Utmaningen - Omgång 32
Denna omgång kör vi på temat VÄGAR.
Ta en så bra bild som du kan på temat och lägg upp den här, så är du med i denna utmaning.
Reglerna är (obs en ny regel om bilderna):
- En bild per person
- Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
- Man får redigera och manipulera sitt bidrag relativt fritt, men manipulering som grovt förändrar bildens innehåll, liksom att lägga till detaljer i bilden som inte fanns med från början (t.ex. att lägga in en ny himmel eller ett djur på bilden) är inte tillåten. Bortkloning av störande detaljer är ok, men inte att lägga till nya bildelement. Bilden får bestå av flera exponeringar (t.ex. HDR, panorama) så länge de ovannämnda kriterierna uppfylls.
- Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
- När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startas kommenteringen. Alla deltagare ger då en kommentar till alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 3p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut).
- Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng ihop i slutet.
Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast onsdagen den 13.2, eller om 10 bilder redan laddats upp i god tid före det; senast kl 8 morgonen efter att det antalet uppåtts.
Alla är varmt välkomna att delta, men innan deltagande, var beredd på att följa reglerna och kommentera (i tid) när det är dags, så blir det roligast och mest givande för alla att vara med. 
Lycka till!
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Ojojoj funderar förbrylt på hur jag ska göra.
**MVH Cerrolyn
Oops, glömde kryssa i rutan för visa bild, men det kanske inte gör nåt..?
Så jobbigt e de inte att trycka på den ;)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
Nä det var det jag tyckte oxå!
#6 - Inom en timma efter ett inlägg kan du gå in och ändra i ditt inlägg.
Klicka på Hantera - se'n kan du kryssa i rutan för att visa bilden…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
#9 Tack, det hade jag ingen aning om.. Har sett andra ändrat i inlägg, men visste inte hur man gör. Jaja, man lär sig nåt nytt varje dag.
#10 - Var så god! det var så lite så. 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Kors vad det fyller på snabbt, jag har en bildidé men behöver lite upphåll i snöandet och klarare väder till den…
Live long and prosper!
Fattar inte riktigt.. Så det får max vara 10 bilder med i utmaningen.. eller va? Eller när det har blivit 10 bilder, får man ladda upp sitt bidrag tills senast kl 8 dagen efter?
#16 Precis så (som i din sista del). Antingen är det deadline enligt vad som står i första inlägget, men om det är gott om deltagare så när det har kommit in 10 bidrag så får man fram till kl 08 på sig dagen efter att lämna in. Alltså kan fler än 10 delta. Sist tror jag till och med någon fick lite dispens på en timme eller två, så jag tror att det bara är att lämna in fram tills att Jazzbass som håller i det säger att det är slut och dags att börja rösta.
mvh Martin
#17 dags att sätta lite fart för mig med andra ord! ;)
Ännu ryms något bidrag med.
Ja jag väntar bara på uppklarnande väder, vilket det kan bli imorn vid ett med lite tur.
Live long and prosper!
Ja vore det inte för vädret hade jag bidragit.
"Tidsfristen" ute eller? Dags för kommentering månne?
Varför är jag aldrig ute i tid nu för tiden, hade velat fånga en bild på en väg jag tog i höstas, fast nu med snö.
Men får vara lite snabbare nästa gång.
Kommer inte kunna fotografera förrän på onsdag då jag kommer hem när det är mörkt, så vänta på mig behöver ni inte göra! 
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
#26 - Enligt #0 skulle den gå ut på onsdag, men 10:e bidraget kom in igår, så jo, vi startar kommenteringen nu. Deltagarna:
felixhaljeskog
Cerrolyn
JNN
lilla jag
majlar
joheck
Martin
JazzBass
ove555
hydman
Kommentarerna och poängen (se reglerna i #0) ska vara postade här i tråden senast söndag 17.2.2013. 
#28 - Det var det jag syftade på, den sista bilden hade ju kommit in.
Och nu till själva utmaningen…
felixhäljeskog
Ett lugnt och trevligt motiv, ser ut att vara ett mysigt promenadstråk. Med en relativt lång slutartid och hyfsat stor bländare har du lyckats få bilden rätt skarp med ett långt skärpedjup dessutom. Det gillar jag!
En väg jag gärna skulle tänka mig en kvällspromenad på…
Cerrolyn
Den här bilden säger tyvärr inte mig så mycket, och tror nog att jag hellre sett den i stående format och lite ljusare. Vitbalansen känns inte riktigt 100 tycker jag. Men en typisk vinterväg är det, som först varit slaskig för att sen återfrysas. Kompositionen tycker jag trots att den är horisontal är ganska ok, tack vare att du lutat kameran en aning. Det gör den lite intressantare.
Min bild
lilla jag 2p
Oj, här var det två gulliga voffsingar! Antar att dom inte åker omkring så här på eget bevåg, så jag gissar att det är lite arrangerat? Men det är snyggt gjort och en rolig idé! Men den är dock lite mörk skulle kanske blivit ännu bättre med lite exponeringskompensation mot plus, och även en justering av vitbalansen.
Men kompositionen gillar jag, och hundarnas poser är klockrena!
majlar 1p
Det här är en överlag fin bild, men något för ljus. Tycker att du skulle kompensera mot minus för att få fram lite mer teckning i himlen t ex. Tror att hjulspåren framhävts mer då också. Sen skulle bilden vinna på att komponeras lite annorlunda, som t ex att vägen kom in från ett av dom nedre hörnen, och sen leder in mot mitten. Inget som stör jättemycket dock.
Joheck 1p
Här har du fått enbart hunden skarp, och det passar bra i den här kompositionen. Gillar hur hunden tittar bort längs stigen eller fotspåren som om den undrar vad som finns där borta. Exponeringen tycker jag är i stort sett bra, bilden kanske har en aning av blåaktig ton i sig men inte mycket.
Fin bild!
Martin 1p
Det här är en snygg bild på ett vägskäl i ett landskap som känns lite som; ” -ta vänster och fortsätt i två veckor, sen är du framme..” Den kraftiga blåtonen som du fått fram här passar mycket bra i den här bilden, och det enda som stör är den lilla skylten till höger i bild, som sticker fram halvt kapad. Den hade enkelt gått klona bort enligt den nya regeln, men i övrigt bra fotat!
Jazzbass 3p
Det här är nog en av dom finaste bilderna jag sett på länge! Skitsnygga färger, och man får känslan av att åka med på färjan och att snart vara framme i land. Man kan ana skuggor och ljus från båten, och det förhöjer känslan att vara ute på havet på en större båt. Är det Vasa man ser månne? Det är länge sen jag åkte vasabåtarna så jag känner inte igen mig precis..
Mycket snygg bild!
Ove555 2p
Det här är ju en typisk gatubild, street photo! Passar mycket bra in i denna omgångs tema. Även om jag normalt gillar sådana bilder bäst i svartvitt så tycker jag att du fått fram bra färger här. Kanske en aning överexponerad om man tittar på skyltarna, men det är ju knappt möjligt att få allt i en sån här bild att bli perfekt exponerat, så man får nog säga att det är bra som det är.
Skärpan är bra tycker jag, är det handhållet är det mycket bra. Var lite nyfiken på vad det runda blå skenet i mitten av bilden var, trodde först att det var månen, men såg sen att det måste vara en klocka. Eller..?
Som sagt, en bra gatubild!
hydman
I det här fallet funkar det att den oplogade vägen är centrerad, mycket beroende på att skogen på båda sidor om vägen är som en ”tallallé”, och att komponera om bilden hade nog gett sämre resultat. Du har en bra exponering, men den kanske är i ljusaste laget. Träden som har sol på sig lyser nästan lite skrikigt grönt. Ser ut som att du skapat ett kort skärpedjup i efterhand, och det tycker jag blev lite väl mycket, speciellt att det blev för skarpa övergångar. Personligen vill jag se sådana här bilder skarpa hela vägen, från för- till bakgrund. Men det är ett fint motiv i övrigt.
Måste åter igen tillägga att det här är inte lätt. Det är jättesvårt att dela ut så få poäng till så pass många deltagare, det finns ju en del som förtjänar mer poäng ibland än vad man kan ge ut, och man skulle ju vilja ge poäng till alla. Skulle aldrig kunna jobba som domare i någon som helst form…!
Cerrolyn:
Intressant bild men lite tråkig på samma gång, gillar att den får en att tänka!
JNN:
Härlig bild, gillar den ovanliga vinkeln och att den e så mörk, precis som det är ute på vägarna på natten 1p
lilla jag:
Rolig bild, gillar uttrycken, tråkigt att den e underexponerad dock.
majlar:
Härlig vinterkänsla, känns dock lite överexponerad i himlen.
joheck:
Fin bild som säger mycket, gillar hur hunden kollar åt de hållet vägen går, själv skulle jag dock vilja ha kameran i hundens höjd. 1p
Martin:
Fin bild som känns känslosam på något sätt, jag får fram uttrycket "vilken väg i livet ska jag gå?", gillar färgen dessutom! 2p
JazzBass:
Fartfylld bild, blir nästan lite yr av den! gillar att de ser ut som att de går väldigt snabbt, färgen är dessutom väldigt härlig! 3p
ove555:
Tråkig bild, tycker även den kunde vart lite ljusare, men endå så säger den nånting som jag inte kan sätta fingret på, gillar även att du fick med människor i bilden. 1p
hydman:
Tycker bilden e väldigt fin, får en varm känsla men stör mig dock på att det är en sån liten del av bilden som e skarp. 2p
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Då jag är dålig på de tekniska termerna mm så kan mina kommentarer vara lite luddiga. Fråga om ni inte förstår.
felixhaljeskog - Jag gillar det mystiska i bilden, men samtidigt hemvant på något sätt. Gillar den jätte mycket. Gillar verkligen att det tredje trädet lyses upp av lampan och för mig så står det i total fokus.
Cerrolyn (min) vet att den är tråkig, men idéerna svek mig.
JNN - Cool bild, gillar sättet du tagit bilden med att få med bilen vid sidan, även stadsskenet syns på himlen. Nu tycker jag det ser ut som att du har halvlyserna på, och blir nyfiken på hur det skulle se ut med hellyserna (har inget körkort så jag kan ha fel). 1p
lilla jag - Mycket söt bild på vovvarna (jätte fina hundar du har). Skulle vilja ha den lite ljusare och kanske få med lite av spåren efter pulkan.
majlar - Ser ruskigt kallt ut. Men jag gillar den, ser ut att vara en mysig plats att gå med hunden på. Men den känns sne, skulle vilja ha den lite ljusare.
joheck - "På hundpromenad" var min första tanke, hunden måste ut och husse/matte klä på sig massor med kläder för att trottsa kylan. Sedan kommer husse/matte på mitt under allt "perfekt bild till temat". För mig är detta alltså en alldaglig bild. Men jag gillar den just därför, skulle dock vilja ha den något ljusare, framför allt hundens huvud. 1p
Martin - Dramatiskt, gillar den verkligen, gillar den blåa tonen och sättet du har tagit bilden, håller med om att skylten skulle tas bort. 2p
JazzBass - Wow vad läcker. Skulle vilja lära mig ta sådana här bilder. Gillar fartränderna och det som lyser långt där borta som nästan ser ut som eld. Och färgerna överhuvud taget är kanon. 3p
ove555 - Vet inte om det har med att jag vet var du tagit bilden som gör det. Men jag tycker att den är tråkig, och vet att det finns bättre allternativ. Skylten på högersida är oläsbar vilket jag inte gillar. Men jag gillar det vardagliga i den.
hydman - Wow, älskar denna bilden, gillar att skärpan och fokuset finns längst bort i bilden och inte längst fram. Men ju mer jag tittar ju mer börjar jag undrar om du har fixat den effekten i efterhand, eller spätt på den. Men jag gillar den i alla fall. 3p
**MVH Cerrolyn
felixhaljeskog - Mysig bild! Jag gillar kompositionen med vattnet på ena sidan och träden på den andra. Snyggt hur lyktstolparna lyser upp vägen och träden. Utseendet på lyktstolparna bidrar bra till helhets stämningen i bilden. Människan som man kan glimta som en mörk skugga mellan träden är också något som höjer bilden. Hade gärna sett bilden beskärd på både höger och vänster sida för att få bättre fokus på vägen. 1p
Cerrolyn - En rätt intetsägande bild tyvärr. Tycker även att skärpan ligger lite konstigt. Gillar hur spåret fortsätter ut ur bilden och tycker ditt namn på bilden passar väldigt bra.
JNN - Älskar kompositionen i den här bilden! Vinkeln, höjden, allt är verkligen spot on. Bilden berättar verkligen något. Bilden är lite tråkig färgmässigt dock. Tror även att bilden skulle kunna bli ännu bättre med mer kontrast. 2p
lilla jag - Jätte rolig bild och idé. Bra vinkel och placering av hundarna. Bilden är något mörk vilket kan rättas till med lite redigering. För mig passar dock bilden inte in i tävlingens tema.
majlar - Härlig vinter scen! Jag gillar hur vägen leder bort en i bilden. Hade gärna sett att bilden togs ur en något lägre vinkel. Bilden känns även lite sne.
joheck - jag
Martin - Denna bild förmedlar verkligen en stämning! Gillar den gråa och lite deprimerade känslan. Molnen och det kalla slasket höjer bilden oerhört. Kompositionen är mycket bra, en väg som fortsätter i evighet mot något som vi inte kan veta i förväg, mot äventyr, och en väg ut, mot det mer säkra i livet. En mycket lyckad bild som säger mig mycket! 3p
JazzBass - Mycket häftig bild! Underbara färger och en bra "rörelse". Bilden skapar mycket känslor och har en riktning och ett mål. Det ända som stör mig är att jag inte riktigt förstår vad bilden föreställer, mina ögon vill inte riktigt relatera bilden till något. Annars en mycket snygg och lyckad bild! 2p
ove555 - Mysig bild! Väldigt relaterbar. Hade nog önskat lite mer "händelse" kring gatan och människorna på den. Gillar att du fått med hela bredden av vägen.
hydman - Sagolik bild! Träden och solen riktar verkligen ögat längs vägen. Ljuset är underbart och färgerna fina. Gillar hur skogen tränger sig in på vägen, ser ut som att träden kommer närmare och närmare allt eftersom vägen leder. Det skapar en nyfikenhet till vad som finns där vägen tar slut. Bilden skulle nog bli bättre av lite beskärning på höger samt vänster sida. Tycker även att oskärpan i övre delen av bilden är lite för "skarp". (Haha det funkar nog inte riktigt i en mening men hoppas du fattar vad jag menar^^) 2p
felix haljeskog.
Vitbalans, ljus och perspektiv ser bra ut. Men lite dystert, hade föredragit om någon promenerat på gångvägen vid vattnet i stället för bredvid.
1 poäng.
Cerrolyn. Tycker det här är en tråkig bild. Vet inte vad det är, men tycker det ser ut som ett hjulspår. Men du har ju i alla fall bidragit med något, så det var ju bra det.
JNN. Effektfull bild med realistiskt ljus från bilens strålkastare på en mörk vinterväg. 1 poäng.
lilla jag. Mycket trevlig vinterbild på två roliga hundar. 3 poäng.
majlar. Vackert vintermotiv på en skogsväg. 1 poäng.
joheck. Mycket bra bild. Där hunden ser ut att vara mycket intresserad av vad som kan finnas i skogen där borta. 3 poäng.
Martin. Intressant bild vid ett vägskäl på på en ödslig plats. Själv hade jag nog valt att köra rakt fram eftersom det ser ut att vara en väderkvarn där långt borta, och tittat närmare på den. 1poäng.
JazzBass. Vacker bild, men tycker det ser överdrivet blått ut.
hydman. Snyggt vintermotiv med behagliga färger, men hade fördragit om skärpan varit bättre där uppe bland grenarna.
Blev såna här kommentarer och poäng från mig denna gång. Riktigt svårt att ge poäng dock. Flera som jag egentligen hade velat ge poäng blev utan nu, men jag lyckades helt enkelt inte fördela det begränsade antalet poäng på nåt annat sätt som skulle stämma överens med min bedömning av bilderna.
felixhaljeskog
Trevlig bild, kunde dock rätas upp lite. Jag är inte nån fan av gatulampor, de har alltid lite tråkiga färger så det kan vara smart att försöka neutralisera färgerna lite och sen istället tillföra en gnutta färg med nåt sorts färgfilter eller t.ex. split toning. Gärna en blåaktig färgton, det tror jag skulle passa bra. Bilden kunde också funka fint i svartvitt tror jag. För att höja kompositionen ett litet snäpp tror jag du kunde beskära den i sidorna lite, det skulle bättre framhäva trädens bågnande grenar. 1p
Cerrolyn
Trevlig bild av ett spår på vägen som liknar en väg i sig själv. Bra komposition och lagom skärpedjup, men kanske lite tråkigt ljus. Kreativt fotat ändå.
JNN
Så här ser det ut när man stannar vid vägkanten en vinterkväll. Skulle gärna sett lite mer detaljer i skogen och på bilen för att ge bilden lite mer innehåll. Gissar att du inte använt stativ, men om du hade gjort det och använt lågt iso istället för högt hade du kunnat gräva fram lite detaljer i de mörkaste områdena, saknar lite detaljer i dem nu. Tror också den kunde vinna på att backspegeln beskärs bort och att man istället försöker förstärka resten av bilens konturer på nåt sätt.
lilla jag
Mycket fin och välkomponerad hundbild, din hund tycks vara väldigt bra på att hålla sig framför kameran. Kul med den andra hunden bakom på pulkan också. Bilden skulle dock absolut kräva lite mer efterbearbetning, den är väldigt grå som den är nu och behöver definitivt ljusas upp och kontrasterna förstärkas. 2p
majlar
Fint vinterlandskap. Lite synd att nästan hela himlen är utfrätt vit, men annars riktigt trevlig. Fina vintriga färger. Kunde rätas upp lite grann tror jag.
joheck
Den här gillar jag riktigt mycket. Den berättar nånting, gillar hur man ser att hunden tittar framåt och betraktar nånting. Med ännu lite finare ljus och kanske med de där kvistarna på vägen bortstädade hade det blivit ännu bättre men det är inte det viktigaste i den här bilden. 3p
Martin
Den här föll jag för direkt. Kargt landskap, blå toner och en mäktig himmel med en liten strimma varmt ljus vid horisonten. Snyggt! 3p
JazzBass
Min bild, tagen på färjan från Nagu till Pargas i södra Finland (inte mot Vasa, som JNN gissade) förra tisdagkvällen nån timme efter solnedgången. Var tvungen att ta till en lång slutartid på grund av att det var så mörkt. Då blev det så här. Hade tur med att färjan höll sin kurs hela tiden så horisonten stod stilla på bilden under hela exponeringen.
ove555
Bra komponerad och exponerad bild men säger mig inte så mycket, stadsvyer är inte riktigt min grej. Tror dock den med fördel kunde göras svartvit, färgerna blir lätt lite tråkiga i stadens konstljus. I svartvitt kan man också i motsats till på färgbilder förstärka konturer och sånt mer utan att det ser onaturligt ut, vilket här skulle framhäva kompositionen som jag som sagt tycker är riktigt bra.
Hydman
Jättesnygg vy och komposition, och fina färger, men softningen är för kraftig för min smak och övergången från skarpt till oskarpt är alltför snäv. Tror inte den skulle ha behövt softas alls egentligen. 1p
felixhaljeskog - 1 p
Ett promenadstråk som ser kallt ut, lika kallt som det säkert kan vara romantiskt på sommaren. Staketet till vänster gör att jag tycker bilden ser ut att luta lite, vet inte om perspektivet luras eller om det är så. Även gången ser ut att luta lite i slutet men kan lika gärna vara att den svänger. Jag gillar kompet. Undrar hur den sett ut i svartvitt och ljusare.
Cerrolyn
Vid första anblick ett foto som inte säger mig något alls. Rubriken gör mig lite intresserad. Tittar vidare i bilden. Börjar fundera. Är det ett bilspår… ja, förmodligen. Låter fantasin flöda lite och det kan lika gärna vara ett hav, en båtränna med is-sly. Intressant vad bilder kan utvecklas om man tittar lite på dem. Väl exponerat - inte ett lätt motiv att exponera men här har du lyckats få täckning i allt, och i mitt tycke lagom skärpedjup. En bra bild, men räcker inte till poäng i en tuff omgång.
JNN - 1 p
Den här gillar jag. Synd att det inte står en älg eller något i vägkanten bara. Gillar hur bilden försvinner in i mörkret och bara reflexerna visar vägen. Ändå har du fått en kontor av skogen mot himlen.
**
lilla jag**
Tycker att du har lyckats rätt bra med exponeringen, vit och svart hund mot vitt motiv är inte helt enkelt. Kanske kunde du justera vitbalansen lite för att få snön mer vit än gråblå vilket jag tycker att den har en tn av nu. Kul bildídé.
majlar - 2 p
Vinter så som den skall se ut. Samtidigt som jag är glad att jag inte bor i de trakterna, så är jag avundsjuk och skulle gärna bo där ibland i alla fall :o) Härligt ljus, härligt snötyngd skog, också vägen. Räcker långt för mig.
joheck
Hunden ser vaksam ut. Vad finns bland träden där framme. Bra skärpedjup, och gillar att bilden blir mörkare vid träden. Förstärker min känsla av att där kan finnas något hunden är vaksam på.
**
Martin**
Min egen bild. Hade två bildidéer och förverkligade bägge på denna platsen. Den andra är tagen från vägen mot vänster med mycket mörk himmel, och på andra sidan en vägtunnel är det ljust i tunneln. Märkligt ljus och himlaspel just den här eftermiddagen, men mäktig är naturen. Med bilden ville jag förmedla att här är vägvalet. Ett viktigt val, kanske i livet. Rätt eller fel sida lagen, vilket jobb skall jag välja, bilda familj eller inte. Många val gör vi i livet, vissa små andra större. För att förstärka vikten av valet så tyckte jag den dramatiska himlen var passande, med både varma ljusa bitar som ger hopp för framtiden liksom de lite tyngre grå. Kul att bilden uppskattats av flera av er!
JazzBass - 3 p
Otroliga färger (igen!) i vintermörkret. Jag förstår inte hur du bär dig åt. Är det en speciell breddgrad vi har dessa färgerna på, eller skulle jag kunna trolla fram den i gråbleka Malmö också. Jag måste ut och försöka. Utifrån rubriken förstår jag vad jag ser, men ändå inte riktigt. Är det is runt färjeleden, eller är det bara vattnet som gör att det blir så strimmigt? Ser ut om som at det brinner vid horisonten, den lilla varma färgklicken i den övrigt så kalla bilden ger målet för resan, i min tolkning i alla fall. Snyggt!
Ove55 - 1 p
Jag har i princip aldrig fotograferat street-photo men jag gillar den här. Den upplysta affischen på reklampelaren ger liv i bilden och jag gillar de mörka siluhetterna av människorna i bakgrunden. Bra kompsition som ger något att vila ögonen på tidigt i bilden och som förstärker djupet.
hydman - 2 p
Ser ut att vara en skön vinterdag med klarblå himmel och lite sol, ospårat för mig till otillgängliga marker men det ser det inte ut att vara. Bra med träden på kanterna som gör att man leds in i bilden.
mvh Martin
Martin: Tack för feedbacken!
Det här var ju strax efter solnedgången så det fanns (uppenbarligen) lite färg kvar på himlen som gick att fånga med tillräckligt kraftig exponering. Sen var det bara i datorn att välja Vitbalans noga och justera kontrasterna och mättnaden (och beskära lite). Tror jag lade på en liten gradient på himlen också för att mörka den en liten aning, typ 1/6 steg. Så här såg förresten farleden ut med skithögt iso (12800) istället för lång slutartid (ändå 1/8s): http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/8458296926/in/photostream
# 37- Det var oxå snyggt! Du har en hel del fina bilder på den sidan!
#37 Tack för infon! Precis som jag trodde då så var det lite is i rännan :o)
mvh Martin
Jag har ett förslag till nästa omgångs tema: vintage/retro?
bakministeriet.blogspot.com
Ville bara säga till er som tyckte eller trodde att min bild lutade eller skulle rätas upp, jag använde mig faktiskt av vattenpasset på kameran å då va den faktiskt rak 
sen hur bra de vattenpasset e vet jag inte men lite lär den väl hjälpa? 
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
#40 vintage/retro. Vad betyder det och vad ska man fotografera då?
#42 Här kan du få lite inspiration:
http://esdev.net/vintage-retro-and-art-deco-inspiration-on-deviantart/#.URo2AB12SSo
http://www.flickr.com/search/?q=vintage%2Fretro

ove555: lite slarvigt förklarat så syftar vintage till gamla grejer av god kvalitet. Medan retro nog mer är ett litet vidare begrepp och kan definieras som svärmeri för en annan tidsera. Dock inte en tidsera som ligger i framtiden. Det ska vara en tidsera bakåt i tiden. :-)
Tack, men fattar inte ändå.
Så en bild på en gammal LP sikva skulle passa då eller?
**MVH Cerrolyn
#46. Ja, det skulle du kunna göra. Du kan ju dra det ännu längre om du vill och hitta någon gammaldags miljö som passar att använda som bakgrund till ditt lp-foto. :-)
felixhaljeskog
Trevlig bild med bra balans utan att ljuspunkterna blir på gränsen. Gillar även kompositionen. 1 p
Cerrolyn
Annorlunda bild! Lite svårt att veta vad det egentligen handlar om. Pendlar mellan att vara ett spår eller en bred väg. 2 p
JNN
Även denna är lite annorlunda. Effektfullt med billysena och en bra tanke som skulle bli riktigt bra i rätt sammanhang. 1 p
lilla jag
En trevlig hundbild, även om det kanske inte är min kopp te alla dagar. Något platt så den skulle må bra av att få lite karaktär på något sätt.
majlar
Bra vinterbild även om jag hade velat ha ned himlen en aning. Den är möjligen lite ljus, den skänker ingen karaktär i nuläget. Dessutom kunde man kanske tänkt sig att få med mer av vägen och mindre himmel i bilden. 1 p
joheck
En ngt annorlunda hundbild vilket är mkt trevligt! Undrar vad hunden tittar på? 1 p
Martin
Bra bild, bra komp och bra tanke. Behövs inte mer än så. 2 p
JazzBass
även detta en bra bild. Gillar "flödet" i bilden och att horisonten ligger högt. bra balans och teknik! 2 p
ove555
Kräver nog en del av sammanhanget för att bli riktigt intressant. De aktiva ljuskällorna ligger på gränsen i något fall.
hydman
Angående nästa tema så tycker jag både skogstossans och johecks förslag är bra (inläggen #40 och #45). Vi kan väl göra så att man får rösta på dem genom att trycka på "Bra inlägg", och det som får flest kör vi på. Det andra kan vi kanske ta i sen följande utmaning. Bara att börja klicka! 
Röstat, bra idé JazzBass
**MVH Cerrolyn
**felixhaljeskog 1p
**
Härligt mörker i din bild. Lamporna som ser ut att hänga i träden. Skulle kunna tänka mig en promenad där. Fint komponerat.
**Cerrolyn 1p
**
Det här kan man ju kalla en äkta väg. Ett hjulspår och inget mer. Grått och slaskigt. Men ändå tilltalar den mig. Den är så vardaglig och riktig. Jag gillar den.
**JNN 1p
**
En spännande vinkel på din väg. Reflexerna som syns långt bort. Sen känns det som man åker rätt in i skogen. Snygg skärpa.
lilla jag
Sötaste sött. En trevlig bild. Lite mörk, men annars riktigt bra.
majlar
Min bild
joheck
En härlig bild till. Den säger mycket. Som att hunden tänker, ska jag gå den långa vägen eller…Skönt ljus och härlig stämning.
**Martin 2p
**
Drama i bott. Gillar den spikraka vägen rakt ut i evigheten. Men man kan välja att åka till vänster, härligt med valmöjligheter. Tycker om det murriga i bilden.
**JazzBass 2p
**
Här kan vi snacka om autostrada in i det vackra ljuset i horisonten. Härliga färger och snyggt komp. Snygg skärpa.
**ove555 1p
**
Den här bilden säger rättså mycket tycker jag. Vart ska dom små svarta människorna. Den vita snön runt papperskorgen, säger en del. Dekorationen på huset blir till glitter från himlen. Snyggt.
**hydman 2p
**
Tjusigt med de guldfärgade träden, den får mig att längta efter våren, fastän det är så mycket snö. Du har lyckats fånga ljuset så fint. Härliga färger.
Vet inte vad det beror på att jag nästan alltid får dåligt betyg på mina bilder, för jag tycker inte själv dom är så dåliga. Men jag tror det kan bero på att jag oftast inte redigerar mina bilder (mer än med hjälp av kameran).
Det är en gång jag har fått lite bättre betyg här på en av mina bilder, och det var när jag provade med en bild som jag tatt med min mobilkamera + att jag faktiskt redigerade just den bilden, jag gjorde de gröna färgerna lite mer grälla.
Så jag tror att om man ställer upp med bilder som bara är tagna med hjälp av kameran så har man inte så stor chans att få någon bra placering i den här tävlingen. Kommer nog att vara med fler gånger här, men då kommer jag bara att ta bilder som är redigerade med hjälp av kameran.
Ove, jag går oftast inte på hur dina bilder e redigerade eftersom att jag vet att du inte brukar göra det, och jag har sett bilder du tatt som e väldigt bra. Jag har själv inte vart med i dom här utmaningarna så många gånger så jag vet inte riktigt vilka bilder du har bidragit med, men den här gången t.ex. så tyckte jag mest att den va lite ointressant, men att den endå sa något.
Jag som person gillar mer intressanta motiv, än t.ex. ett hus på stan eller en busshållsplats, och om de nu är hus o.s.v. så gillar jag det mer i andra vinklar än dom vanliga som du brukar ta (inge illa menat).
Ibland tar man bilder som folk gillar och ibland inte, jag har själv inte fått så många poäng på min bild, men jag tar inte illa upp för de, folk gillar olika, sånt e livet :)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Framförallt är det så att det oftast finns fler deltagare än vad man kan dela ut poäng till. Jag har inte heller varit med så många gånger och har också fått blandade reaktioner. Ibland bättre än jag väntat och ibland tvärtom.
Sen finns det ju olika sätt att sätta poäng där man antingen delar ut lite poäng till många, eller många poäng till få. Det beror väl dels på den som bedömer bilderna och dels på hur man tolkar bidragen.
mvh Martin
Grrr, nu har jag ju kommit på vad jag skulle kunna ta till båda de föreslagna teman…
Nu är detta bara min andra gång som jag är med här, men jag har inte fått så bra poäng heller. Men det är inte därför som jag är med, utan för kritiken…
Jag har ett regelförslag.
Skulle inte vi kunna göra så att vinnaren väljer tema?
**MVH Cerrolyn
#55 det skulle faktiskt vara kul!
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Tycker förloraren kan få välja tema.
#57 Det är nog mer sannolikt att det finns en ensam vinnare än en ensam förlorare, det är nog många som hamnar på samma poäng i nedre delen av "tabellen". Sen ven jag inte om man skall prata om förlorare, jag lär mig på de kommentarer jag får av mina bilder och oavsett om det blir poäng eller inte ger det mig något och då har jag svårt att se mig som förlorare.
mvh Martin
Håller med dig till fullo.
**MVH Cerrolyn
Jag har funderat en del på om man skulle låta t.ex. vinnaren välja tema, men hittills har jag tyckt det är bäst att fråga efter förslag och välja det som får mest understöd, alternativt nåt som jag själv tyckt varit lämpligt om jag inte ansett att förslagen varit det. Ibland har förslagen varit intressanta men samtidigt väldigt svåra och/eller abstrakta. Såna teman kan vara lämpliga för mer seriösa fototävlingar där man har god tid på sig att planera och förverkliga sin bild, men här blir det för svårt. Jag tycker det är viktigt att de teman man väljer inte är för restriktiva eller svåra men inte heller för öppna/enkla när det kommer till val av motiv. Alla ska kunna delta men också tvingas tänka till lite grann.
#52 - Personligen anser jag att bildbehandlingen är en viktig del av att vara fotograf, och det är en väldigt stor del i mitt egna bildskapande. Halva jobbet, skulle man kunna säga. Jag skulle gärna se att deltagarna här i ännu större omfattning skulle inse vikten av att redigera bilderna, det kan göra otroligt mycket för bilderna. Nu syftar jag inte på nåt omfattande arbete utan i huvudsak på en omsorgsfull redigering med avseende på Vitbalans, kontraster (vit- och svartpunkt), färgmättnad och skärpa. Sånt som jag tycker alla borde lära sig. Man kan göra mycket av det här genom olika inställningar i kameran direkt förstås, men jag själv föredrar att göra det efteråt, då kan jag vid fototillfället koncentrera mig på det viktigaste istället, alltså komposition och exponering, plus att jag har större möjligheter att ändra på bilderna i efterhand. Men, om du vill Ove skulle vi kanske kunna ta en omgång på temat "jpeg direkt ur kameran" nån gång.
Nu ska jag ställa en fråga. Om jag startar en utmaning här också i en ny tråd, är det någon eller några här då som är intresserad av att vara med där?
En sak jag har tänkt på i en sådan utmaning är att det bara ska vara tillåtet där att ställa upp med bilder som är redigerade med hjälp av kameran.
Jag tycker det skulle vara intressant i alla fall! Jag kan ingenting om att fota så o redigera direkt i kameran - men jag skulle gärna följa tråden i alla fall!
Samma här, redigerar i väldigt liten skala. Skulle vilja bli bättre på det men det får tiden utvisa.
Och precis som den här nuvarande utmaningen så kommer jag nog också att följa den, och lite sporadiskt delta beroende på om jag har tid och att temat passar mig.
Så jag hoppas i så fall att det blir liknande förutsättningar när det gäller deltagare, att vem som helst kan vara med, då är jag intresserad!
#62 - Man brukar säga att en bild som är fotad i JPEG direkt ur kameran är redigerad, även om många säger att bilden är helt oredigerad. Kameran har ett "inbyggt" redigeringsprogram som redigerar bilden så som den är programmerad att göra. Annars skulle inte bilden se ut som den gör när du lägger över den i datorn!
Tack JNN! Ja, jag har nog läst lite här på Foto om det du skriver, men det fanns lite olika tankar (i den tråden) om vad som var redigerat o inte, och om det över huvud taget gick att få fram en helt oredigerad bild.. Så lite huvudbry fick jag… ;))
Jag antar att utmaningen skulle röra sig om bilder direkt ur kameran - utan efterbehandlingar i bildbehandlingsprogram? Men med så dålig kunskap om att hantera kameran som jag har, så tvivlar jag på att jag skulle kunna få ihop nå'n bild som jag inte skulle vilja efterbehandla…
Men jag är nyfiken och vill lära mig, så jag fortsätter på den vägen… Och vem vet, kanske skulle jag våga mig på att delta även i en så'n utmaning nå'n gång framöver. ;))
Bara jag som undrar när den sista feedbacken kommer? 
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
#61 En lysande idé, Ove. JPG direkt från kameran är nog mycket vanligt bland flertalet familjefotografer, så underlaget på presumtiva deltagare är nog förhållandevis stort. Testa gärna med ett eget upplägg! Det kan bli en succé. Lycka till! 
Om jag har erfarenheten och förståelsen i utmaningen så är jag med.
Just de ja "lilla jag" har inte kommenterat. 
**MVH Cerrolyn
ove555 - Kan du inte puffa lite i denna tråden när din utmaning har börjat så jag inte missar det?
**MVH Cerrolyn
#61 Är gärna med på utmaningar, beroende på vad redigeringarna i kameran skall bestå i. Är det ok med en bild direkt ur kameran så är jag nog med (räknas RAW som görs om till jpg), annars får jag ändra och ta jpg med kameran till din utmaning. Beror såklart på övriga regler osv också men det kan vara kul med utmaningar!
mvh Martin
#68 Jag vill börja den här nya fototävlingen redan i dag. Kanske någon har ett förslag till ett tema på min utmaning?
Om jag inte får något bra förslag här så väljer jag ett tema själv.
felixhaljeskog
Jag tycker bilden är jätte fin! Men jag tycker även den bara är en bild…. Bilden ger mig inte så mycket kännsla!
Cerrolyn: 2p
lite udda, det gillar jag!! Tycker bilden får mig att vilja tänka lite utanför, att man kan tänka vart vägen leder, lite coll vinkel och helt okej ljus!
JNN
jag tycker bilden är lite sådär halv tråkig… tycker att himmelen är för mörk och marken för ljus
lilla jag
Min bild! vill bara säga att det ser ut så där när Bella och Trixi leker! Bella gillar att dra och Trixi gillar att åka med 😂
majlar: 1p
gud vilken härlig vinter bild! Gillar ljuset och vinkeln! man kanse skulle kunna få med mer mark och ta bilden sittande, men annars en jätte fin bild
joheck: 2p
Jätte gullig hund bild! Gillar fokuset som är på hunden (pin?) Och att han tittar in i skogen, Man får den där kännslan man vill ha i en bild!
Martin:
Fin bild, tycker ljuset är lite speciel. själv skulle jag nog ta bilden på något annat sett.
JazzBass: 3p
Kanon bild som vanligt! Tycker ljuset, djupet och vinkeln är jätte bra på denna bild och skulle kunna ha bilden som en tavla! Det är en sådan bild man kan stå och titta på i timmar…
ove555:
Jo visst hör den till temat och så men jag tycker att den är lite tråkig, Ljuset och fokuset är bra men bilden tilltalar inte mig!
hydman: 2p
Jätte fin vinter bild! jag tycker vinkeln är jätte bra och att fokuset sitter där det ska, jag gillar att bilden är tagen långt ner och uppot, för då får man kännslan som typ den stora skogen!
hoppas det blir bra! 😉
Oj, jag är dålig på sådant men, smått, gott, njutning, glädje, gammalt vs nytt. Ja det var några.
Tack.
Då var vi klara och dags för nästa snart då eller? 😛
**MVH Cerrolyn
#70 Ove Förslag på fototeman: kontraster, förbud, glädje, mönster, gosig, fart, kurvor, längtan, mat, tomhet, mystik, yrke, gammaldags, kärlek, hemma, kyla, vardag, m.m. m.m. Det finns egentligen hur mycket som helst att välja på. Lycka till! 🙂
Så där ja, nu var alla kommentarer och poäng postade. 🙂
felixhaljeskog 6
Cerrolyn 6
JNN 7
lilla jag 7
majlar 6
joheck 12
Martin 16
JazzBass 21
ove555 5
hydman 14
Tackar åter igen för alla kommentarer och poäng! Hade lite tur med just den här bilden, att färjan körde så rakt under exponeringen, men det var långt bildbehandlingen som gjorde bilden i slutändan tycker jag, även om det var väldigt lite jag egentligen gjorde (i Lightroom): Beskar bilden, justerade Vitbalans, tre av de fyra grundreglagen för exponering, samt ökade på klarheten och minskade (!) mättnaden lite. I rutan "kamerakalibrering valde jag bildprofilen "camera landscape" som ger lite mer kontrast och mättnad. Så här ser den ut minimalt redigeerad med profilen "camera standard" pålagd i Lightroom (d.v.s. ungefär samma som jag har pålagd i kameran):
Nästa omgång får bli på temat "retro" som fick flest röster ovan. 🙂
Vilken revansch jag fick denna gången!😃
Jag skulle dock behöva ytterligare förklaring på temat "retro". Jag har inte direkt något gammalt hemma finns det nått man kan göra ute tex. Annars får jag stå över denna gång. Kommer följa utmaningen hur som helst!
#77. Du kanske skulle kunna ta ett tema ur temat och bestämma dig för att skapa ett foto med 50-talskänsla? Eller varför inte 20-tal? Det måste ju inte heller vara helt ortodoxt från något speciellt årtal. Utan fotot ska ge en retrokänsla dvs icke modernt.
Grattis JazzBass
#78 Tack för extra förklaringen, tror att jag vet exakt vad jag ska göra 😉
**MVH Cerrolyn
#80 - Ja det är ett sätt att tolka temat, men jag vill inte att det ändå ska bli en redigeringsutmaning av det hela. Helst ska bildens motiv i sig också föra tankarna till nåt retro/gammaldags.
#80 De här länkarna som vikby la in kan ju ge en del idéer till vad man kan fotografera på temat vintage/retro:
http://esdev.net/vintage-retro-and-art-deco-inspiration-on-deviantart/#.URo2AB12SSo
Grattis Jazzbass.