Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 762 ggr
PetitePuma
1

Tips på konstnär?

Hej, jag har ett projekt i skolan då jag ska göra parafraser. Skulle vilja ha lite tips på fotokonstnärer som fotar kanske lite mer ''flummigt'', alltså inte modefotograf, djurfotograf eller landskap. Mer ting och kanske någon människa eller djur inblandad.

/M

Denna kommentar har tagits bort.
JazzBass
1

Visserligen en naturfotograf, men kolla in Terje Hellesö. Åkte fast för bildmanipulering 2011 då han klistrat in lodjur i sina bilder, men är i mitt tycke ändå en mästare på att fånga stämning i bilderna och har ofta en mycket abstrakt "flummig" bildstil. Själv attraheras jag mycket av den. (Och alla bilder har han ju inte manipulerat - jag tycker det är viktigt att kunna se förbi fusket han sysslade med, även om det var extremt allvarligt brott av en naturfotograf som skadade hela genren åtminstone här i Norden).

Vissa tycker inte man ska ge honom ett dugg uppmärksamhet eller credit längre efter att fusket uppdagades - och jag är medveten om att många här kanske ser rött av att se mig nämna honom så här - men jag anser det både dumt och kontraproduktivt att ignorera honom och hans samlade verk de senaste 30 åren. Det skadar bara en själv, man går miste om en hel del bra bilder. Jag inspireras fortfarande av hans bilder och tycker de är mästerverk. Vet ingen annan naturfotograf med en lika särpräglad egen stil som honom. Det är bara bilderna med vilda sällsynta djur på som jag förhåller mig lite mer skeptisk till nuförtiden.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
1

Jag skulle föreslå Dawid, Tuija Lindström och WeeGee. De har alla olika stil och olika sätt att göra sina bilder. Det finns så klart mnga fler, men de här är de jag direkt på rak arm kommer på.

Martin
0

Håller med JazzBass om Hellesö men jag är lite både skeptisk och kritisk till honom efter bildmanipulationen. Men fotografera kan han och skall det dessutom vara lite konstnärligt så kan man väl kanske tillåta mer. Han sysslar för övrigt fortfarande med manipulationer, enligt egen utsago (inte i alla bilder såklart).

Breugel har häftiga naturbilder, sen om det är vad du är ute efter vet jag inte riktigt.

mvh Martin