Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1626 ggr
Mizzon
0

Billigt? kasst? Ebay

http://viewitem.eim.ebay.se/MAKINON-MC-Canon-FD-mount-80200mm-f45-multi-coated-lens-with-UV-Filter-EXC/350721773042/item

Kollar på ebay för att ev hitta ett nytt objektiv lite billigare. hittade detta, men inte äns 200? Jag är jätte dålig på vad som är dåligt och bra när det kommer till märken.

http://viewitem.eim.ebay.se/1972-INDUSTAR-502-3550-Russian-Lens-Canon-EOS-EF-50D-60D-100D-500D-Mark-II/181086221825/item 

Har även hittat ryska linser asbilligt, dom är beganade. Men är det nått att ha?

Mizzon
0

Kan ju även tillägga att jag är ute efter ett zoom objektiv minst -300 eller/och ett fast objektiv

Inkanyezi
0

Om du inte vet, så är det inte där du ska leta.

Båda objektiven du pekar på är helt manuella, och inget av dem har fattning för Canon EF, som är den fattning som du ska ha. Zoomobjektivet har Canon FD-fattning och kan inte anpassas annat än till systemkameror utan spegel, och det är så klart fortfarande manuellt. Inte mycket att ha.

Det andra objektivet, Industar 50 mm har inte heller fattning till din kamera, men det kan anpassas med en fattning för M42. Det är fortfarande manuellt, en 50 mm med låg ljusstyrka. Det är ett bra objektiv, och det kan användas som makroobjektiv med mellanringar eller bälg, men det är en hel del pyssel, och din kamera är inte speciellt lämplig, eftersom den saknar bra hjälpmedel för att ställa skärpa i sökaren.

Så inget av de två objektiven är att rekommendera, främst därför att de är helt manuella och inte har fattning för din kamera. Zoomobjektivet går inte att anpassa, eftersom flänsmåttet på FD är kortare än på EF. Det finns betydligt vettigare saker att lägga pengar på.

Mizzon
1

Okej, jag fattar verkligen ingenting. Vad är det för fattningar jag kan ha? 

Jag blir helt gråtfärdig snart. Varför ska det vara en sån djungel? :P

Inkanyezi
0

Om jag har förstått det rätt så har du en Canon EOS, men jag vet inte vilken modell. Till den passar objektiv med EF-fattning och EF-S om det är en cropkamera, och många andra objektiv kan anpassas med adapter, men då måste man ställa in helt manuellt, både skärpa och bländare. Men säg vilken kameramodell du har, så kan du få närmare tips.

Mizzon
0

Jag har en canon EOS 1100D. Som jag har trott så passar alla alla eosar varandra. Men det är tydligen fel?

Inkanyezi
0

Det går att använda alla EOS-objektiv på din kamera. Men objektiven som du har visat här på EBay är inte till EOS.

JNN
0

Vet inte om jag tolkat annonserna rätt, men det andra objektivet som TS länkat till, där ingår tydligen adapter så att det passar till kameror med EF-fattning. Om man bortser från att det är manuellt, borde det inte funka då?

Tror inte att jag själv skulle köpa ett ryskt objektiv från 1972 men i alla fall..

Inkanyezi
0

Det stämmer att en adapter följer med, och det är ju inte överdrivet dyrt, så om TS vill skaffa erfarenhet, kanske det inte är helt bortkastat…

Mizzon
0

manuellt spelar ingen roll för mig, jag fotar ju nu bara med manuellt för tt jag vill lära mig mer och förstå vad som händer.

Men en fråga, går att att ställa in bländartal och sånt genom kameran? med dom objektiven? Eller hur funkar det?

JNN
0

Antagligen är det någon form av bländarring på objektiven, som du ställer in genom att snurra på ringen. Likadant blir det med skärpan, du får vrida på skärperingen det lär inte finnas autofokus. Slutartiden ställer du som vanligt på kameran.

Inkanyezi
0

Just så. Man bländar ner objektivet manuellt med en bländarring innan man tar bilden. Det betyder att man får väldigt mörk sökarbild, så att man ser snudd på ingenting när man ska ta bilden, och det är ytterligt svårt att ställa in skärpan. Det där är inga objektiv som passar en DSLR. De kan funka på en spegelfri systemkamera om man vet vad det handlar om, men på en DSLR är de helt enkelt inte vettiga. Ett ytterligare problem är att de har en äldre typ av AR-behandling som egentligen inte räcker till, så att det ofta blir sänkt kontrast i mitten av bilden genom reflexer mellan kamerans AA-filter och de bakre linserna. Det funkar helt enkelt ganska dåligt.

Mizzon
0

Okej, så det blir rätt kassa bilder helt enkelt?

Inkanyezi
1

Jag sa inte att det skulle bli kassa bilder, jag sade att det är besvärligt att använda och att det i vissa lägen kan fungera sämre, eftersom kontrasten kan sänkas av reflexer. Det påverkar inte alla bilder likadant, och om man vet vad det handlar om, kan man leva med svagheterna som såna här objektiv har, men det är liten sannolikhet att man skulle bli nöjd om man har en spegelreflexkamera. Med en µ4/3 eller NEX funkar det faktiskt ganska bra, men tyvärr är användning av manuella objektiv inte den starkaste sidan hos DSLR.

Mizzon
0

Okej. Vad bör man tänka på när man fotar med sådana objektiv? 

Är sugen på att testa och köpa, Men känns bortkastat om det är jätte svårt att få bra bilder.

Inkanyezi
1

Det är din kamera som är kass för såna objektiv. Om du inte har fattat än, så köp gärna ett och prova och se det som lärpengar. Det du får är lite mer erfarenhet av hur det funkar med din kamera.

JNN
1

#5 EOS betyder elektro optical system och är namnet på Canons produktfamilj av systemkameror. Den första lanserades 1987. EF däremot är namnet på objektivfattningen som används på fullformatskameror men som även går att använda på kamera som har EF-S fattning. De objektiv med EF-S fattning går dock inte använda på kameror med EF- fattning #14 Tror att du hittar svaret på din fråga i inläggen #11 och #13. Om man läser noga så tycker jag att Inkanyezi förklarat det rätt bra. Det du måste tänka på vad jag förstår, är bl a att det finns ingen som helst automatik på dessa objektiv. Du måste som sagt ställa in bländaren själv på objektivet, inte baktill på kameran som vi är vana vid. Likadant är det med skärpan, ingen autofokus. Och ju mindre bländare (större f-tal), du väljer desto mindre mängd ljus kommer in i objektivet, så då blir bilden i sökaren också mörkare. Till skillnad mot ditt nuvarande objektiv som är öppet helt och hållet ända tills du trycker av. Då blir det den bländare du valt när exponeringen sker. Sen är dessa gamla objektiv inte lika bra antireflexbehandlade som moderna objektiv till DSLR-kameror är. (DSLR står för digital singel lens reflex, på ren svenska enögd spegelreflex, men det uttrycket används sällan). Vet inte om du blev så mycket klokare, men hoppas det klarnar lite!