Facebooks bildvisare
Tänkte bara höra med er här inne om det bara e jag som tycker att facebooks bildvisare är extremt dålig?
Varje gång jag laddar upp en bild så blir den extremt brusig, eller så får jag oerhört mycket posterisering.
Tycker de e konstigt då bilderna knappt har någe brus på datorns bildvisare.
Så är det bara för mig det är så eller har andra också de?
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
#1 haha va bra då e jag inte den enda, trodde nästan de va någe fel på mina bilder 😃
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
#2 Nej det är som #1 säger, känt problem. Så det är verkligen inte fel på dina bilder! :) Facebook förstör ens bilder rätt mycket på den fronten. Något dem kunde göra bättre tycker man! 🤔
Ja jag tycker också dom borde göra den bättre!
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
det är inga problem för mig😃
Tror det har lite med att det ska ta så lite plats som möjligt att göra. Men visst är det tråkigt.
**MVH Cerrolyn
Tycker kvaliteten faktiskt är rätt hyfsad nuförtiden. Det var betydligt sämre för ett par år sen. Det enda problemet jag råkar ut för nuförtiden är att mina bilder får fel färger när jag ser på dem på min hemmaskärm, troligtvis för att den kan visa ett större färgomfång än vanliga skärmar. Men skärpan är hyfsad, dock förminskar och skärper jag alltid alla bilder jag lägger upp där. Jag vill inte överlåta nånting så viktigt åt nån automatisk simpel förminskningsalgoritm som tar udden av vilken bild som helst. Facebook sparar säkert om filerna med högre kompression, men det blir ändå helt okej tycker jag. Jag har dock alltid sett till att jag kryssat i rutan för "hög kvalitet" när jag laddat upp, annars skiter det nog sig kapitalt med kvaliteten…
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#7 hehe för mig är den riktigt dålig även med hög kavlité, väldigt synd tycker man!
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
#8 - Hurdana bilder lägger du upp, har du förminskat och efterskärpt bilderna? (går ju automatiskt i LR) och sparat dem i bästa jpeg-kvalitet?
#9 ne har aldrig tänkt på att förminska dom och så¨faktiskt, hur stora får dom vara i facebook?
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
#10 - Hur stora som helst tror jag, men jag brukar aldrig lägga upp större bilder där än vad som är vettig visningsstorlek på en vanlig skärm, brukar hålla mig till max 1200 pixlar på bredden och 800 på höjden.
okej får ta och prova :)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Som sagt, förminskar du inte bilderna själv så kommer facebook att göra det åt dig, och då är det inte så konstigt om det blir skitkvalité på bilderna ;)
----------------------
• Marielle Foto
När man laddar upp bilder till Facebook kan man ju välja att ladda upp dem med högre kvalitet, det brukar finnas en liten checkbox man kan kryssa i (i alla fall när man laddar upp till ett album). Du har inte missat det?
Skrev de lite längre upp i inlägget att jag gör de ;)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px