Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1185 ggr
[Ponnyflicka]
1

Vilken kamera?

Hej! Jag har nu haft min Nikon D3100 i snart två år, och har tänkt uppgradera mig! Jag funderar på att även byta till Canon, men jag är inte riktigt säker. Jag ska fota sport, vardagsfotografering osv. Jag har en budget på 8000 kr, med eller utan objektiv.

Så nu undrar jag, vilken kamera ska jag köpa?

Inkanyezi
3

Jag tror inte att det brinner i busken om kameraköp. D3100 är en mycket bra kamera, och du kan säkert ha den ett par år till. Vad är det som du saknar hos din kamera, och som du ser som orsak att "gradera upp"?

[VSK]
0

Eftersom TS vill fota sport så får man anta att hon vill ha en snabbare kamera.

Inkanyezi
0

VSK, jag tycker nog att hon själv ska berätta vad det är som hon saknar, så att man slipper gissa. Jag antar att hon inte ens är i närheten av att utnyttja kamerans hela potential, och att det är stor risk att man kastar pengar i sjön genom att köpa en ny kamera om man inte vet vad man är ute efter.

[VSK]
0

Jag såg nu TS ålder. -hade inte kollat det tidigare. Så jag håller med dig till fullo.

Martin
0

"med eller utan objektiv"

Du skriver att din budget är 8.000, med eller utan objektiv. Tänk på att om du byter från Nikon till Canon så kommer du att behöva nya objektiv för att kunna fotografera, om du inte redan har objektiv som passar till Canon. De du har till din Nikon, gör det inte.

mvh Martin

Jessicahagstrom94
0

Har också nikon d3100 och den är faktiskt långt ifrån bra i t.ex mörka ridhus och när det är lite mörkt ute om man inte vill ha blixt, och blixt vill man ju inte alltid ha bara för att man råkar vara ute och fota när det är mulet klockan två/tre på eftermiddagen en vinterdag för att inte riskera rörelseoskärpa för minsta lilla rörelse som t.ex. djuret gör. Jättetråkigt är det, man vill ju kunna ha mycket korta slutartider även då. Bara för det ska jag fota någon dag den tiden när det är mulet och se vilka inställningar jag måste ha, fotar nämligen bara ute när det är sol. behöver jag ens säga att det händer.. aldrig nu för tiden?

Den fungerar hur underbart bra som helst i solljus och bilderna blir fantastiskt bra, men det är då det. Jag skulle välja en ljuskänsligare kamera.

[Ponnyflicka]
0

Jo, jag kan ju de grundläggande inställningarna. Alltså ISO, slutartid och bländare, fotar alltid i manuellt läge. Ska nog göra som #3 säger och lära mig mer om kameran, dock vet jag inte hur.

Inkanyezi
0

#7 skrivet av Ponnyflicka 

Jag har faktiskt ganska svårt att tro att du alltid använder manuellt läge. Ingen driven fotograf som jag känner använder alltid sin kamera i manuellt läge. Varför gör du det?

#6 skrivet av Jessicahagstrom94

I mörka ridhus är ingen kamera särskilt bra, och man kan i och för sig hitta enstaka modeller med ungefär dubbelt så hög känslighet, men väldigt få kan verkligen utnyttja sensorns egeskaper maximalt. Nikon D3100 hör till de bästa med avseende på sensorn. Vad är det som får dig att tro att någon annan kamera skulle vara väldigt mycket bättre när det gäller svagare ljus?

Det handlar väldigt mycket om att känna till begränsningarna hos den egna kameran, men också dess starka sidor, och hur man kan göra för att övervinna svårigheterna. Inga kameror fungerar överdrivet bra i mörka ridhus, och det finns ganska många saker att göra i ridhuset som är mer utvecklande än försöka ta bilder när man inte kan. Nikon D3100 är inte bara för vackert väder, men om man vill ha en kamera för mer busväder, så är de mest prisvärda Pentax K-30 och Pentax K-5. Men skillnaden i ljuskänslighet mellan Nikon D3100 och de allra bästa är bara ett bländarsteg, och det finns ingen kamera från Canon utom fullformat som har bättre ljuskänslighet än Nikon D3100-.

[Ponnyflicka]
0

#8 I de flesta fall*. Men jag tycker att det är roligare att ställa in själv, och prova mig fram.

Inkanyezi
0

Om du inte planerar att byta märke, men ger dig till tåls tills det kommer ännu bättre sensorer, kan det vara vettigare att investera i något ljusstarkt objektiv, i stället för att hoppas på att en ny kamera skulle lösa problemet med att vi har för lite solsken.

Jessicahagstrom94
0

Jag har inbillat mig att typ alla Canons på skolan är bättre i mulet och mörkt väder än min kamera som får mörka bilder om jag vill ha en bra slutartid för att fota typ änder. får prova igen då.

Inkanyezi
0

Om dina bilder blir mörka beror det på hur du exponerar dem, det har inte så mycket med kameran att göra. Om du tar med samma slutartid och bländare och samma inställning av ISO bör resultatet bli i stort sett lika. Sensorerna i Canons kameror presterar inte bättre än Sony-sensorerna som sitter i Nikon. Det kan däremot finnas en del andra skillnader som gör att man föredrar en kamera framför en annan, som till exempel hur bra den ligger i handen, eller hur kvickt man kan ta flera bilder i följd.

Jessicahagstrom94
1

Min kamera är underbar på alla vis och jag älskar den men jag har alltid tyckt att den har fungerat lite väl dåligt så fort det råkar bli lite mörkare ute. vet inte hur man ändrar bländare på den, tror jag. Den som just nu står på F6,3.

[VSK]
0

Där har du en anledning till mörkare bilder.

Jessicahagstrom94
1

Aha, fattar inte hur man ändrar den, tryckt på varenda knapp och vridit på rattar och grejat men nä, den ändras inte. Allt annat gör.

Inkanyezi
0

Prova att gå igenom någon eller ett par av alla fotokurser på nätet, så kanske bitarna så småningom faller på plats. Du behöver nog ha bruksanvisningen till kameran tillgänglig också. När du pillar på kameran kan det vara bra att ha PDF-manualen uppe på skärmen, för att se vilka knappar som är till vad. Hur de olika sakerna ändras beror på vilket läge programratten står i, och så använder man det lilla hjulet frampå under avtrycket för att ställa om. Funktionen på hjulet är olika i olika programläge, och den växlar också när man samtidigt trycker knappen +/- som sitter invid avtrycket.

Jessicahagstrom94
1

#16 jag får ta och göra så, hopplöst att sitta och pillra och försöka hitta rätt utan något sånt har jag märkt :) ska inte sno TS tråd nå mer nu.

skogstossan
0

#17. Sedan är det ju inte säkert att du kan öppna upp bländaren så mycket mer. Det beror ju på om ditt objektiv tillåter det eller inte.

bakministeriet.blogspot.com

Jessicahagstrom94
1

#18 men på något sätt borde jag väl kunna ändra åt nåt håll? haha

Inkanyezi
0

Jag tror inte att det är något problem för ursprungspostaren om vi hänger kvar vid det här, eftersom det faktiskt berör det som man kan göra med kameran, och där det är viktigt att man lär sig dels hur man gör för att ställa in på olika sätt, och också var gränserna går för vad som är möjligt. Så länge man inte förstår hur kameran fungerar och vilka beslut som tas på ett eller annat sätt när man ska ta en bild, kan man inte få fullt utbyte av kameran man har, och inte heller av en nyare kamera, som man kanske köper i tro att det ska bli bättre.

Det finns tre saker som styr hur ljus eller mörk en bild kommer att bli, och de påverkar också en del andra saker med bilden. De tre sakerna är:

• storleken på öppningen som släpper in ljus
  • tiden som man släpper in ljus
  • hur känslig sensorn är för ljuset som kommer in (ISO)

Det går att ändra alla de här tre sakerna på något sätt, och handgreppen är lite olika beroende på vilken kamera man har och i vilket programläge man har ställt in den.

• I läget Auto kan man inte ändra någonting

• I läget P kan man ändra ISO och man kan ändra tid och bländare korsvis, och också ställa in kompensering för att få bilden ljusare eller mörkare.

• I läget S (Tv) kan man ställa in slutartiden, tiden som ljuset kommer in, och man kan också ändra ISO och bildens ljushet med hjälp av kompensationen. Det är inte säkert att ljuset, ISO och objektivets ljusstyrka räcker för att bilden ska bli rätt exponerad i läget S (Tv).

• I läget A (Av) ställer man in bländaren, och man kan också ändra ISO och kompensera för att få bilden ljusare eller mörkare.
    -

• Och sist det manuella läget, M, där man ställer allt själv

Läget som de flesta fotografer har funnit vara mest användbart är A (Av hos Canon). Kameran kan alltid hitta en slutartid som ger rätt exponering när man använder det läget. Fotografen får själv avgöra vilken bländare som ska ställas in, och hur man ska ställa in ISO. Bilden kan alltid bli rätt exponerad när man använder läget A (Av), även om tiden blir ganska lång när ljuset är svagt, så att risken för skakoskärpa ökar eller att sådant som rör sig inte blir skarpt.

Och din kamera har alla de här möjligheterna, men du måste lära dig hur de fungerar och förstå dem, för att kunna använda din kamera på bästa sätt.

skogstossan
0

#19. Ja, det kan du ju alltid göra om du vet hur man gör? Men har du på inställningarna på automatik så kan du inte ratta något alls. Jag tycker du ska pröva dig fram och ratta runt lite. Testa att fota på olika bländare och sådant. 

Själv har jag alltid i princip på största möjliga bländare. Men måste ratta lite med slutartiden beroende på hur starkt dagsljuset är.

bakministeriet.blogspot.com

Jessicahagstrom94
1

Haha alltså jag låter som värsta amatören här nu, jag fotar alltid manuellt (förutom inne när jag fotar djuren och behöver få snabba kort) och förstår vad sakerna betyder och gör och jag fotar fina bilder, men jag vet bara inte hur man ändrar just bländaren som är på f/6.3 eller vad det var den står på nu. 

#20 du förklarar jättebra, har läst många såna där långa bra kommentarer från dig på den här sidan :)

Inkanyezi
0

En sak som jag gick förbi är att varje objektiv har en största möjliga öppning, alltså det största hål som kan släppa in ljus genom objektivet. Skogstossan har ett objektiv som är mycket ljusstarkt, och som kan släppa in mer ljus än de vanliga kitobjektiven, kortzoomen som brukar följa med kameran. Kitobektivet har lite olika största öppning beroende på hur man zoomar. När det står på längsta brännvidden är det 5,6 som är största öppningen och på kortaste är det 3,5. Mellanbrännvidderna har någonting däremellan som största möjliga öppning. Det står på varje objektiv vilken öppning som är den största, till exempel 50/1.8 som betyder brännvidd 50 mm och ljusstyrka f/1,8. På kitobjektivet brukar det stå 18-55 3.5-5.6 och det betyder att brännvidden kan ändras mellan värdena 18 och 55 mm och att största öppningen ändras beroende på hur brännvidden är inställd.

[Ponnyflicka]
0

#22 Du håller inne den knappen som visar +/- (till höger, under av på knappen) samtidigt som du rullar på hjulet på andra sidan (alltså inte den det står M, P, A på osv) utan den svarta lilla ratten som nästan ser ut som ett kugghjul. Om du kollar på displayen ser du hur siffrorna ändras :)

Jessicahagstrom94
1

#24 Haha det måste vara den enda knappen jag inte har tryckt på samtidigt som jag har rullat på "kugghjulet" om det är så man gör :D måste prova när jag kommer hem bara för det.

JazzBass
0

En sak som inte är så självklar är om man halverar bländartalet släpper man in fyra gånger mer ljus och samtidigt halverar man skärpedjupet. Det kan vara bra att veta, det gör att man lättare förstår sig på bländarens inverkan på exponeringen.

Som tillägg till #20 skulle jag vilja föra fram det att det finns autoiso på alla Nikons kameror, som många i misstag har på när de tror det är avstängt. Autoiso fungerar i alla av lägena M, A, S och P, och är naturligtvis på i helautolägena (utom P). Har man det på i misstag och tror man fotar manuellt (vilket inte är nåt ovanligt) kan det gå så att man tror man behärskar exponering fast man inte gör det, och kan få brusiga bilder utan att man förstår varför.

Även om man har ställt in ett visst isotal på en Nikon, t.ex. iso 100, så kan autoiso ändå vara på och göra att man fotar t.ex. med iso 3200 eller högre utan att man vet om det. Det är viktigt att se till att man har autoiso avstängt om man vill fota helmanuellt och lära sig förstå sig på exponering. I övrigt är autoiso en bra och användbar funktion. Använder det ibland i M-läget då jag vill fota med en viss bländare för skärpedjupet eller skärpans skull, och samtidigt använda en viss slutartid för att se till att t.ex. rörliga motiv blir tillräckligt skarpa. Det är användbart speciellt i lite mörkare miljöer då man använder mycket ljusstark optik som tjänar på att bländas ner ett steg eller så.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus