor skillnad på en lite äldre digital systemkamera som D40, och en modern, när det kommer till bildkvalitet på höga iso. Om din kamera ger tydligt brus på redan iso 800 så kan du troligtvis med t.ex. en ny D3200 fota på iso 3200 med ungefär samma mängd brus. Skillnaden är två steg, alltså fyrdubbelt bättre. Dock är ljusvinsten man kan få genom att byta till ett ljusstarkt objektiv större än vinsten man får i och med att kameran är bättre på höga iso, som du kan se i stycket om bländaren en bit upp. Dock så ger stor bländare också kort skärpedjup, vilket kanske inte alltid är önskvärt. Då är det längre slutartid, högre iso eller blixt som behövs. Bäst är förstås modern kamera och ljusstarkt objektiv, om man vill ha maximala möjligheter till bra bilder i svagt ljus.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag hade själv en D40 i 4 år innan jag bytte upp mig. Kan säga att det verkligen är en toppenkamera!
Jag personligen tycker att man får jättebra bilder med den, men såklart så krävs det, likt med alla kameror, att du lär dig hur du ställer in! Det är inte bara att rikta och klicka och få en jättebra bild.
Tycker både #1 och #2 gett dig bra tips. Men jag ville bara säga att du absolut inte har en dålig kamera!
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus