Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 910 ggr
Mamma till 2
0

Mina första RAW bilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I går försökte jag mig på att fota i Raw förförsta gången! Fanns inte jätte mycke kul att fota under min promenad, så bortsätt från tråkiga motiv…..

Vad ska jag tänka på?

JNN
0

Min spontana reaktion är att det är lite för mycket tomrum eller snö i underkant, under båthuset. Så där hade man kunnat beskära en del. Kompositionen i övrigt tycker jag nog är bra, och jag tycker inte att motivet är direkt tråkigt.

Tvärtom gillar jag sådana här bilder med gamla byggnader, och grått gammalt timmer kan vara jättefint. Man får lite funderingar om vem som byggde det, vilka som använt det och hur gammalt det kan vara osv.

Du skulle kanske haft lite pluskompensation dock, den känns lite mörk tycker jag, och jag inbillar mig att den lutar lite, men i stort sett en fin bild!

Mamma till 2
0

Tycker nog som du att det är förmycke snö i framkant!

Att den blev lite mörk, kan det ha att göra med inställningen på vitbalansen kanske? Den är på vitt fluorescerande dagsljus, glömde ändra när jag klev in i skuggan!

Jag tyckte oxå den va sne så den är något upprätad, men tydligen inte tillräckligt🙂

Mamma till 2
0

Såg nu efter jag ändrat lite på bilden och sparat om den att den sparades som jpg? Är det för att jag förminskade bilden i Paint?

JazzBass
0

#3 - En råfil är alltid en råfil, bearbetade filer sparar man som jpeg, tiff eller nåt annat. Du kan inte spara ändringar i råfilen direkt (som tur är).

Bilden är OK, men jag hade hellre sett ett liggande format så det inte blev så tajt på sidorna om ladan. En komposition med trädgrenarna uppe till höger, ladan under dem, och mer "luft" till vänster och lite grann mer tilll höger också tror jag hade funkat bättre.

Vitbalansen är rätt blå, men det är ok så tycker jag eftersom bilden verkar vara fotad en kall dag i kallt ljus. Om du vill kan du ju fritt justera vitbalansen i råkonverteraren och testa hur det blir med olika vitbalanser, det är en av de stora fördelarna med att fota i råformat; man kan fritt göra ändringar i vitbalansen utan att det drar ner på bildkvaliteten.

I övrigt… har du koll på varför det är bra att fota i RAW? Och vad har du för råkonverterare?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JNN
0

Det kan delvis ha med vitbalansen att göra, men eftersom snön reflekterar det blåljuset från himlen så är det svårt att få det vita vitt. Har du kvar RAW-bilden kan du kanske testa att ändra lite på vitbalansen där.

Men annars tror jag att lite längre exponering skulle kunna funka.

Det där att det blev en jpeg eftar att du förminskat den i paint vet jag inget om, är ingen höjdare på det själv. Var det det RAW filen du ändrade i eller var det redan en jpeg? Vet inte om Paint ens kan öppna en RAW fil, men jag själv måste välja format för bilden efter jag konverterat och redigerat en RAW fil.

Nu gör jag det alldeles för sällan, så jag är nog inte rätt person att svara på det. Finns nog dom här som kan det mycket bättre, men vet inte om folk har sportlov eller nåt, tycker det är ovanligt lugnt på forumet just nu…

Inkanyezi
0

Jag tycker att bilden är en aning blåare än den borde vara, men det kan vara en smaksak. Det är ju ganska blått ljus från himlen, men den lågt stående solen på vintern brukar ha ganska varmt ljus, och jag tror att isen bortom båthuset är belyst av ett varmare ljus. Jag skulle ha gjort bilden med varmare ton och lite ljusare.

För att rätt kunna bedöma de subtilare nyanserna måste man ha en kalibrerad skärm, och det kan vara där som eventuellt problem ligger.

Sedan är jag lite fundersam över om du verkligen gjorde den från RAW? Vilken mjukvara använde du för att konvertera från .NEF? Den lilla bilden som du postar är sparad från Microsoft Windows Photo Viewer 6.1.

Mamma till 2
0

#4: Bilden är tagen i stående format av den enkla anledningen att det stog konteinrar på sidorna som jag gärna inte ville få med🙂

I Övrigt…. Jag är nybörjare! Att fota i RAW innebär väl att man kan redigera bilden fritt, men det är jag oxå nybörjare på!

Råkonverterare, är ett nytt ord för mig!?

Inkanyezi
0

Filerna från kameran, som är RAW, har tillägget .NEF

Du kan inte öppna RAW i ett vanligt bildbehandlingsprogram utan att ha en konverterare, som endera kan vara separat eller ett instick till bildbehandlingsprogrammet. Det följde med en konverterare med din kamera, men det finns också andra, både som används självständigt och som kopplas till program som Gimp eller Photoshop.

Om din bild från kameran, alltså den som du bearbetade, hade tillägg .JPG, så var det inte RAW.

Råfilsomvandlare är exempelvis UFRaw, Lightroom, ACR, View NX och RAW Therapee. Med Nikon är det lämpligt att använda någon tredjeparts råfilsomvandlare, som exempelvis Lightroom eller UFRaw, eller Nikons mer avancerade omvandlare som inte följer med kameran utan måste köpas separat.

Mamma till 2
0

Jag har bifogat fel bild🤪som sagt, nybörjare!

Jag öppnade RAW filen i View Nx2, och rätade uppden och sparade om den!

Uppenbart lite för krångligt för mig det här…..

Inkanyezi
1

Nejdå, det är inte för komplicerat, låt det bara ta lite tid att sjunka in.

Du kan inte posta en RAW, och du kan inte spara i det formatet, utan när du har omvandlat en råfil med exempelvis View NX2, så spars den i ett annat format, och det enda som du kan posta hit är jpeg, så när du har omvandlat råfilen, blir den en jpeg.

Men det gäller att veta vilken fil man öppnar. Windows grundinställning är att inte visa tillägg för "kända filtyper", så både råfilen och bildfilen i jpeg kommer att se likadana ut i filhanteraren, och man vet inte vilken som är vilken innan man tittar på egenskaperna.

Därför ska man gå in i mappinställningarna i Windows och klicka bort bocken för att inte visa tillägget för kända filtyper, så att man direkt ser vilken typ en fil är. Dina råfiler har tillägget NEF och bildfilerna har tillägg JPG.

När du öppnar NEF-filen, kommer du att kunna klicka i Vitbalans, och där skulle jag prova något av områdena i snön lite hitom båthuset. Det går också att reglera bildens ljushet i råfilsomvandlaren, och jag skulle krumma kurvan lite uppåt, men kanske hålla kvar ett handtag högt upp, så att kontrasten i det allra ljusaste inte minskar. Genom att lyfta kurvan lite får man fram mer teckning och struktur i timret i båthuset, och jag tycker att det lyfter bilden ganska mycket. Snön över isen längre bort tycker jag att den får gå mot urfrätt vitt, eftersom ingen struktur finns att hämta där.

Men för att rätt kunna bedöma hur bilden blir är det nödvändigt att du har en kalibrerad bildskärm, där du kan avgöra ljushet, kontrast och färg på ett bra sätt. Om du inte har tillgång till instrument för kalibrering, så finns det enkla program där man kan kalibrera hjälpligt. Jag använde ett från Adobe innan jag skaffade min puck.