Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 742 ggr
Ove555
0

Hur blir en bild till?

Jag undrar hur många här som har någorlunda klart för sig hur en bild blir till?

För det är väll så att vi ser allt på grund av ljuset som reflekteras på olika saker, och som sedan genom ögat eller ögonen omvandlar det till det vi kan se.

Och på samma sätt blir väll en bild till med hjälp av kameran när ljuset reflekteras från olika saker genom kameralinsen.

Och sen är det det här med stor och liten bländare. Varför blir det bättre skärpa när bländaren är liten och sämre när den är stor?

Inkanyezi
2

Jag tror att vi kan låta det vara där vid jämförelsen mellan kameran och ögat. Precis som det inne i kameran sker någon slags omvandling till signaler av något slag, gör vår syn någonting med ljuset så att det blir till elektriska och kemiska signaler inne i vår organism, inne i hjärnan, som egentligen är en himla geggamoja som vi inte vet så mycket om annat än att den oftast funkar.

Och inte blir skärpan sämre av att man har stor öppning än liten. Faktiskt är det precis tvärtom rent fysikaliskt. En större öppning har mer förmåga att lösa upp små detaljer, till stor del för att den kan ta in fler fotoner, ljus som sänds ut från de små detaljerna. Däremot blir spridningen av ljus från olika avstånd mindre när öppningen är liten, något som vi kallar "oskärpecirkel". När oskärpecirkeln är liten betraktar man det som skarpt, och när öppningen är mindre blir oskärpecirkeln mindre över ett större omfång av olika avstånd. En stor öppning ger mindre skärpedjup, inte sämre skärpa.

Ove555
0

Tack för svaret! Men helst hade jag velat ha ett mer utförligt svar på vad som händer med ljuset när det kommer in i objektivet och i kameran. Men om jag inte får det så kanske jag själv försöker svara på mina frågor senare.

Schnauzertik
0

Värd för Pensionärer