Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 583 ggr
[kobbeuffe]
0

Porträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte mig att skaffa lite studioutrustning för att bla. fota porträtt. Jag gjorde en lite provisorisk studio hemma nyss med hjälp av ett gammalt stativ, en trälist, en marinblå filt, en skrivbordslampa med en mystisk halvtäckt glödlampa i.

Sen tog lag lite testbilder på min dotter och här är en av dom. Ganska nogrann kritik önskas då jag vill lära mig ordentligt om detta.

[kobbeuffe]
0

Var snälla och rösta ej om ni inte kan skriva nån kommentar för att motivera er.

pyrst
0

Hej!
Vilken sot tjej! Henne kan du ta manga underbara kort av!

Sa har pa kann, sa ser det ut som om du tog med blixt? Eller ar det lampan som gor att hon ar lite blank i pannan? Kanske du kan tona ned blanket lite?
Ogonen ar fina, giller blanket i dem. Gillar dock inte skuggan i bakgrunden bakom henne.

bildochfoto
0

Fick en del tips från Robert i helgen och inspiration. Använda reflektorer är effektivt för att lätta upp bilden även diffuser så att blixtljuset inte blir så skarpt. Studsa hellre ljuset än ha ett direkt på ditt motiv…Det finns även kurser man kan gå i porträttfoto….

kristinah
0

Jag säger inget annat än att tjejen är söt. Tycker bilden är bra men jag är ju bara en amatöramatör.

pellepiano
0

Att använda kamerans inbyggda blixt för porträtt blir lätt lite platt. Har man bara blixt i kameran kan man tex använda ett melitta filter och trä på för att få en lite större ljuskälla och snyggare reflex i ögonen.

Man kan oxå använda vita pappskivor eller frigolit för att modellera ljuset något, men bäst är att ha en fristående blixt så du kan kontrollera var lkjuset kommer ifrån och hur du vill ha skuggorna.

Carlton77
0

Håller med Pellepiano. Gör ett par egna reflektorer och sätt belysning från annat håll så ser bilden mer levande ut.

Mvh Marcus

[kobbeuffe]
0

Jag har beställt en ny blixt och nytt macroobjektiv så om ett par dar ska jag försöka med samma bild igen och se skillnaden. Bivetvis så kommer resultatet hit också.

Tack för era tips så länge.