Porträtt i svart/vitt
Vilka fina bilder! Fokusen har du satt helt rätt, på porträtt brukar det vara regel att åtminstone det främre ögat är helt skarpt men gärna båda två, som här på andra bilden.
Varför är de här i nybörjarkategorin? Tycker du inte ser ut som nån nybörjare när man ser på de här bilderna. 
Det enda jag tycker du kanske kunde försöka jobba vidare med är gråskalan, huden är lite väl jämngrå. Skulle kanske vilja ha lite mer kontrast i den.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Måste också säga att jag tycker att det var väldigt fina porträtt! Och resten har ju JazzBass redan påpekat!
I den andra bilden utgör ju håret en del av bilden så här funkar centreringen av flickan bra. Annars hade jag nog placerat henne lite åt sidan. Fast som sagt här blev det jättebra!
Tack vad glad jag blir
Gråskala säger du, är det inställningen i kameran el efterarbetet?
Ja, med gråskalan menar jag utseendet på den svartvita bilden rent överlag, här finns väldigt mycket svart (bakgrunden) och väldigt mycket mellangrått, men inte så mycket andra toner. Tror det kunde vara bra med lite mer kontrast i ansiktet på bilderna, men jag har inte testat så jag vet inte hur det skulle bli. De är bra som de är nu också, det var bara en liten reflektering.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Okej då förstår jag vad du menar = Jag lär mig 
Håller med om att det är två JätteBra bilder och visst skall skärpan ligga på ögonen.
Bästa hälsningar,
Bertil