Matbild tagen med enkel kompaktkamera
Jag har en mycket enkel kompakt (Powershot A1100 IS) men tycker ändå om att plåta lite då och då.
Dock så blir man lite frustrerad när man ser alla era fantastiska bilder som man/jag aldrig skulle kunna komma i närheten av.
Nåväl, jag brukar lite då och då ta en bild på maten jag lagat just den dagen och som lägger jag ut på facebook.
Som sagt var så blir det inga speciella bilder dels med tanke på den enkla kompakten med också beroende på att jag helt enkelt INTE är en bra fotograf vilket dock inte hindrar mig från att fotografera.
Skickar här med en av matbilderna och det finns även ett inlägg i min blogg som heter "Må bra tips" där jag har en del av mina bilder på olika maträtter och det är husmanskost rakt igenom.
Bästa hälsningar,
Bertil
Den där tallriken ser inte helt fel ut 
#2 VSK, maten på tallriken var faktiskt väldigt god *ler*.
Bjuder på ytterligare en rätt, här en gammal 70-tals klassiker som jag inte hade tillagat på några år.
Fläskfilé Bombay och receptet till den kan man hitta HÄR.
Bästaste hälsningar,
Bertil
Hade jag inte ätit för ett par timmar sen så hade jag nog setat och tuggat på skärmen nu 
Utan att ha läst receptet så gissar jag på att det är Currysås? Bananer med Curry är smaskens.
#4 VSK
Visst är det currysås och bananer, en riktigt gammal klassiker och gott som tusan *s*.
På den här bifogade bilden är det ryggbiff med ris och hemlagad bea, inte alls dumt det heller.
Bästaste hälsningar,
Bertil
*slurp*
Jag ska ge dig en liten peak nu.
Tror du att jag hade blivit mer sugen på mat om du hade fotat med en systemkamera än din enkla kompakt? 

Verner och Verner brukar väl säga att det går bra med selleri, men just för fotograferandet verkar det som om det vanligaste verktyget numera är en telefon.
En fördel med att inte konstra till det för mycket är att man hinner äta maten medan den är varm. 
ha ha 
#7 #8
Precis helt rätt.
När man lägger ner tid på att laga mat så hade det varit för jäkligt om den var kall när man skall äta.
Dock och hur som helst så spelar det väl i sådana fall ingen roll huruvida man använder en systemkamera, kompakt eller mobil. Själva fotograferingen behöver ju inte ta mer eller längre tid vilket man än använder.
Sedan så kan man ju "konstra" till det även med en enkel kompakt om man nu är på det humöret, se bild.
Dock så hände det bara den gången så nu kör jag bara på fri hand *s*
#7 Inkanyezi, anade en viss cynism/sarkasm i kommentaren men även vi med 500 kronors kompakter vet vad ett stativ är *skrattar*.
Bilden på kompakten på stativ är dock tagen med min HTC WildfireS där 5 mp kameran har mycket mer att önska.
Jag HAR ju faktiskt haft systemkameror i mitt liv om vilket jag även har ett inlägg i min blogg och även om jag vet att man inte får göra reklam för sina bloggar i trådarna här på iFokus så dristar jag mig ändå att länka till just det inlägget i min blogg HÄR där det finns lite mer att läsa om mitt fotointresse och de kameror som jag genom åren ända sedan jag var tonåring har haft.
Köpte min första systemkamera en Pentax S1a när jag var 15 år 1966 och många som skriver på iFokus var långt ifrån ens påtänkta då.
Läs gärna mer i mitt blogginlägg om mit fotointresse och de kameror som jag har haft genom åren.
Bästaste hälsningar,
Bertil
Det jag syftade på är att det går alldeles utmärkt att ta en bra talande bild även med en "enkel kompakt"
Jag fick den uppfattningen att du nästan skämdes över din kamera, då "alla" andra hade fina systemkameror. Jag tolkade dig fel och kastar in en liten ursäkt. 

Nej, inte var det sarkasm. Smilisen med tungan ute symboliserade nog i det här fallet något nelt annat. Det ser ju rackarns gott ut, och det stämmer rätt bra med vad jag skulle kunna pilla i mig, även om jag nog hade uteslutit ris till exempel.
Och visst får du puffa för din blogg, när du gör det så som här, och vi har också en undergrupp för webbplatser, som är till för att man ska kunna lägga in inlägg specifikt om intressanta platser på nätet, sina egna eller andras.
Jag använder faktiskt själv kompaktkamera emellanåt. När man har en sån är det inte särskilt stora krav på stativet, eftersom en kompakt inte hoppar när man trycker av den. Det räcker med att den har ett hjälpligt stöd och man sätter den på självutlösare, så blir det skarpt och fint. Många gånger använde jag en enkel bönpåse och något annat stöd för att få mina bilder skarpa. Jag föraktar inte kompaktkameror på något sätt, och inte heller den som använder en.
Faktiskt är mitt första förslag när folk frågar om produktfoto, och matfoto hör dit, att inte skaffa en systemkamera om det bara handlar om att få klara och tydliga kort. Det visade sig i något fall här på forumet vara fel för en person, eftersom ett önskemål var kort skärpedjup, men i allmänhet kan man få helt godtagbara bilder med kompakt eller telefon. Nackdelen med mobilen är väl annars att man inte kan ändra bildvinkeln utan måste "zooma med fötterna" och att de oftast är ganska vidvinkliga.
Jag har till och med nu fått ett kärt återseende med min första kompakt, som jag fick tillbaka av min syster. Hon har skaffat någonting nyare. Jag tycker faktiskt att den är är riktigt bra, till och med lite bättre än jag först upplevde den. Nu har jag ju lärt mig lite mer om hur det funkar sedan jag "bytte upp mig". Kameran har både egen Vitbalans och kompensation, de två viktiga funktionerna för att man ska få hygglig kontroll över bilden också med en ganska enkel kompaktkamera. Bristen som jag ser hos de här kompakterna från Nikon är främst att de har gansa snävt dynamiskt omfång, och det hänger ihop med att de har CCD-sensor som är mycket liten. Nyare kameror är bättre i det avseendet. Och jovisst, bilden är tagen med en enkel kompaktkamera på ett ganska smäckigt stativ. Det funkar.
#10 VSK
Det behövs inte, jag tog inte på något sätt illa upp, tackar ändå för en trevlig kommentar.
#11 Inkanyezi samt #10 VSK
Ser ut som en trevlig liten kamera den där coolpixen. Jo, jag har sett den där tråden "ditt senaste inlägg" samt tråden där man skall "besöka och kommentera" bloggen närmast över och jag har puffat min igen blogg i båda dessa trådar.
Egentligen så ville jag bara poängtera att även jag har hanterat systemkameror i mitt liv och det man kan läsa mer om i mitt blogginlägg. Berättar ju där också om att jag under ett år som ung arbetade som elev/assistent åt en mode och reklamfotograf här i stan.
Dock så insåg jag att jag hade det helt enkelt inte inom mig det "DÄR" som man måste ha för ett kunne "SE" en bild så jag lade det där på hyllan och fortsatte som glad amatör och det har mest genom åren blivit familjebilder.
Har en god vän här i stan (Jane) som är en jäkligt bra fotograf och jag förundra hela tiden när jag ser hennes bilder. Inte minst heller förundras jag över hennes sociala engagemang där hon här i stan på Dunkers kulturhus gjode en fotoutställning och hela summan av de bilder som hon sålde gick till de hemlösas hus här i stan.
Well VSK och Inaknyezi så skulle jag gärna vilja ha en bättre kamera. Dock ingen systemkamera men gärna en bra kompakt i stil med Canon Powershot 15 eller varför inte Powershot G1X men det ligger utanför mina budgetramar.
61 år gammal och Fas 3:are samt ensamstående och ingen att dela månadsavgiften för bostadsrätten med samt övriga kostnader så får jag helt enkelt rätta mun efter matsäck *ler*.
Köpte en jädrans bra skanner som jag hittade på tradera så nu skannar jag gamla pappersbilder för fullt. Barnen har sagt åt mig att det inte gör något om de hamnar på bilder i bloggen, facebook, instagaram mm bara jag INTE taggar dem *skrattar*.
Angående mobilbilder så hade jag tidigare en HTC WildfireS men kameran i den var under all kritik. Nu har jag av min yngsta son övertagit/köpt hans HTC Sensation med 8 mp kamera och den tar relativt hyfsade foton.
Dock enligt min mening så är det troligtvis ingen mobilkamera som slår den i iPhone 4S eller nu också 5S.
Nåväl, angående systemkameror så skulle det varit kul att ha kvar de man hade tidigare men den enda som jag har kvar är den där Aps:en Minolta Vectis100 vilket inte var någon höjdarkamera *skrattar*.
Tackar er båda VSK samt Inkanyezi för en trevlig kommunikation här på tråden.
Bästaste hälsningar,
Bertil
Sitter och tänker att jag inte orkar fixa mat och så kom jag in i den här tråden! 

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
@13 HappyLucky.
Ibland så är det inte heller helt fel med en vanlig hämtpizza *ler*.
Hälsningar,
Bertil
#14 Som tur är har jag hemlagad lasagne nu! 
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Tack själv för att du skapade en trevlig tråd 
Mitt råd till dig är gå till tex www.cyberphoto.se och kika.
Den sidan är jättebra. Du inte bara kan läsa om kamerornas spec utan test om de och man kan se bilder vid olika inställningar etc.
Sen har de en bra och enkel sökmotor oxå. Bra kryssa i de du vill ha och söka.
När du har hittat en kamera som du vill ha och har råd med så kan du gå till prisjakt och kika. Då kanske du kan spara några hundra beroende på kamerans pris.
Jag har sjukbidrag så jag vet hur det är att inte ha så musikalisk plånbok.
MIn kamera har jag på avbetalning då jag inte hade nåt annat val. Dock räntefri. Dock så köpte jag macro 100mm cash.
#16 VSK.
Tackar för länken till CyberPhoto.
När jag köpte skanner nu för ett tag sedan så var det en begagnad som jag hittade på tradera och jag fick den till ett väldigt hysat pris.
Hade kollat in den ett tag där men gick inte med i budgivningen förrän sista dagen. Hade bestämt mig för att gå till max 250 kr och fick den för 242 kr då den andra som var med och bjöd då på sluttampen tydligen som jag förstod senare hade satt ett maxbud på 240 så där hade jag en hel del tur.
Dessutom så bodde säljaren enbart runt 1 mil härifrån så en kompis körde mig dagen efter så jag hämtade den själv. Detta ingick också i min tanke när jag bestämde mig för högst 250 kr att frakten på det här sättet skulle bli helt gratis.
Nåväl, gratis och gratis, kompisen fick ju en kopp kaffe och en semla plus lite småkakor men det skulle han fått i vilket fall som helst då det är en god vän som jag känt i 25 år och vi träffas då och då för en fika.
Hur som helst så har jag nu börjat att kolla lite på kameror där men inte för att köpa någon just nu utan mest se hur prisbilden på lite olika kameror hamnar där.
VSK, nej det blir ju så vare sig man har a-kassa eller sjukbidrag att plånboken inte blir så musikalsik. 61 år gammal som jag är så är utsikterna inte så stora att få jobb igen. Dessutom så har jag stora problem med lungorna så något fysiskt kan det inte bli tal om.
Bästaste hälsningar,
Bertil
Ps, måste i ärlighetens namn medge att jag inte själv gjort smörgåstårtan på bifogade bild. Jag var för ett tag sedan hembjuden till en god vän och hans tjej så det är hon som har gjort den här utsökta smörgås tårtan och jag tog måååånga bitar *skrattar*.
Jättekul att du lägger ner ett så seriöst jobb med fotografering trots begränsad utrustning. Ser riktigt gott ut
#18 MagArne.
TACKAR så väldigt mycket för en trevlig kommentar.
Visst har jag en enkel kamera och varje gång som jag skall ta en matbild eller annat så tar jag inte 1 bild utan kanske 10-15 stycken i olika vinklar och som synes på den här smörgåstårtan rakt uppifrån.
Ibland så hinner maten att bli lite ljumen, haha. Jag tar mest bilder på väldigt enkla rätter och jag brinner mycket för vanlig enkel husmanskost som är det som jag nästan alltid tillagar.
Bifogade bild är på en vanlig enkel skinkstek med potatis, brunsås, frästa champinjoner och tomater.
Bilderna redigerar jag i Gimp och ofta är det den biten som tar längst tid. Ibland så har det kommit lite sås på brättet av tallriken så då får jag klona bort det. På den här bilden har jag klonat bort lite sås som jag tyckte rann ut lite för mycket på tallriken. Dock så är det en väldigt snabbt gjord och enkel kloning som jag kanske egentligen skulle kunnat lägga lite mer tid på men så blev det inte i det här fallet *s*.
Man är ju amatör både på matlagning samt fotografering men tycker att det är väldigt kul.
Tack än en gång #18 MagArne för din trevliga kommentar.
Bästa hälsningar,
Bertil
Ja visst är det kul att följa kamerors utvecking och prisbild även om man inte har råd att köpa en.
Det bästa är ju att de billiga och "sämsta" kompaktkamerorna blir ju bara bättre och bättre bildmässigt varje år, då de ärver mkt från de bättre kamerorna.
Jag själv går i tankarna att skaffa min en "billig" kompakt för max 1000:-
Jag håller med #18.
Det är alltid intressankt å se bilder som stimulerar ens smaklökar 
#20 VSK
Vad var det för kamera du köpte på CyberPhoto?
Som jag har berättat tidigare både här och som man kan se i inlägget på min blogg så har jag ju på den "analoga" tiden haft några olika systemkameror.
Att jag inte vill ha en sådan nu beror på att jag dels inte plåtar lika mycket och dels att som sagt plånboken inte är så väldigt stor.
Dessutom så finns det ju kompakter som är väldigt bra och en del till riktigt hysade priser och då inte minst om man köper den begagnad.
Nu köpte jag ju min scanner på tradera men är egentligen ganska osäker på det där med att skicka över pengar till någon annans konto och kanske få en produkt som kanske inte alls motsvarar det som som man tror.
Mad skannern så var det enklare då säljaren bodde närma mig och jag kunde se den in action den hemma hos honom innan jag tog fram mina 242 kr och betalade honom.
Tänk om man köper en kamera för 7-8-9 hundra som skall levereras med posten eller annat och man sedan blir besviken på skicket som kameran är i när man väl får den.
Nu kan jag tänka mig att om man vill ha en systemkamera så kan man kanske kunna få en Nikon D60 eller liknande för ett hyfsat pris på tradera men då står man där med ett kitobjektiv på 18-55 mm och vill man ha ha större omfång så blir det till att köpa ett svindyrt extra objektiv.
Jag har mer tänkt mig en kompakt med zoom på mellan 4- 5 som räcker mycket väl och helst så skall den även ha en ljusstyrka på nedåt 1.8 eller 2 så att man kan ta bilder med oskarp bakgrund.
Det finns några sådana på tradera men misstänker att man kanske hamnar över en tusenlapp innan budgivningen är klar.
Nåväl, jag kör vidare med min Powershot A1100 IS än så länge.
Naturligvis plåtar jag mer än matbilder och då oftast bilder av mina barn och barnbarn.
Bifogade bild är även den tagen med min A1100 och denna gången så är det ingen matbild *skrattar* utan en bild som jag tog när jag i somras plåtade lite i rabatterna nere på gården utanför min lägenhet.
Bästa hälsningar,
Bertil
Vad var det för kamera du köpte på CyberPhoto?
Jag förstår nog inte din fråga för jag har inte skrivit i #20 att jag köpt nån kamera från Cyberphoto.
Menar du den kameran jag köpte för 0% ränta? Så är det en Pentax K-5. Dock så har jag inte sagt vart jag köpt den.
Eller menar du vilken kompakt jag skulle vilja köpa för max 1000kr ?
Att jag nämde tex cyberphoto är att jag tycker de har så bra hemsida. Vilken kompakt jag skulle vilja ha har jag inte kikat på eftersom det nu är prio med andra saker än att köpa en till kamera.
Tex så kommer bilkskatten på ~2200 nästa månad.
För 1000kr så får man ju inte så många alternativ tekniskt sett, utan jag får gå efter hur den passar i handen helt enkelt. Jag har ganska stora händer.
Det var den som du köpt för 0% ränta som jag tänkte på, fick för mig att du köpt den på Cyberphoto men då har jag läst fel.
Pentax är ju ett bra märke och har alltid tillverkat kvalitetskameror.
Jag håller koll på någar olika kameror som är på tradera just nu, inte för att jag har tänkt lägga något bud men mest se hur priserna på dem till sist hamnar.
Som jag skrev tidigare så tycker jag att det känns lite osäkert att handla begagnat på det sättet men tradera är ju välkänt och många både säljer och köper diverse produkter där.
Jag kör min A1100 ett tag till men kul att titta runt på olika kameror.
Bästa hälsningar,
Bertil
Aha då färstår jag. Det där med Pentax är en lång historia då mina gamla kamera gick sönder och det blev försäkring inblandat. Pentaxen va dyrare än den som gick sönder.
Vill du köpa rätefritt idag så sverbjuder så gott som alla butiker räntefritt idag.
Visst, det tillkomer en avi-avgift men det är en struntsumma.
Palla att spara i tre år när man kan få räntefritt.
Jag velade länge mellan Nikdon D7000 och Pentax -K5.
Det som avgjorde valet var allväderskyddet, arbetsområdets rekommenderade temperaturer. och runda lameller i bländare till Pentax fördel.
Nikon hade någa fördelar de med, men det var inget som jag la större vikt av.
Är det en hyfsat billig peng så kan man ju kanske tänkte på alternativet begagnat, men då bör man nog köpa mellan fyra ögon, så man kan testa att alt är ok.
Fredagens maträtt blev väldigt enkel men förbaskat god.
Hade inte ätit köttfärssås på några år men kände för det i fredags och det var ju precis lika gott som jag mindes.
Bästa hälsningar,
Bertil
Ser inte helt fel ut. Undras hur den hade smakat om man bytte ut tomaterna mot en valfri färg på paprika 
#25.
Jo, det var väldigt gott och så hade jag ju inte heller tillagat köttfärssås på något/några år.
Paprika har jag också ofta som tillbehör.
Det går ingen nöd på dig och din mat he he 

Jösses! Tur att det snart är mat här hemma annars har jag väl hungrat ihjäl inom några minuter efter att ha läst denna tråd. MUMS!
Alltså, här försöker jag gå ned i vikt och ni lägger upp dessa bilder 
#31 Samma här! eländiga tråd, haha.
Gegga?
Ha ha då skulle du se mig när jag lagar "mat" 

Det går alldeles utmärkt att gå ner i vikt och ändå äta sig ordentligt mätt varje gång. Särskilt gäller det en del av maten som bamse6311 har lagt upp. Det handlar egentligen inte bara om hur mycket man äter, utan också vad man äter. Om man ser till att äta sig ohungrig på mat som man står sig länge på, så är det inte ovanligt att man äter mindre och lagrar mindre fett än om man äter mat som ger snabb mättnad, men som man också snart blir hungrig efter.
Rejäla biffar, revbensspjäll, lax och strömming, lamm och annat fårkött, får i kål och som sagt en hel del av vad bamse lade upp är sånt som man går ner i vikt på. När jag för första gången någonsin insåg att jag hade övervikt, späkte jag mig ett år med att aldrig äta mig mätt, och gick ner från 73 till 62 kilo, alltså knappt ett kilo i månaden.
När jag efter det drabbades av en allvarlig hjärthändelse bestämde jag mig för att inte längre lita på vad som sägs om hur man blir fet eller att det skulle kunna vara hälsosamt att äta mindre, så jag gick över till att äta mig mätt i stället, och då har min viktnedgång fortsatt, om än i lägre takt. På omkring fem år till har jag tappat lika många kilo, så att vågen numera pendlar mellan 56 och 58, med ett snitt på 57 kg.
Men det går för det mesta lite fortare att minska i vikt om man utesluter bröd och ris och en del andra kolhydratrika livsmedel. Maten som bamse visar blir man inte tjock av, men mätt.
På jobbet så äter två kurdisk mat och jag brukar få smaka då och då. De äter väldigt mkt lamm och kyckling. Jag tycker maten är god, och den verkar inte vara onyttig.
Tyvärr så kan jag inte tala om vad rätterna heter (finns inga svenska namn på de).
På tal om kudisk mat så är det här "Turkisk köfte".
Dock så är det inte jag som tillagat rätten utan en god vän vars fd sambo är från Turkiet och han har fortsatt att tillaga mycket av det taditionella turkiska köket.
Köttet är tillagat på lammkött och en hel del ganska starka kryddor varav några som jag inte hört talats om tidigare och det var väldigt väldigt gott.
Personligen så skulle jag nog kompletterat med lite mer grönsaker men då hade det kanske inte längre varit typisk "köfte".
Bästa hälsningar,
Bertil
Jag tror jag ätit det där när jag var i Turkiet för en herrans massa år sedan. God mat har de iaf.
Har aldrig varit i Turkiet så det här är nog den enda turkiska rätt som jag ätit.
Dock så har jag ätit väldigt mycket Thailändsk mat. Var sambo med en thailändska och då var det thai-mat varje dag.
Länge sedan som jag själv tillagade något men tror att jag skall tillaga en typisk thai-rätt som som de gör den och inte försvenskad som det ofta är på thairestauranger här i landet och ta en bild på den.
Bästa hälsningar,
Bertil
Thai-mat är hur gott som helst.
Lördagens kvällsvard.
Hade ju egentligen planerat och köpt ingredienser för att tillaga fläskfilé med klyftpotatis, smörfrästa champinjoner och grönpepparsås samt grönsaker.
Dock så gick tiden på lördagskvällen och till sist så tyckte jag att det blivit lite för sent så jag gjorde lite enklare måltid istället.
Bästa hälsningar,
Bertil
#41 DesK
Désirée, det gör jag JätteGärna men det är ju ganska enkla bilder och mest vanlig husmanskost.
Tittar in på "din sida" Matlust.
Bästa söndagshälsningar,
Bertil
Bertil det är sådana bilder som uppskattas mycket på Matlust och Matbröd
Du är så välkommen där också! 
/Désirée
Désirée, jag har lagt upp ett par bilder på två olika trådar på Matlust och lovar att det blir fler bilder *ler*.
Bästaste hälsningar,
Bertil
Jättekul! Tack!
Då får ett antal 

av mig!
/Désirée
Jag har gått upp två kg i vikt sen bamse skapade tråden 

#45 Désirée
Tackar så väldigt mycket för stjärnorna *ler*.
#46 VSK
Skrattar glatt och hjärtligt *s*.
Bästa hälsningar,
Bertil
he he he 
Söndagen middag blev en "smal sak" men tog sin lilla tid att laga till ändå. Nejdå, så där värst lång tid tog det inte. Det blev kycklingsallad och medan kycklingen tillagades i ugnen så kunde jag lugnt och stilla göra iordning grönsakerna.
Bästa hälsningar, Bertil
Men jösses bamse… -vill du ha besök? 
Just nu så skriker min mage av hunger 
#51 VSK
"Skrattar hjärtligt och glatt".
Bästa hälsningar,
Bertil

Fredagens kvällsmåltid blev panerad schnitzel med en liten hög av grovriven pepparot.
Till detta ris samt (färdigköpt) beasås och naturligvis lite grönsaker.
Väldigt gott i all sin enkelhet och rekommenderas gärna.
Bästaste hälsningar,
Bertil
Lördagen kvällsvard blev en färsk ugnsstekt kyckling. Som stoppning/fyllningen så blev det lite av Kajsa Vargs tips om att man tager vad man haver så för min del fyllde jag kycklingen med äpplen och torkade plommon.
Till detta så blev det klyftpotatis och grönpepparsås samt grönsaker.
Bästa hälsningar,
Bertil

#56 Pellepiano.
Den ser jäkligt smaskig ut den där pizzan.
Här en några dagar gammal bild.
Hade kvar av kycklingen som är på min förra bild så jag lagade en enkel gratäng till kycklingen som jag bara värmde i mikron.
Bästa hälsningar,
Bertil