Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1329 ggr
natha-mjau
0

Vill uppgradera mig

Idag fotar jag med en Nikon D5000 och har varit rätt nöjd med den, men jag känner att jag vill uppgradera mig!
Vill ha en kamera med bättre skärpa, kunna justera ISOn mer bland annat.
En mycket bättre kamera helt enkelt.

Har funderat på en D7000…. Har ni något kamera att rekommendera?

Jag fotar det mesta, allt mellan himmel och jord men nu på senaste tiden har det blivit mycket djur, kaninhoppning osv.

Priset kan ligga mellan 7000-8000 kr, vill ha Nikon.

JazzBass
0

En kamera med bättre skärpa lär du inte få, skärpa hänger mest ihop med användaren och dess kunskaper, och i andra hand objektiven och de valda inställningarna. Kameran har väldigt lite med skärpan att göra.

Idag släpptes D7100, så en D7000 lär du kunna få tag på till mycket bra pris så småningom. Men nåt stort jättestort steg upp från D5000 vad gäller bildkvalitet kan du inte vänta dig, kanske ett steg bättre högisoprestanda. D7100 lär inte vara speciellt mycket bättre på den fronten heller. Däremot skulle du få en bättre autofokus och ett mer gediget kamerahus med fler inställningsspakar och -knappar lätt åtkomliga, dubbla inställningsrattar, och en toppskärm som är bra att ha. Men frågan är om inte det skulle vara smartare att sätta pengarna på ett fint nytt objektiv istället? Vad har du i dagsläget?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

natha-mjau
0

Idag har jag Sigma 50mm EX DG Macro och nikkor af-s DX 55-200mm samt originalobjektivet 18-55 mm

Kommer d7000 sänka sig mycket tror du? Den ligger ju på 8800 :- ungefär idag.

Ska även köpa ett nytt objektiv som är lite 'mäktigare'.. har tröttnat rätt mycket på d5000 nu eftersom jag haft den i ca 3 år.. jag vill få ut lite mer av den..
Är grymt nöjd med 55-200mm objektivet, det gjorde bilderna mycket bättre!

JazzBass
0

Tror den kommer att börja ligga på ca 5-6000kr så småningom. Cyberphoto har ett erbjudande nu på just D7000, troligtvis för att D7100 nu släppts. Originalpriset där är 7990kr men man får 1500kr rabatt nu i helgen. 6490kr är också priset på den just nu enligt prisjakt.nu.

D7100 kommer troligtvis kosta strax under 12000kr då den kommer till försäljning. Det är en lite bättre kamera än D7000 på många punkter, men jag tror du skulle bli riktigt nöjd med D7000 ändå. D7100 är ändå inte så pass bättre enligt mina gissningar att den är värd nästan dubbelt högre pris.

Vet inte heller om det lönar sig att vänta så länge med köp även om man kan spara några hundralappar, kanske en tusenlapp. Man vet ju inte när D7000 slutar säljas…

natha-mjau
0

#3 jo såg att dem hade kampajn men jag vill inte bara köpa huset :)
Tror den är billigast på fotokungen då för 8939:-

Den var lite billigare på proshop, men jag vet inte om det är en bra sida..

Martin
0

#4 Vad är anledningen till att inte bara köpa huset? Hittar du ett bra paket med andra objektiv än du redan har så kan jag förstå det, men utan att ha tittat efter så med de priserna du nämner tycker jag det låter som att det är kitobjektiv som kommer med kameran, eller är det andra objektiv än de du redan har?

mvh Martin

JazzBass
2

Köp bara huset och inhandla ett begagnat 18-55 VR för en mycket billig slant. Eller köp allt begagnat. Det spar man mycket pengar på, plus att eventuella fel i en kamera som nån byter upp sig från troligtvis har retts upp. Det enda jag behövt skicka på service p.g.a. fel som inte berott på mig själv (hade sönder lite grejor för ett år sen) var den D90 jag köpte ny från butik 2010. Kameran fokuserade väldigt fel och behövde omkalibreras. Både min första systemkamera, en Nikon D60, och min nuvarande D700, köpte jag begagnade i toppskick av personer som bytte upp sig. Båda hade varit inne på service och kalibrering, och var i mycket bra skick både funktionsmässigt och utseendemässigt, samt lite använda (endast 7000 exponeringar för D60:an och 13000 för D700). Bara man idkar försiktighet, kollar upp säljarna ordentligt och dubbelkollar att informationen stämmer brukar det gå bra. Jag har ännu inte råkat ut för några tråkigheter och jag har köpt ganska mycket begagnat.

bamse6311
0

#6 JazzBazz.

Har du erfarenhet att köpa begagnat från tradera.
Jag har börjat titta på lite olika kameror där, skall inte ha något som helst avancerat utan en sådan D60 som du hade tidigare skulle vara långt bättre än den kompakten jag har idag.

Köpte för ett tag sedan en skanner på tradera men do bodde säljaren bara en mil från mig så jag kunde hämta den själv och kolla att den funkade innan jag betalade.

Är lite oroligt för att man kanske köper "grisen i säcken" om man har otur och bor på ett avstånd från säljaren som gör att man inte fysiskt själv kan hämta den och inspektera så att den är i utlovat skick.

Har som sagt bara hittills köpt den där skannern på tradera och den var ju helt perfekt.

Bästa hälsningar,
Bertil

JazzBass
0

#7 - Nej jag har inte handlat på Tradera, men dock på finska motsvarigheten huuto.net (jag bor ju i Finland). Har aldrig blivit lurad, men jag har alltid varit noga med att kolla upp personerna jag handlar av. Har en person ett flertal positiva omdömen från tidigare affärer så är redan det säkrare än annars, och sen kan man ju dubbelkolla kontaktinformationen man får med eniro eller nåt. Vid minsta tvivel (t.ex. om jag inte hittat telefonnumret i nån nummerupplysning) har jag begärt postförskott, men det har alltid gått bra och majoriteten av köpen har jag faktiskt betalt i förskott.

Det är ju också bra att ta reda på varför folk säljer sina prylar. Många säljare vill kanske inte uppge det direkt i annonsen men det är bra att fråga tycker jag. Det kan ju vara nåt lurt med skicket, och skulle det vara nåt fel på varan man köpt så har man ju alltid man har ju rätt att säga upp affären om skicket på varorna inte motsvarat beskrivningen.

Det känns säkrare att handla via såna här nätauktioner än blocket och liknande där man inte har möjlighet att kolla säljarnas tidigare affärer. Däremot skulle jag inte köpa nåt via e-bay av privatpersoner, känns för osäkert.

Ska du köpa en begagnad kamera, ta reda på hur många exponeringar den gått. Om det är en enklare modell du är ute efter, undvik såna som gått flera tiotusen exponeringar. Man kan begära av säljaren att ta en jpeg-bild och skicka den till sig, så kan man kolla upp saken.

bamse6311
0

#8 JazzBazz

Tack så väldigt mycket för tipsen.
Har inget förtroende för blocket men har ju sett på tradera att det finns omdömen om säljaren har sålt på tradera tidigare.

Bra också det där med tipset om att kolla efter hur många exponeringar samt att han/hon skickar en jpeg-bild.

Tusen TACK för tipsen.

Bästa hälsningar,
Bertil

natha-mjau
0

Har beställt en D7000 nu!

[VSK]
0

Grattis. NU kommer du bli nöjd 🙂

natha-mjau
0

får hoppas de :) får uppdatera när den kommit

HUMANALiEN
0

#9 Rekommenderar fotosidan om du ska köpa en kamera. Där är dom flesta seriösa, iallafall dom jag handlat hos! :)

#10 Grattis, det är en bra kamera! :)